• LHUF

skillnad på mjölkproteinallergi och mjölkallergi?

Har börjar fundera på om dottern är överkänslig mot mjölk eller mjölkprotein.

hon har varit rörig i magen sedan 3 veckor tillbaka, hård, lös, slem, normalt osv.. var hos läkare för att kolla, hon sa att hon trodde inte det var något för det är för kort tid att testa för.
    har slutat ge henne vanlig mjölk, men ger henne youghurt och smör.  i förrgår åt vi fiskbulllar och i den var det både mjölk och grädde osv..  på fredagen var hon normal i magen. igår åt vi lax och torskburgare och i dom var det mjölkprotein. i natt har hon gnällt en del och på morgonen bajsade hon först normalt och sedan löst. 
    Skulle det kunna vara mjölkproteinet?   men då borde hon väl reagera på grädden och annat?
    Tilde 080319
  • Svar på tråden skillnad på mjölkproteinallergi och mjölkallergi?
  • Liiii

Mjölkproteinallergi och mjölkallergi är samma sak. Man säger ofta mjölkallergi för att man inte orkar säga det långa ordet komjölksproteinallergi.

Lukas 070530, Linnea 090613
  • ejja81

prata med bvc elelr läkare så ni får göra utredning- är hon fökyld elelr har varit?

kan ofta sätta sig i magen,,,,

men mixtra itne själva

• LHUF

dom har sagt att det är okej att testa med mjölk men inte med gluten. och det enda vi inte ger henne är mjölk men allt annat

bvc gör inget sådant här där jag bor, har varit på barnmottagningen men hon ville inte göra något förens det gått en tid, vanligt att barn är lite röriga en tid. 
    Tilde 080319
  • IrreVirre

Man skiljer på mjölkproteinet eller laktosen. aktos är mjölksocker och detär mjölkprotein där i. Och tål man inte komjölk ska man akta sig för allt med mjölk i och då ävem skummjölk, laktos. Då får man dricka mjölk gjort på tex havre, eller soja. Inte vanlig yoghurt, grädde.Många barn har outvecklade tarmar som små och är känsliga mot mjölken. Testa inte själva utan rådfråga på bvc. tog ni bara bortdrickmjölken men erat barn fick grädde o yoghurt är det mindre troligt att det beror på mjölken eller också beror det på att ni drar ner på det. Min tjejja tålde inte mjölk första 1,5 året utan blev hårt i magen, ont i magen så hon inte sov och kräktes om hon fick i sig nått m mjölk i.

• LHUF

Så skumt med hennes mage bara.

det började för 3 veckor sedan, jag trodde då hon fått någon magsjuka, men hon vara bara lös på förmiddagarna och inget på em. sedan var det bra i en vecka ungefär, gav henne majsvälling och på förskolan hade jag inga restriktioner, på lördagen efter så var det samma visa igen, lös men bara på förmiddagarna. var på förskolan på måndagen men hemma 2 dagar sedan. på förskolan på torsdagen hade då bajsat löst 3 ggr. på fredagen var vi hos läkaren och hon trodde inte det var någon allergi utan bara att magen är lite känslig just nu,  hon var pigg, verkade inte ha ont i magen när hon tryckte och såg bra ut.
    sedan på helgen var det lite bättre och hela förra veckan på förskolan så har det bara varit 1 blöja om dagen som varit lite lös, det enda dom inte ger henne är vanlig mjölk så hon har ätit samma mat som de andra. Sedan på kvällen har det varit bra. var på bvc på 18 månaderskontroll men hon sa bara att om det fortsätter så skall jag gå till barnmottagningen för BVC här gör inga tester eller ordnar läkartid.
    i fredags var magen bra, men sedan i går så fick hon ont på morgonen och bajsade 2 ggr. i dag har hon också bajsat 2 ggr men inte diaree men kladdigt.
    har testat att ge mjölkfri välling, men det verkar inte göra någon skillnad. 
    blir bara så fundersam...
    Tilde 080319
  • IrreVirre

Hej, att ge mjölkfri kost ger ingen skillnad på stört. För oss tog det 10-14 dagar innan vi märkte skillnad- Så blir hon inte bättre tycker jag att ni ska kontakta en barnläkare.

• Majaflisan

Det kan inte vara att hon är lite förkyld??
    När min son blir förkyld sätter det sig nästan alltid på magen och han kan ha diarré i 2 veckor utan att vara det minsta snorig... Bara en tanke.... :)

Svar på tråden skillnad på mjölkproteinallergi och mjölkallergi?