• MrsAssault

    Hur lång tid kan det ta utn att det behöver vara något fel på en?

    Jag har ju läst en massa här och alla säger att det kan ta upp till ett år innan man blir gravid trots att allt fungerar som det ska. Men jag undrar, finns det någon här som försökt i ÖVER ett år och sedan lyckats bli gravid på naturlig väg? Alltså någon som är fullt frisk men som bara haft otur? Förekommer det? Eller kan jag räkna med att det är något fel när jag varit fri från preventivmedel i tre år och aktivt försökt bli gravid i 15 månader?

  • Svar på tråden Hur lång tid kan det ta utn att det behöver vara något fel på en?
  • Prisssan

    Jag har stött på människor som försökt med allt i sju år, inga fel hittas. Och så helt plötsligt efter sju år så står de där och är gravida.

    Oförklarigt barnlösa är ju när de inte hittar några fel på varken kvinna eller man- att de inte hittar felet betyder dock inte att där inte finns fel.
    Men det kan också vara så att det bara inte går, av någon oförklarig anledning.


    ♥Kärlek, fnitter och annat rosa fluffigt trams♥
  • MrsAssault
    Prisssan skrev 2009-09-26 08:50:53 följande:
    Jag har stött på människor som försökt med allt i sju år, inga fel hittas. Och så helt plötsligt efter sju år så står de där och är gravida. Oförklarigt barnlösa är ju när de inte hittar några fel på varken kvinna eller man- att de inte hittar felet betyder dock inte att där inte finns fel. Men det kan också vara så att det bara inte går, av någon oförklarig anledning.
    Jo alltså jag vet allt det där, men jag undrar om det är normalt att det tar sån tid? Sju år är väl lite att ta i, men alla mina vänner som har barn/är gravida har det liksom funkat för på momangen, en av mina kompisar har blivit gravid TRE gånger trots att hon äter p-piller.

    Men hur vanligt är det att det tar över ett år? Det är mest det jag undrar.
  • Prisssan
    MrsAssault skrev 2009-09-26 09:09:36 följande:
    Jo alltså jag vet allt det där, men jag undrar om det är normalt att det tar sån tid? Sju år är väl lite att ta i, men alla mina vänner som har barn/är gravida har det liksom funkat för på momangen, en av mina kompisar har blivit gravid TRE gånger trots att hon äter p-piller. Men hur vanligt är det att det tar över ett år? Det är mest det jag undrar.
    Jag kan inte statistiken..googla på det Vi har försökt i fem år att bli gravida.
    ♥Kärlek, fnitter och annat rosa fluffigt trams♥
  • MrsAssault
    Prisssan skrev 2009-09-26 11:26:11 följande:
    Jag kan inte statistiken..googla på det Vi har försökt i fem år att bli gravida.
    I FEM ÅR???? Och det är inget fel på någon av er?
  • Fru U

    Jag hade sökt hjälp om jag var du.

    Statistiskt så är det så att det i snitt tar ett år att bli gravid (man har ca 25% att bli gravid vid varje äl/mensperiod)

    Om man är över 35-36 så bör man söka hjälp redan efter ett halvår (åldersgränsen går lite olika vid olika ställen/kliniker)

    Du har varit utan preventivmedel i tre år och jag antar att ni hade sex ganska regelbundet även innan det 1,5år som ni försökt "ordentligt" och det kan vara så att det är nåt fel men det behöver inte vara det

    Många av de som får hjälp har "bara" svårt för att bli gravida på egen hand, dvs det är inte omöjligt (men kanske statistiskt osannolikt)

    Vi har försökt få barn i nio år nu (räknat från när jag slutade med p-piller) och vi gör ivf/fet

  • MrsAssault

    Fru U skrev 2009-09-26 17:32:03 följande:


    Jag hade sökt hjälp om jag var du. Statistiskt så är det så att det i snitt tar ett år att bli gravid (man har ca 25% att bli gravid vid varje äl/mensperiod) Om man är över 35-36 så bör man söka hjälp redan efter ett halvår (åldersgränsen går lite olika vid olika ställen/kliniker) Du har varit utan preventivmedel i tre år och jag antar att ni hade sex ganska regelbundet även innan det 1,5år som ni försökt "ordentligt" och det kan vara så att det är nåt fel men det behöver inte vara det Många av de som får hjälp har "bara" svårt för att bli gravida på egen hand, dvs det är inte omöjligt (men kanske statistiskt osannolikt) Vi har försökt få barn i nio år nu (räknat från när jag slutade med p-piller) och vi gör ivf/fet
    Vi körde med avbrutet innan, men när jag tänker på det så känns det knäppt att det inte ens hänt en "olycka" under den tiden. Jag är 31 nu så det är väl ingen jättepanik.
    Men ja, jag ska nog ringa gyn ändå.. om inte annat bara för att få veta om det är något fel överhuvudtaget. Är allt som det ska är det väl bara att "köra på" antar jag ;)
  • Fru U

