• Pindus

sälja bil, hur gör man?

nu är jag less på min bil, hittills i år så har den kostat 20 000 bara i reparationer... Jag vill inte ha kvar den, när jag kör är jag rädd att den ska lägga av när som helst.

Men hur gör man när man ska sälja bilen? Jag är inte intresserad av att sälja den privat för jag känner inte att jag har tid med att träffa folk som vill provköra...

Letar jag då upp en bil jag vill köpa o säljer av min där (kan man deala om man "byter" in sin bil?) eller säljer jag de via ngn försäljare som har mitt märke?? (tar pengarna o letar annan bil..)

• Svar på tråden sälja bil, hur gör man?
  • Rabarbapuppa

Jag tror att du ska fundera på vilken bil du vill ha, sen får du gå till försäljaren som säljer det märket och fråga om de tar beggad bil som inbyte. Det är inte sällan man i bilhallarna ser bilar av helt andra märken än just det som handlaren säljer.

Sist jag var på VW stod där en fin Saab 9-5, det var väl någon som köpt sig en VW och haft Saaben i inbyte - det är säljaren som gör den bedömningen, d.v.s om han/hon känner att bilen du har att komma med är något som han/hon relativt lätt kan omsätta i sin hall, så tar de den. Absolut vanligast är ju dock att det är äldre bilar av samma märke som byts in.

Vid inbyte får du räkna med ruggigt dåligt betalt.
    Jag var tidigare på skoj och frågade på Audi ang en 97'a jag hade, den stod då i kanske 100k på privatmarknaden, och Audi ville ge mig 45k vid inbyte.

Nej, det är privatmarknaden som gäller i mitt tycke, med Blocket brukar man få stå ut med en del mailkompisar, rena idioter och så ett par som verkar vettiga men som aldrig dyker upp, och så till slut, en som både provkör, blir nöjd, och sen löper bilen.

Så är det.

/Puppa

• ericlofberg

Du kan självklart byta in din befintliga bil hos en bilhandlare även om du förmodligen kan få mer betalt av en privatperson. Men - detta beror på vad det är för bil. Bilhandeln betalar just nu riktigt bra för nyare bilar - det är en viss brist på lätt begagnat.

Är det en gammal bil med defekter kommer du få ett riktigt lågt inbytespris.

• Pixboy

Blev erbjuden 14.000 för min Clio hos bilhandlaren, sålde den på Blocket för 37.000 :)

Som folk säger finns det mycket skumt folk på Blocket, men också mycket bra folk. Var lite tuff och ha lite is i magen så går det bra

• Gorban

Som andra har skrivit ovanför så får man alltid bättre betalt om man säljer privat istället för att lämna bilen som inbyte. Jag har bra erfarenhet av att sälja bilar genom Blocket. En och annan prutare och testpilot men även vanligt trevligt folk som vill köpa bil.

• Tummelisa

Mitt tips är att be någon du litar på (kompis/släkt/bekant) sälja bilen åt dig och på förhand komma överens om att h*n får tex en tusenlapp, en middag, en viss procent eller så för detta. Om du inte orkar göra det själv alltså. För som de ovan säger får du så extremt mycket sämre betalt om du byter in den hos en bilhandlare.

Det du kan göra om du är osäker på vilket skick din bil är i är att genomföra en extrabesiktning om inte bilen är nybesiktad (man behöver inte besikta inom "sin" period). Då kan man skriva ut detta i annonsen (om du tex säljer på blocket) och det kan vara ett plus inför en ev. köpare då bilen är begagnad, samt kännas som en trygghet för dig att bilen ändå är okej (om du nu tror den klarar besiktningen).

• Pindus

bilen är en -03a som gått snart 5000 mil, en Renault megane. Jag ska besikta den v 44 o den lär nog gå igenom... Den har bara några sårepor i bak då jag blivit påbackad för ngt år sen..
    Då kanske det är värt att stå ut att köra runt med lite folk på helgen o så om man kan få mera... På blocket har jag sett att de har legat mellan 55-80 000...

• ericlofberg
    Pindus skrev 2009-09-30 10:21:59 följande:
    bilen är en -03a som gått snart 5000 mil, en Renault megane. Jag ska besikta den v 44 o den lär nog gå igenom... Den har bara några sårepor i bak då jag blivit påbackad för ngt år sen..Då kanske det är värt att stå ut att köra runt med lite folk på helgen o så om man kan få mera... På blocket har jag sett att de har legat mellan 55-80 000...
    Som du själv noterat är prisspannet enormt stort. En bekant köpte en Megane från 2003 i fint skick för 34000. Bilen hade gått 9000 mil. Förvisso tredörrarsutförande men allmänt fint och med rätt utrustning (AC, metallic, vinterhjul mm). Ett riktigt bra pris som jag inte tror är representativt för modellen men uppåt 80000 lär din bil tyvärr inte uppbringa.

Ett tips är att få en värdeindikation på www.bilpriser.se.
  • Pindus

nä jag tror inte heller det... de är mer de extra utrustade bilarna som legat på de... Standard på denna :) Iofs skönt o bli av med den hur som o slippa lägga pengar på reparationer..

• Tummelisa

Hur gick det med bilen? Sålde du den privat? Fick du så mycket som du hoppasdes på?

• Pindus

nä jag kommer nog att köpa en annan beg bil o lämna in min... Känns enklast :)

• Tummelisa
    Pindus skrev 2009-10-24 16:02:33 följande:
    nä jag kommer nog att köpa en annan beg bil o lämna in min... Känns enklast :)
    Oki, jag ibland känns det ju inte som att jobbet väger upp kostnaden. Lycka till!
Svar på tråden sälja bil, hur gör man?