• DSP

Logoped och/eller Talpedagog?

Logoped och/eller Talpedagog?
    Som jag skrev så talar vårt 5½åriga barn hyfsat på mammas språk men är på 2-3 års nivå med svenskan, hon har 1 år kvar till 6års så vi måste skärpa oss tror jag. Hon har gått i svensk förskola i 4½ år där en lärare kan modersmålet som hjälp i nödfall.

Vi har haft 2 Logopeder kanske 20 ggr i 1½ år och inte märkt någon större skillnad eller fått många tips som vi vill ha, de verkar mer intresserade av att sitta av sin tid.

Nu fick jag tips att en Talpedagog istället kan komma till förskolan och hjälpa till, jättebra istället för att vi ska åka till sjukhus där hon blir trött efter 20 minuter så vi får åka tillbaks.

Vad jag läst om Talpedagog ser bra ut och att vi har rätt att kräva en, men jag vet att kommunen gärna vill hålla kostnader ifrån sig när det ska sparas in på våra barn.

Svar på min ansökan blev som väntat, är det rätt eller vinklat?

"Hej
    X logoped arbetar med kommunikation och dialog och försöker också att stärka hennes ordförråd bland annat med prepositioner. Logopeden har också förmågan att se vad X saknar i sitt ordförråd och allt detta är ju bra för X och därför tycker vi att detta ska fortsätta.
    Hälsningar
    xx"

"Jag tror vi vill ha Talpedagog också på prov, måste du ta det på din budget eller begära extra resurs igen då?
    Mvh
    /"

"Hej, talpedagogen arbetar endast med barns uttal och är då inte aktuellt för X. Talpedagog belastar inte vår budget."

Gör dom?
    Men den belastar komunen, Logopeden betalas av Landstinget.

• Svar på tråden Logoped och/eller Talpedagog?
  • frux

Jag kan säga så här. Logopeder är ju duktigare och har en lång utbildning för att Höra VAD barnet behöver ha hjälp med. Jag är själv insatt i detta efter jag har två barn som nu har Logopeder till hjälp. Vi går privat till Logopederna 1 gång per vecka sen kommer även logopeder till dagis.
    Ett av mina barn hade en Talpedagog som kom ist för Logopeden och det var ju inta alls samma sak. Inget ont om talpedagoger men nja, jag föredrar Logopeder som verkligen vet VAD som behöver tränas på och verkligen vet HUR man får barnet från punkt A til punkt B.
    Om nu erat dagis inte vill bekosta talped så kan ni ju begära en logoped som kommer till fsk. Men ni kan också göra som vi- både ha en bunden till fsk och sen själva åka och träffa logoped. Då får ju erat barn bra träning. För det hjälper ju inte att ngn kommer till erat barn 1 gång i veckan utan ni måste ju träna och träna och träna hemma också. Vi tränar ett "spel" minst per dag eftersom vår stora också ska på 6års nästa höst och jag vill verkligen få igång hans tal tills dess.

• DSP
    frux skrev 2009-09-27 09:07:40 följande:
    Jag kan säga så här. Logopeder är ju duktigare och har en lång utbildning för att Höra VAD barnet behöver ha hjälp med. Jag är själv insatt i detta efter jag har två barn som nu har Logopeder till hjälp. Vi går privat till Logopederna 1 gång per vecka sen kommer även logopeder till dagis. Ett av mina barn hade en Talpedagog som kom ist för Logopeden och det var ju inta alls samma sak. Inget ont om talpedagoger men nja, jag föredrar Logopeder som verkligen vet VAD som behöver tränas på och verkligen vet HUR man får barnet från punkt A til punkt B. Om nu erat dagis inte vill bekosta talped så kan ni ju begära en logoped som kommer till fsk. Men ni kan också göra som vi- både ha en bunden till fsk och sen själva åka och träffa logoped. Då får ju erat barn bra träning. För det hjälper ju inte att ngn kommer till erat barn 1 gång i veckan utan ni måste ju träna och träna och träna hemma också. Vi tränar ett "spel" minst per dag eftersom vår stora också ska på 6års nästa höst och jag vill verkligen få igång hans tal tills dess.
    Vad är det för spel?

Har samma barn 2 olika?

