• Äldre 25 Sep 22:55
    1472 visningar
    7 svar
    7
    1472

    Någon som börjat spraya och sedan upptäckt att du varit gravid?

    Hej hej

    Jag skall börja sparya med Suprecur på söndag på dag 23 alltså en vecka innan förväntad mens.
    Hade ÄL förra söndagen och jag frågade Barnmorskan på reproduktions medicin på Sahlgrenska om vi skulle vara avhållsamma eftersom om vi mot förmodan skulle lyckas bli gravida så kommer vi ju inte veta om det på dag 23 eftersom jag har 29 dagars cykel.
    I alla fall hon sa att det inte var farligt och att man ju slutar så fort man får plus. Eftersom hon sa så försökte vi ju som vanligt under ÄL men nu när jag hämtat ut sprayen och läst på bipacksedeln blir jag lite orolig. Det står... "Behandligen kan antingen  starta på menstruationens första eller andra dag eller ungefär en vecka före nästa förväntade mens men i det senare fallet måste graviditet kunna uteslutas" "Du skall inte använda Suprecur om du är gravid"

    Finns det någon som börjat spraya och sedan upptäckt att du varit gravid? Vad har läkaren/barnmorskan sagt om det?

    Vet inte riktigt vad jag skall göra nu när det är för sent att ringa och fråga. Ska ja strunta i att börja på söndag och prata med dem på måndag, fast samtidigt borde de ju veta va dom talar om och hur dom ordinerar.

  • Svar på tråden Någon som börjat spraya och sedan upptäckt att du varit gravid?
  • Äldre 26 Sep 12:15
    #1

    Ingen?

  • Äldre 26 Sep 12:39
    #2

    Jag har inte använt Suprecur, har gjort korta metoden, men jag svarar ändå, kanske hjälper det lite utifall att ingen med erfarenhet svarar:

    Även om risken för både graviditet och biverkning är väldigt liten tycker jag att det är lite märkligt att de sa att ni inte behövde skydda er. Jag skulle börja på söndag ändå, och sedan prata med dem på måndag. Jag tvivlar på att några få dagars sprayande skulle vara skadligt. Sannolikheten är väl också väldigt liten att du skulle vara gravid, med tanke på att ni nu ska genomgå ivf.
    Om du vill känna dig lite lugnare kan du ju även göra ett graviditetstest på söndag morgon (väl tidigt, men det KAN ju ge utslag om du skulle vara gravid).

    Enligt janusinfo (jättebra sajt!) finns det inga skäl att avbryta en graviditet om man har använt Suprecur, men det finns vis indikation för att fostret kan påverkas negativt (12 av 329 som använt sådana preparat fick barn med olika grad av skador ? kom dock ihåg att vissa av dessa kanske skulle haft skadorna ändå):
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=478&contenttype=text/html

    Läs även på FASS (det finns flera flikar att läsa under, det står i princip samma sak men informationen är lite mer omfattande under produktresumé och FASS än under patient-FASS och bipacksedel):
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3

  • Äldre 26 Sep 19:02
    #3

    Tack... ska kolla lite på sidorna

  • Puff Mummy
    Äldre 26 Sep 19:41
    #4

    Jag hade sprayat i 12 dagar (Synarela) när jag upptäckte att jag var spontant gravid. Min klinik säger att detta är ganska vanligt och att det kan vara så att sprayen t.o.m hjälper till. Absolut ingen fara för fostret så tidigt.

  • Äldre 26 Sep 20:42
    #5
    Puff Mummy skrev 2009-09-26 19:41:49 följande:
    Jag hade sprayat i 12 dagar (Synarela) när jag upptäckte att jag var spontant gravid. Min klinik säger att detta är ganska vanligt och att det kan vara så att sprayen t.o.m hjälper till. Absolut ingen fara för fostret så tidigt.
    Okej hoppas det är samma med Suprecur då...
  • Äldre 19 Oct 16:15
    #6

    Är i samma sits. Ska börja med Suprecur på torsdag och läste bipacksedeln i morse. Hade äl i helgen och undrade just om det kunde skada fostret vid en ev graviditet. Enl bipacksedeln var det ju inte så bra att spraya om man var gravid, men efter att ha läst era inlägg här och i nån annan tråd jag hittade, så blev jag lite lugnad. Tack!

  • Äldre 13 Nov 16:14
    #7
    Puff Mummy skrev 2009-09-26 19:41:49 följande:

    Jag hade sprayat i 12 dagar (Synarela) när jag upptäckte att jag var spontant gravid. Min klinik säger att detta är ganska vanligt och att det kan vara så att sprayen t.o.m hjälper till. Absolut ingen fara för fostret så tidigt.


    Ser att detta är ett gammalt inlägg, men blev väldigt nyfiken. När du säger din klinik så antar jag att det är kliniken där ni gjorde ivf som du menar? Och att du blev spontant gravid av Synaleran trots att du behövde ivf. Då undrar jag varför inte fler får prova spray i stället för ivf först. Vore kul att höra hur det har gått för dig.
Svar på tråden Någon som börjat spraya och sedan upptäckt att du varit gravid?