• Happy76

Barnvisor / rim /ramsor

Jag och sambon har just kommit på att vi är helt enkelt värdelösa på barnvisor, rim och ramsor... .

Någon som har tips på roliga cd skivor med sånger och musik för barn? Även tips på skivor eller böcker med rim/ramsor och liknande för småttingar skulle uppskattas.

Sonen på 7 veckor tycks börja uppskatta sång och glad musik allt mer!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Barnvisor / rim /ramsor
  • Gurkmeja

Jag och min dotter (6 månader) är helt såld på skivan: "Min lilla kråksång" av och med Jujja och Tomas Wieslander. Jättehärliga sånger! Mitt förslag till er är att gå till biblioteket och låna hem en hel drös med skivor. Lycka till!

• jeea

Jag bor i Jämtland och vår dotter fick en bok av biblioteket med massor av ramsor, visor och korta sagor.....Den heter Barnens första bok En antologi sammanställd av Siv Widerberg och Malin Wedsberg. Den borde finnas att köpa i bokhandeln.
    Lycka till!

• Happy76

TACK! Gärna fler tips på cd-skivor... Så kan man delvis dränka sin egen urkassa sångröst i den musiken...

• Gurkmeja

Det finns en cd-skiva till Barnens första bok som heter "Barnens första cd". Där finns många klassiska barnsånger, t ex:

Ro, ro barnet. Kumbaya. Rida, rida ranka. Mormors lilla kråka. Läddila. Sparka, sparka med lilla benet. Fötter, ben och kropp. Gunga lite grann. Har du sett? Bä, bä vita lamn. Tumme möter tumme. Var är tummen? Trollmors vaggsång. Pelle Plutt. Ett, två, tre, fyra. Gammelnalle. Nalle Puhs visa. Alfonsvisan. Krakel Spektakel. Min mask. Det kom blod. Färgerna. Våran gård. Vi hamrar och spikar. Ketchup ska prutta. Blommig falukorv. Mackasången. Törnrosa. Vi äro musikanter. Ska vi byta grejer? Årstiderna. Sommarsång. Bro, bro breja. Björnen sover. Små grodorna. Land av sand. Hej sa Petronella. Kantareller. Snögubben. Tre pepparkaksgubbar

• Trigger1

Vi har varit på biblioteket och lånat böcker med CD-skivor.
    Sedan fick jag tips om boken Mosters truddilutter, den sjunger vi ifrån på babyrytmiken. Enkla, moderna och trevliga sånger.

Svar på tråden Barnvisor / rim /ramsor