Ja de kan mer men frågan är om det behövs, vi kan prata med barnet men det fattas en del ord som jag tror hinner komma på ett år, bara fsk är oroliga. Mamman byter jobb och har 3 arbetsplatser tillsvidare, jag brukar få min dag förstörd med att åka till sjukhuset, så vi ska försöka få någon till fsk istället.

Vi hade en privat som bara testade 6 ggr, vi bytte till sjukhuset där det testades men tränades lite också. Logopeden har besökt fsk ett par ggr men inget arbete med barnet där. Fsk har fått avslag 2 ggr på Extra resurs då de vill lära henne mera där, bara de får mera tid.
  • frux
    DSP skrev 2009-09-28 00:13:29 följande:
    Vad är det för spel?Har samma barn 2 olika?Ja de kan mer men frågan är om det behövs, vi kan prata med barnet men det fattas en del ord som jag tror hinner komma på ett år, bara fsk är oroliga. Mamman byter jobb och har 3 arbetsplatser tillsvidare, jag brukar få min dag förstörd med att åka till sjukhuset, så vi ska försöka få någon till fsk istället.Vi hade en privat som bara testade 6 ggr, vi bytte till sjukhuset där det testades men tränades lite också. Logopeden har besökt fsk ett par ggr men inget arbete med barnet där. Fsk har fått avslag 2 ggr på Extra resurs då de vill lära henne mera där, bara de får mera tid.
    Ja- beror ju på hur man ser på att få ens dag "förstörd" med att åka på talträning med ens barn. Jag tycker att det är guld värt att få tips hur vi hemma ska träna vissa uttal. Mina barn har också bara vissa uttal som hänger efter men jag tycker det är jätteviktigt att han som börjar 6års är med på banan och kan tala väl då. Så jag offrar gärna varje fredag med att fara till fsk. Är det pengar du tänker på så har du rätt till ersättning (tillfällig f-penning) när man besöker Logoped. Ni kan inte bara lägga allt på FSK att DE ska träna- ni måste ju göra det hemmavid också- det är erat ansvar faktiskt.
    Ngn extra resurs kommer nog er Fsk aldrig få- kostar för mkt anser nog alla kommuner.

Och ja- mina barn har 2 olika Logopeder- en som vi själva åker till på fredagar och en som besöker de på dagis då och då. Den till fsk tränar ju mkt med personalen också, hur personalen ska jobba och träna barnen, på samma sätt jobbar vår "privata" logoped lika mkt med mig så jag vet hur jag tränar och går vidare med barnen...
  • DSP
    frux skrev 2009-09-28 14:33:46 följande:
    Ja- beror ju på hur man ser på att få ens dag "förstörd" med att åka på talträning med ens barn. Jag tycker att det är guld värt att få tips hur vi hemma ska träna vissa uttal. Mina barn har också bara vissa uttal som hänger efter men jag tycker det är jätteviktigt att han som börjar 6års är med på banan och kan tala väl då. Så jag offrar gärna varje fredag med att fara till fsk. Är det pengar du tänker på så har du rätt till ersättning (tillfällig f-penning) när man besöker Logoped. Ni kan inte bara lägga allt på FSK att DE ska träna- ni måste ju göra det hemmavid också- det är erat ansvar faktiskt. Ngn extra resurs kommer nog er Fsk aldrig få- kostar för mkt anser nog alla kommuner.Och ja- mina barn har 2 olika Logopeder- en som vi själva åker till på fredagar och en som besöker de på dagis då och då. Den till fsk tränar ju mkt med personalen också, hur personalen ska jobba och träna barnen, på samma sätt jobbar vår "privata" logoped lika mkt med mig så jag vet hur jag tränar och går vidare med barnen...
    Tips är guld värda ja men det får vi tigga om. Ingen av oss har fast lön så vi får se upp med Timsugare. Barnet tröttnar där efter 20 minuter, bättre om hjälp åker till fsk istället, kanske den vi har.
  • Lotten73

Nu får ni förklara ad skillnaden på talpedagog och logoped är?
    Trodde vi skulle få en logoped till fsk men istället kommer en talpedagog imorgon och ska träna barnen som behöver hjälp där.

Svar på tråden Logoped och/eller Talpedagog?