• ebben

Hjälp mig ang 6 veckors schema.

Vi gör om vårt arbetsschema var 6e vecka.
    HUR ska jag då göra vid ju. då jag har FPdar att ta ut o vill göra det..
    Men nu vet jag ju bara 6 veckor innan hur o OM jag kommer att jobba julafton-o ledighetsansökan ska ju vara inna minst 8 v innan.
    HUR gör man då??
    Ska jag lägga in ledighet OM jag jobbar eller vad?
    För ledig har jag ju rätt att va om jag sökt i tid o ej haft mer än 3 perioder under året-o det har jag ju inte...
    Men då jag bara vet 6 v innan hur jag jobbar??

Nån som vet hur man går till väga-o jag kan inte fråga min chef-han vet ej sånt!

• Svar på tråden Hjälp mig ang 6 veckors schema.
  • Sajom

Sök föräldraledigt i god tid om du vill vara ledig på tx julafton. När ni sen gör schemat lägger du en tur på julafton som ju sen stryks eftersom du sökt föräldraledigt. Så funkar det hos oss i alla fall.

• ebben

ja,men om jag skulle ha jobbat kväll tex,o sen tar FP-då måste ju nån annan jobba! o hur får den vikarien veta det då?

• Sajom

Om du sökt föräldraledigt i tid så vet ju din chef om det och kan fixa en vikarie.

• ebben

tackar-fast vi måste alltid fixa det själva. o jag kan ju boka en vikarie,men sen OM det då visar sig att jag får en ledigdag tex så kan hon ju inte jobba för mig,då blir hon kanske besviken o får inte pengar hon velat ha typ..

• Sajom

Måste ni fixa en vikarie själva för att kunna vara lediga. vad konstigt. men om du lägger en tur på julafton och tar ut FP då så måste du ju kunna fixa en vikarie.
    Kanske du skulle höra med facket vad som gäller, låter ju helknäppt att du måste fixa vikarie själv och inte vet om det behövs. Det är ju därför chefen ska fixa sånt som ska ha en överblick över läget.
    vi har också ett schema på 6 veckor som vi får veta med kort varsel men det är aldrig problem att söka ledighet långt i förväg. vi lägger tex in semesterdagar direkt i schemat.

• ebben

haha-vår chef har noll koll på hur vi jobbar o vikariebehovet mm!!
    Vi har alltid tagit in vikarier själva..o det i sig är väl inget större problem,bara man vet av HUR o ens OM man kommer att jobba.
    vet en tjej som gärna jobbar jul,o jag kan ju boka henne,men är mest bekymrad om jag bokar henne en hel dag då tex,o sen faller det sig så att jag är ledig då. DÅ blir ju hon kanske besviken...JAG blir ju nöjd så klart!
    jaja,jag måste ringa facket nån dag o fråga vad som gäller...
    O det du menar att ni lägger in semdar direkt i schemat-hur menar du?? beskriv!
    Menar du att du lägger in tomma rader där,där du vill vara ledig-eller menar du att du lägger in jobbdagar fast alla vet att du ska ta sem de dagarna?

• Sajom

Vill vi ha semester lägger vi en tur som heter semester helt enkelt.
    Men om du lägger en tur på juafton och söker FL så måste du ju kunna a in en vikarie på den turen. Gissar att dina arbetskamrater bara blir glada om du "frivilligt" lägger en tur då.

• ebben

ja-exakt,man "hjälper" ju nån arb kamtar i allafall på det viset,liksom...
    för jag kommer ju kunna säja redan nu att "jag jobbar inte jul,jag tar FP då",då är det ju i allafall känt o de får göra som de vill...
    Jaha,du ,det där med en tur som "heter" sem finns ej hos oss......
    Det löser sig på nåt vis.
    Först hade jag faktiskt tänkt jobba julen, o inte ta FP. men nu har de strulat med vårt schema o allt så mycket att nä,jag ska ta ledigt då.
    jag har gått upp från 58% till 78% from 1 sep,men inte fått lön för det-snarare nästan 3000 i avdrag pga nåt missförstånd!! fatta att man blir sur!

• ebben

alla inom hemtjänsten här har en 100%tjänst i grunden,sen får de ju söka ner till det de vill jobba liksom... de flesta typ 70%,jag har varit tillsvidareanställd sen -99,o antog så klart att det där med heltid gällde även mig,då min chef alltid hävdat det!
    Så jag sökte upp i tid, eller ner från 100 som man gör.. men på löne står bara en 58%tjänst i grunden på mig-så i praktiken blev det så att jag alltså har sökt ner ca 22%från en 58% are!!
    haha. helt galet!! Blir vansinnigt arg på sånt!! varför det blev så-jag var barnledig vid den period då det gick igenom att alla skulle ha en heltidstjänst!!

• ebben

Vi har så pass strikt schema att det är skitsvårt!
    3 stycken måste jobba mellan ca 15-21

2stycken måste finnas mellan 7-16:30
    sen måste finnas 2stycken helst mellan 7-15
    o 2 stycken mellan 7-12

o någon ska ha ledig dag dessutom,o någon jobbar ju helgen ...det är jättesvårt att få till.......

Svar på tråden Hjälp mig ang 6 veckors schema.