• Anonym (Övergiven)

Övergiven av min sambo

Jag och min fd sambo var ett par i 9 år. För ett år sedan fick vi barn. Beslutet att skaffa barn var gemensamt och barnet var väldigt efterlängtat av oss båda. Under hela graviditeten och även efter att barnet var fött pratade vi mycket om att det är viktigt att inte glömma bort varandra som kärlekspartners, att man inte bara är föräldrar. Vi gjorde många roliga saker på tu man hand även efter att barnet var fött.

När barnet var 8 månader berättade han att han inte var kär i mig längre. Det kom verkligen som en blixt från klar himmel. Vi har alltid haft ett väldigt kärleksfullt förfållande, kunnat prata om allt och skrattat mycket tillsammans. Under två månader försökte jag verkligen med allt som stod i min makt för att få förhållandet bra igen. Han kämpade dock inget alls. När barnet var 10 månader bestämde han sig för att lämna mig. Beslutet är helt och hållet hans, jag vill verkligen INTE detta. Älskar honom fortfarande. Han ger mig ingen förklaring till VARFÖR hans känslor för mig har tagit slut. Han har inte träffat nån annan. Vi har alltid haft det så bra tillsammans och för ca ett halvår sedan började vi planera giftermål. Hur kan vi ha gått från att ha det "perfekta" förhållandet till att det inte finns nån kärlek kvar?

Hur ska jag kunna gå vidare och acceptera denna situation när han inte kan ge mig nån förklaring till varför han plötsligt slutat älska mig?

Och en rent praktisk fråga - han vill att vårt barn ska bo varannan vecka hos oss båda, men jag anser att h*n är för liten för det. Jag vill att barnet ska bo hos mig (jag har varit mammaledig under hela barnets liv, han har inte varit pappaledig alls, men ska vara det i två månader under vintern) och kanske sova 1-2 nätter hos honom till en början. Visst är det väl så att ett så litet barn (1 år) inte mår bra att bo varannan vecka?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Övergiven av min sambo
  • Tommy parterapeuten

Hej

Det låter som en verkligt jobbig situation. Ett förhållande kan se väldigt bra ut men ändå ha en del områden som behöver förbättras. Om du har varit tillsammans med en man som har haft svårt att uttrycka sina behov och anpassat sig väldigt mycket efter dig, kan relationen flyta på till synes bra. Det är inte säkert att han är så medveten om att det kan vara så (behöver inte vara det heller) och då blir det inte lätt att förklara för dig. Ibland kan man höra att de vill vara själva för att veta vad dom tycker osv. Det som skulle varit bra om han hade sagt mer under tiden ni var tillsammans. När det gäller barnfrågan, ställ den till barnpsykologen: Jag tror du får ett bra svar där.
    Tommy
  • Anonym (Övergiven)

Förstod nog inte riktigt ditt svar... Under alla våra år tillsammans är det JAG som har anpassat mig mest efter hans behov. Det har alltid varit jag som har fått ge efter och kompromissat mest. Han har varit VÄLDIGT bra på att uttrycka sina behov OCH uppfylla dem, ibland på bekostnad av mina önskemål...

Vi VAR lyckliga. Vi HADE ett underbart förhållande, men sen valde han att helt plötsligt, utan förvarning eller förklaring att lämna mig, att lämna sin familj... Kan verkligen inte förstå hur en människa kan göra så???

Svar på tråden Övergiven av min sambo