    Jag tycker definitivt att du ska söka upp gyn för om det skulle visa sig att det är något problem så är det bättre ni vet nu när ni har tiden framför er än senare och får tidspanik

    Själv börjar jag bli lite nipprig fast jag bara är 34 även om jag vet att det inte är sannolikt att mina ägg blir "för gamla" på minst två år


    MrsAssault skrev 2009-09-26 17:44:03 följande:
    Fru U skrev 2009-09-26 17:32:03 följande:
    Vi körde med avbrutet innan, men när jag tänker på det så känns det knäppt att det inte ens hänt en "olycka" under den tiden. Jag är 31 nu så det är väl ingen jättepanik. Men ja, jag ska nog ringa gyn ändå.. om inte annat bara för att få veta om det är något fel överhuvudtaget. Är allt som det ska är det väl bara att "köra på" antar jag ;)
  • Prisssan
    MrsAssault skrev 2009-09-26 17:25:10 följande:
    I FEM ÅR???? Och det är inget fel på någon av er?
    Tycker också att du ska söka upp gyn för en utredning.

    Och jo, de hittade fel på oss men vi har ett barn tillsammans och ja..jag vet inte varför jag nämnde att det har gått fem år för oss. De har ju som sagt hittat fel.

    Iaf.. skit i den kommentaren
    ♥Kärlek, fnitter och annat rosa fluffigt trams♥
  • Bliglin

    Jag tror att du måste förstå att det faktum att man inte hittar något "fel" inte självklart betyder att det inte finns något fel.

    I ganska många fall så hittas inget fel, i alla fall inte något fel som ensamt förklarar barnlösheten. Ibland samverkar flera faktorer, kvinnan kan ha dåliga eller oregelbundna ägglossningar och mannens spermakvalitet kan variera rejält i olika perioder.

    Jag tycker absolut att ni ska söka hjälp för fertilitetsutredning sopm har försökt så länge utan resultat. Och förhoppningsvis får ni adekvat hjälp så att ni lyckas! men du ska nog inte förvänta dig något exakt svar och "facit" på varför ni inte lyckats hittills.

    Visst, i vissa fall, så konstateras igenväxta äggledare, total avsaknad av spermier eller något annat uppenbart problem som verkligen förklarar barnlösheten. Men av egna erfarenheter och av att hänga här på FL i många år har jag insett att det nog är ganska sällan man får ett säkert svar på frågan varför det inte lyckats.
    Stort lycka till!


    MrsAssault skrev 2009-09-26 17:25:10 följande:
    I FEM ÅR???? Och det är inget fel på någon av er?
  • MrsAssault
    Prisssan skrev 2009-09-26 18:17:10 följande:
    Tycker också att du ska söka upp gyn för en utredning. Och jo, de hittade fel på oss men vi har ett barn tillsammans och ja..jag vet inte varför jag nämnde att det har gått fem år för oss. De har ju som sagt hittat fel. Iaf.. skit i den kommentaren
    Ok *skiter i den* :D

    Men okej, om jag inte har blivit gravid före årsskiftet så ringer jag gyn. Har just beställt Clearblue Fertilitetsmonitor och tänkte testa den ett tag, vem vet vi kanske har prickat helt fel hela tiden! Men jag tvivlar på det, min mens är skitskum efter att jag slutat med pillren. Jag blöder lite lagom i bara ett par dagar och det känns ingenting, helt plötsligt är det blött i trosan bara. Så var det inte förut. Det enda normala är att den är väldigt regelbunden. Jaja. Vi får se vad som händer!
  • MrsAssault
    Bliglin skrev 2009-09-26 18:29:36 följande:
    Jag tror att du måste förstå att det faktum att man inte hittar något "fel" inte självklart betyder att det inte finns något fel. I ganska många fall så hittas inget fel, i alla fall inte något fel som ensamt förklarar barnlösheten. Ibland samverkar flera faktorer, kvinnan kan ha dåliga eller oregelbundna ägglossningar och mannens spermakvalitet kan variera rejält i olika perioder. Jag tycker absolut att ni ska söka hjälp för fertilitetsutredning sopm har försökt så länge utan resultat. Och förhoppningsvis får ni adekvat hjälp så att ni lyckas! men du ska nog inte förvänta dig något exakt svar och "facit" på varför ni inte lyckats hittills. Visst, i vissa fall, så konstateras igenväxta äggledare, total avsaknad av spermier eller något annat uppenbart problem som verkligen förklarar barnlösheten. Men av egna erfarenheter och av att hänga här på FL i många år har jag insett att det nog är ganska sällan man får ett säkert svar på frågan varför det inte lyckats. Stort lycka till!
    Ja jo, jag har förstått det också. Jag har bara läst om en massa folk som försökt i år och dar och sen tillslut blivit gravida med hjälp av diverse grejer. Men jag undrar mest hur vanligt det är att det faktiskt tar mer än ett år. Hur stor sannolikheten är att det inte är något fel på mig eller karln? Det är nästan så jag hoppas att det är något fel så att vi antingen kan åtgärda det eller bara skita i det här. Det är ganska jobbigt för oss att ha sex bara för att vi "måste" eftersom vi jobbar helt olika tider i veckorna. Han får sätta på mig i sömnen ibland haha
  • Bliglin

    Jag antar att ni sannolikt har någon fertilitetsnedsättning. Dvs det är inte "normalt" att det tar över 15 månader. Statistiskt sett så tar det i GENOMSNITT 7 månader att bli gravid.

