• Zessan84

Åkpåse eller tjock overall?!

Vilket är det bästa i vinter? Sonen är nu 6 månader.. Hade först tänkt skippa åkpåsen och istället ha filt under fotsacken..

Vad rekommenderar ni för overall isf? Har köpt en fleeceoverall från Lindex, men den känns fruktansvärt klumpig...

• Svar på tråden Åkpåse eller tjock overall?!
  • Plutteli

Vi hade en dunåkpåse förra vintern och den kommer vi ha denna vinter med.

Vi bor i Luleå så här bli ju rätt kallt på vintern, men den åkpåse vi har är helt otroligt bra! Så i vintras hade vi bara helt vanliga kläder på vår dotter (hon var mellan 3-7 månader innan det blev varmare igen) och stoppade henne rakt ner i påsen. Det var urbra när man kom in å bara kunde lyfta ur henne ur vagnen utan att börja krångla med overall och grejer då, samt i affärer där det var lätt att lufta henne osv.

Jag skulle inte ha overall framför en bra åkpåse.

• Hemlighet

Vi bor i mellan Sverige och jag kommer att ha ett lammskinn i vagnen och sen kommer dottern ha en fleece overall och täcken beroende på väder och en fotsack.
    Det tror jag kommer bli super

• mianyckelpiga

Vi hade lammskinn i vagnen, fleeceoverall och filt alt täcke under en fotsack när sonen var liten. Han gillade inte att ligga i vagnen och då kunde vi ta upp honom utan att han frös. Det hade inte gått med åkpåse och endast kläder i.

• AnitaCasper

hm, vad är en fotsack? *nyfiken*

• Inez matte

Både och skulle jag säga! Mina barn har alltid sovit ute och ska dom vara ute flera timmar så är det ju bra med en overall i åkpåsen, typ en fleeceoverall. Åkpåsen är bra för den blir verkligen tät till skillnad från filtar och så som man stoppar om själv.

AnitaCasper:
    Fotsäck är ett överdrag som man kan knäppa fast i vagnen som är bra mot vind.

• 1969
    Zessan84 skrev 2009-09-25 20:05:43 följande:
    Vad rekommenderar ni för overall isf? Har köpt en fleeceoverall från Lindex, men den känns fruktansvärt klumpig...
    Har köpt världens bästa fleeceoverall från POP. Vind och vattentät, smidig och lätt att få på med två dragkedjor. Min kille är snart 7 mån och fick strl 74 som jag tror kommer räcka länge, rymlig, men går bra att vika upp ärmar och ben. Sen har jag köpt hängselgalonisar i strl 80 på Lindex som jag drar ovanpå när han är nere och kryper i gräset (och världens sötaste små kryp-skor). Har sovpåse i vagnen.
  • La Lola

Svårt att svara på eftersom alla inte bor på samma ställe.

Här kommer vi iaf köra med overall (vanlig fodrad i tyg, det räcker för oss) samt åkpåse (sydd av en gammal bisonpäls).

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • maj09

Jag kommer att ha en varm overall och en fotsack i vinter. Min lilla tjej skulle nog känna sig lite instängd i en åkpåse eftersom hon tycker om att röra mycket på sig. Men det beror säkert mycket på barnets personlighet.

puss puss

• Ingrid Marie

Välj en overall i icke-halkigt tyg! Halt bävernylon tex gör attt det blir superjobbigt att bära barnet.

• TvåTrollungar

vi har då allt ihop, både åkpåse, overall, flis overall, fliströja, jacka, överdrags byxor, flisfilt, lamskin och fotsack. kommer naturligt vis inte använda allt samtidigt allt beror på vädret och vad man skall göra.. skall hon tex sova ute så blir det nog bara flis tröja i åkpåse + fotsack men i tex pulkan så blir det overall. kallare dagar på stan blir det jacka + åkpåse och nu i hösten har vi flisoverall (fix activ) eller flisjacka utan åkpåse men ibland filt och ibland inte blir det kallare så blir det flisoverall eller flisjacka i åkpåse. och är vi ute och leker nu (utan att sitta i vagn) har vi antingen flisoverall + galonisar eller fliströja med överdragsbyxor.

