• Joico

Din hund springer iväg, vad gör du?

Vore intressant att höra hur/vad andra gör

Din hund lyssnar bra och är lydig, och du brukar den lös i skogen ibland utan problem.

Ni är nere på en stor gräsplan och leker och springer. Hunden är lös. Plötsligt springer hunden mot skogen och lyssnar inte ett ord på dig. Du ser hunden hela tiden och tillslut vänder den och kommer tillbaka. Hunden hann inte långt ut i skogen, du såg den hela tiden, men den lyssnade ju inte och det tog några extra sekunder innan den vände.

Skriker du efter hunden, vad och hur isf? Arg röst, vanlig röst? Springer du efter?
    Vad gör du när hunden kommer tillbaka?

• Svar på tråden Din hund springer iväg, vad gör du?
  • kvinnan47

Han /hon ´gjorde rätt och kom, alltså berömmer jag.

• TanjaO

Skriker "NEJ" för att avbryta. Hur arg man är så är det viktigt att berömma hunden när den kommer tillbaka, just för att den gör det. Skäller man på den tror den att den gjorde fel som kom tillbaka...

• Buster78

kallar in med hög röst, klickar i samma ögonblick som hunden vänder, då vet hunden i vilket ögonblick den gjorde rätt!!

• mion

Enligt familjeliv så får det bara inte hända..... -s-

• amomentlikethis

ropar på honom tills han vänder med en vänlig bestämd röst, sen berömmer jag honom för att han är på väg tillbaka till mig och väl tillbaka så kan det komma en godisbit= matte är rolig att gå tillbaka till. Det funkar för oss.

• MaNiMi

Oftast sköter sig vår lilla dam, som snart är stor (11mån) fint när hon är lös, men ibland kan det ju vara något som lockar lite extra å då blir hon lite disträ en stund.
    Ropar Molly, kom hit, inte argt men bestämt.
    Springa efter vår hund vore lönlöst, snarare gå åt andra hållet och gömma sig lite,
    När hon väl kommer så får hon beröm, kanske inte lika glatt som om hon lyssnat direkt, men jag ser ingen mening skälla på en hund när den väl kommer.
    En gång försvann hon ordentligt inne i skogen, vi ropade och letade i säkert 10 minuter innan en väldigt chockad och undergiven hund kom tbx å fullkomligt slängde sig på rygg framför oss..hon blev nog lika rädd som vi, men då fick hon såklart också beröm..det var vi som missade när hon stack..man ser oftast innan när hon tänker dra iväg och där är det läge att rya i om att stanna, vilket hon då lyssnar till och lyder å sen såklart får mkt beröm för.

• hundpuss

Jag håller koll på min hund (eftersom man i TS version ser hunden hela tiden), när hunden kommer tillbaka vänder jag mig om och går ifrån hunden så hunden jagar mig och inte tvärtom.

• Parenthood

Sitt hör man en del skrika. Sitt? Nån som försökt sätta sig ned i full fart? Nej, det går ju inte.

Hit hör man en del andra ropa, som om hunden plötsligt skulle tvärvända och springa rakt åt andra hållet, fat chance.

Vad måste hunden göra innan den kan sitta eller komma tillbaka?
    Just det, den måste stanna. Alltså skriker man stanna, och för hundar som kan kommandot är det ganska ofta effektfullt, när man ryter i lite. Kommandot ges bara i den här typen av tillfällen och resulterar i en mer eller mindre reflexartad reaktion.

Och för de som tror att hundar inte har nått minne och inte kan skilja på rätt och fel, gosh, lär om. Tränade hundar vet när dom gjort nåt fel, och kan mycket väl få sig en åthutning när dom är tillbaka, om det behövs. Därefter gör man en kort övning som resulterar i ett positivt resultat och berömmelse och då har man både gett ett straff för felaktigt beteende och återskapat en god relation.
    I vissa fall har hunden glömt sitt misstag när den återvänder, då kan det vara försent med straff, man måste känna sin hund och kunna läsa av den om man ska lyckas med sin träning och hund.

Jag hade en hund här en gång som jag träffade för första gången, hunden knyckte något i köket, väl medveten om det olagliga i sitt beteende, ingen var där, en stund senare knatar hunden in i vardagsrummen där övriga befinner sig. Två personer noterar genast att hunden gjort något den inte får och går med raska steg ut i köket för att kontroller vad som skett. Hunden inte bara visste att den gjort fel, den kom ihåg det och den försökte låtsas som ingenting så till den milda grad att det syntes lång väg hur "oskyldig" den försökte göra sig. Vid det tillfället var det fortfarande öppet för bestraffning.

• kokulan

Ropa hundens namn med vanlig röst. Hittils har han alltid vänt och kommit tillbaka, till och med vid harjakt.
    Berömmer när han är framme. Nej, jag har inte den perfekta hunden som lyder min minsta vink, han är bara så förbaskat rädd för att bli lämnad av mig så att jag är viktigare än allt. Till och med harar. Vet inte varför, han har alltid varit sådan.

Svar på tråden Din hund springer iväg, vad gör du?