    Men sedan beror det förstås på ålder och samlagsfrekvens... och sedan kan man ju tyvärr ha en massa "fel". Så jag tycker absolut att ni ska söka hjälp för fertilitetsutredning. I mitt och min sambos fall så lyckades vi först efter drygt 4 års kämpande. Då hade vi upptäckt mha utredning att sambon hade konstiga spermier - sk teratozoospermi - men som förbättrades helt oförklarligt. Då, när vi lyckades, antingen genom den insemination vi då gjorde eller pga sexet runtomkring (who knows vilken spermie som hann fram) så hade han helt normalt spermaprov Och jag blev dessutom gravid med tvillingar. (alltså helt spontant, utan hormontillskott). Så visst är livet mäkta förvånande ibland...


    MrsAssault skrev 2009-09-26 18:41:46 följande:
    Ja jo, jag har förstått det också. Jag har bara läst om en massa folk som försökt i år och dar och sen tillslut blivit gravida med hjälp av diverse grejer. Men jag undrar mest hur vanligt det är att det faktiskt tar mer än ett år. Hur stor sannolikheten är att det inte är något fel på mig eller karln? Det är nästan så jag hoppas att det är något fel så att vi antingen kan åtgärda det eller bara skita i det här. Det är ganska jobbigt för oss att ha sex bara för att vi "måste" eftersom vi jobbar helt olika tider i veckorna. Han får sätta på mig i sömnen ibland haha
  • Prisssan

    Bliglin: Coolt...då får man helt plötsligt lite hopp. För allt kan ju faktiskt hända.


    ♥Kärlek, fnitter och annat rosa fluffigt trams♥
  • MrsAssault

    Det här är typ det mest frustrerande jag varit med om sen jag höll på att ta körkort (fast det här är tusen gånger värre)! Men det sägs ju att de största händelserna i folks liv är bland annat när de får körkort samt första barnet :D

    Den som väntar på något gott osv

  • Mosing
    Bliglin skrev 2009-09-26 18:53:03 följande:
    Jag antar att ni sannolikt har någon fertilitetsnedsättning. Dvs det är inte "normalt" att det tar över 15 månader. Statistiskt sett så tar det i GENOMSNITT 7 månader att bli gravid.
    Tänk på att många verkar bli gravida på första försöket också, alltså måste det ta närmare 15 månader för en hel del par för att snittet ska bli 7 månader... Men såklart ska TS göra en utredning, det KAN ju vara nåt knas som dessutom går enkelt att rätta till.

    Lycka till!
  • sweetgirl89

    För oss tog det sig på 25 te försöket, så strax över 2 år tog det. Vi gjorde utredning och mina värden va bra, sambons spermaprov med. ibland kan det ta tid oavsett ålder. Vi är 20 och 25 och kunde inte bli gravida.

  • vinterbebis12

    Jag skulle boka tid för utredning asap. Om du blir gravid kan du boka av men om du inte blir gravid vill du ju komma dit så snart som möjligt (och det är ofta lite väntetid). Vi har försökt snart ett år och sökte hjälp efter bara några månader men alla värden är på topp men inget händer ändå...Lycka till!

  • villsågärna38

    Sök hjälp med en gång, 15 månader är inte "normalt". Det kan ju vara något så enkelt som att du behöver ägglossningsstimulering med t ex tabletter, att du behöver spola äggledarna eller nåt. Eller så är det din mans spermier som inte simmar som de ska, sluta slösa på tiden tycker jag. Sen kan det ju även vara mer komplicerade saker som att det inte är bra kvalitet på dina ägg, att du har få ägg kvar - men sådant upptäcker man ju då de undersöker och tar tester på er. Kanske ivf kommer att behövas för er och då är det ju bra ju tidigare ni kan ställa er i kö så att ni slipper göra det privat. Det går ju överhuvudtaget inte att veta eller planera innan ni gjort er utredning. Lycka till! Kram

  • NinniLejon

    Jag tycker också du ska söka hjälp.
    Vi försökte 18 ÄL (15 mån) tills vi lyckades. Och vi var oförklarligt barnlösa 30+-are. Ingen av oss hade något fel (av de fel som KAN upptäckas).

    Mitt tips är som sagt att söka hjälp, och om inte det funkar så prova att testa lite olika alternativa metoder, vi provade tex insemination vid ett tillfälle sen några andra gånger att inte ligga varje dag under ÄL , utan typ varannan + att jag tog en tesked linfröolja om dagen (OMEGA 3). Kanske var det, det som gjorde tricket, vet ej...

    LYCKA TILL iallafall!

Svar på tråden Hur lång tid kan det ta utn att det behöver vara något fel på en?