• MartinaE

Är det skadligt för ett spädbarns rygg att sitta i babyskyddet för länge?

Igår var vi ute och åkte bil sent, kom hem vid midnatt och vi tänkte att vi skulle gå och lägga oss direkt då. Vi har en liten på en månad som somnade i babyskyddet och eftersom han är väldigt lättväckt så tänkte vi att vi låter honom ligga kvar där tills han vill bli ammad. Tänkte att det kunde ta max en timme. Jag somnade och vaknade igen halv 5, då hade han fortfarande inte vaknat. Plockad upp honom då och han somnade om efter att jag ammat hon i vår säng.

Nu till min fråga, har hört någonstans att det är skadligt för ryggen att sitta länge i babyskyddet. Samtidigt låter det konstigt i mina öron då de är helt ihopknöklade i magen och när man bär på dem så blir de ju också som små grodor med krokiga rygger om ni förstår vad jag menar =)

Är det skadligt eller inte och ska vi hädanefter ta upp honom så fort vi kommer hem eller låta honom sova färdigt?

• Svar på tråden Är det skadligt för ett spädbarns rygg att sitta i babyskyddet för länge?
  • April Mamma

Om det är skadligt är nog svårt att svara på..Men det är nog inte bra för den lilla ryggen att sitta så länge. Man får ju rådet att stanna till o från och ta upp barnet ur stolen när man reser en längre bit.
    Våran son på 2,5 mån somnar alltid i bilen, och om han sover när vi kommer hem så låter jag honom sova i skyddet max 30-45 min,

Ta upp honom nästa gång....

• BadankanR1

Har också hört att det inte är bra för ryggen att sitta förlänge i babyskydd eller babysitter.
    I magen blir det ju inte den tyngden/trycket på ryggen eftersom de ligger i
    vatten
    Men någon gång kan nog inte spela så stor roll, har också gjort så med dottern när hon hade magbekymmer och tillslut somnade i bilen, då fick hon sova vidare tills hon skulle äta, ca 4-5 timmar.

• Vickan I

Man ska vara försiktig med de smås ryggar och självklart ska de väl inte sitta i onödan. Men jag tror också att de säger ifrån ganska bra när det inte känns bra längre.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • jesslaw

Jag frågade på BVC ang detta då min son alltid sov så bra där och när han annars hade svårt att somna ville man gärna låta honom sova;) Dessutom reste vi en del när han var nån månad. Jag fick iaf svaret att han säger ifrån om han blir trött i ryggen...... jag har låtit honom sova ett par timmar i den!! Man ska säkert inte utmanna ödet å ha dem för länge, men nån gång så där kan väl inte vara farligt!!

• Katarina76

Vårt BVC sa att de inte ska sitta längre stunder första tiden för att de kan få ont i ryggen och platt huvud.

• Micki

Någon gång tror inte jag är någon fara. När vår dotter va 4 månader och förkyld fick vi rådet av sjukvårdsrådgivningen att låta henne sova i babyskyddet under natten (för att underlätta andningen),men hade det vart farligt hade vi nog inte fått det rådet. Dessutom så säger de ifrån när det blir obekvämt :)

♥ Amanda ♥
Svar på tråden Är det skadligt för ett spädbarns rygg att sitta i babyskyddet för länge?