Logoped och/eller Talpedagog?
Logoped och/eller Talpedagog?
Som jag skrev så talar vårt 5½åriga barn hyfsat på mammas språk men är på 2-3 års nivå med svenskan, hon har 1 år kvar till 6års så vi måste skärpa oss tror jag. Hon har gått i svensk förskola i 4½ år där en lärare kan modersmålet som hjälp i nödfall.
Vi har haft 2 Logopeder kanske 20 ggr i 1½ år och inte märkt någon större skillnad eller fått många tips som vi vill ha, de verkar mer intresserade av att sitta av sin tid.
Nu fick jag tips att en Talpedagog istället kan komma till förskolan och hjälpa till, jättebra istället för att vi ska åka till sjukhus där hon blir trött efter 20 minuter så vi får åka tillbaks.
Vad jag läst om Talpedagog ser bra ut och att vi har rätt att kräva en, men jag vet att kommunen gärna vill hålla kostnader ifrån sig när det ska sparas in på våra barn.
Svar på min ansökan blev som väntat, är det rätt eller vinklat?
"Hej
X logoped arbetar med kommunikation och dialog och försöker också att stärka hennes ordförråd bland annat med prepositioner. Logopeden har också förmågan att se vad X saknar i sitt ordförråd och allt detta är ju bra för X och därför tycker vi att detta ska fortsätta.
Hälsningar
xx"
"Jag tror vi vill ha Talpedagog också på prov, måste du ta det på din budget eller begära extra resurs igen då?
Mvh
/"
"Hej, talpedagogen arbetar endast med barns uttal och är då inte aktuellt för X. Talpedagog belastar inte vår budget."
Gör dom?
Men den belastar komunen, Logopeden betalas av Landstinget.