• TvåTrollungar
    TvåTrollungar skrev 2009-09-26 19:46:15 följande:
    vi har då allt ihop, både åkpåse, overall, flis overall, fliströja, jacka, överdrags byxor, flisfilt, lamskin och fotsack. kommer naturligt vis inte använda allt samtidigt allt beror på vädret och vad man skall göra.. skall hon tex sova ute så blir det nog bara flis tröja i åkpåse + fotsack men i tex pulkan så blir det overall. kallare dagar på stan blir det jacka + åkpåse och nu i hösten har vi flisoverall (fix activ) eller flisjacka utan åkpåse men ibland filt och ibland inte blir det kallare så blir det flisoverall eller flisjacka i åkpåse. och är vi ute och leker nu (utan att sitta i vagn) har vi antingen flisoverall + galonisar eller fliströja med överdragsbyxor.
    hon är snart 9 månader och vi bor i Skellefteå
  • sofmo
    1969 skrev 2009-09-25 21:10:08 följande:
    Har köpt världens bästa fleeceoverall från POP. Vind och vattentät, smidig och lätt att få på med två dragkedjor. Min kille är snart 7 mån och fick strl 74 som jag tror kommer räcka länge, rymlig, men går bra att vika upp ärmar och ben. Sen har jag köpt hängselgalonisar i strl 80 på Lindex som jag drar ovanpå när han är nere och kryper i gräset (och världens sötaste små kryp-skor). Har sovpåse i vagnen.
    Är det vindfleeceoverallen? Hur stor är din kille? Min dotter väger strax under 8 kilo och är 65 cm lång, vet inte om 74 kommer räcka om ett par månader. Det är synd att de bara finns till 74!
  • Zessan84

Finns de bara till 74? Det kommer aldrig gå till min kille. Han är 6 månader. På 5-månaders kollen vägde han nästan 8 kg och va 69 lång..

Andra bra tips på overaller? Hade tänkt ha en fleece som inte bli så klumpigt i bilstolen heller...

• ballerinamuffins

just nu har vi en tunn enkel variant på overall.
    o långarmat o byxor,
    sen i insatsen i vagnen har vi typ fleece filt o sen vindskyddet/överdraget.
    och sonen e varm om hela kroppen när man tar upp honom, nästan för varm...
    han e 4 mån,

• Kajak

Vi bor i Dalarna.
    Vi använder åkpåse för barnen under 1 år, när dom kan gå så slutar vi med åkpåsen och använder fårskinn.
    För det är enklaste tycker vi.

Vi använder då vanliga kläder på barnet, under vinter har barnet fleece tröja+ byxa sen ligger barnet i åkpåsen.

• cokie

Hur blir det med barn som kryper? Kryper dem när det är snö.. Då måste man ju ha overall..? Eller låter man dom inte "få" krypa utan bara sitta i vagn i åkpåse? Min dotter är 6,5 månad nu..

• La Lola
    cokie skrev 2009-09-27 17:39:48 följande:
    Hur blir det med barn som kryper? Kryper dem när det är snö.. Då måste man ju ha overall..? Eller låter man dom inte "få" krypa utan bara sitta i vagn i åkpåse? Min dotter är 6,5 månad nu..
    Hedda ålar fram nu o kommer nog krypa snart o hon kommer inte få krypa utomhus denna vinter.
  • ballerinamuffins

en overall, regnkläder. och bra vattentäta vantar som är varma. och som stannar på plats. svårare att hitta kankse....
    behöver ju inte krypa där det e mest snö...
    tycker dem inte om det så tar man bort dem...

• cokie

La Lola skrev 2009-09-27 17:43:10 följande:

Hedda ålar fram nu o kommer nog krypa snart o hon kommer inte få krypa utomhus denna vinter.
    Nej, det kanske är bra att bara låta dem göra det inomhus.. Min tjej började åla bakåt igår, så hoppas det blir framåt snart =)!

Ser att våra tjejer är födda samma dag! Fint namn har hon också, Hedda var jag sugen på men inte sambon..
  • La Lola
    cokie skrev 2009-09-27 19:47:28 följande:
    La Lola skrev 2009-09-27 17:43:10 följande: Nej, det kanske är bra att bara låta dem göra det inomhus.. Min tjej började åla bakåt igår, så hoppas det blir framåt snart =)! Ser att våra tjejer är födda samma dag! Fint namn har hon också, Hedda var jag sugen på men inte sambon..
    Coolt med samma datum.
Svar på tråden Åkpåse eller tjock overall?!