• ThiCha

Svårare att köpa KATT än vad jag trodde!?

Har svarat på en del annonser bla på blocket. Folk som säljer raskatter verkar vilja att deras kattungar kommer till ett hem I LÄGENHET?

Svarade på en annons på renrasiga Birmor, där var det helt kört när vi sitter här och kan erbjuda ett hem på landet.

Svarade på en annan annons om silverperser, där hör dom inte ens av sej så jag ringde, han sa att det lät jätte bra! några dagar efter det hade dom höjt priset på katterna och ja skrev igen. åter inget svar!

Vi letar efter en raskatt och vill ha möjligheten att kanske ta en kull någon gång framöver. Jag har väldigt mycket erfarenhet av långhårskatter och vet vad dessa raser kräver! Men varför ska det vara så svårt att få köpa en katt? det trodde jag verkligen inte.. Och hur kan folk välja att sätta katter i lägenhet framför att dom får komma till ett hem på landet?

• Svar på tråden Svårare att köpa KATT än vad jag trodde!?
  • Lithe

Låter konstigt....
    Vi har en Sibirisk katt. Han är helt underbar!

• ThiCha

Ja jag tycker också det är konstigt! Jag får väl jaga vidare...

Sen att uppfödare säljer steriliserade och kastrerade katter för att inte de vill att man ska avla på deras linjer dem tagit fram är också lite skumt!

• Supersoniclove
    ThiCha skrev 2009-09-26 12:22:39 följande:
    Ja jag tycker också det är konstigt! Jag får väl jaga vidare...Sen att uppfödare säljer steriliserade och kastrerade katter för att inte de vill att man ska avla på deras linjer dem tagit fram är också lite skumt!
    ja det e skumt så det skriker omd et,men i avelsvärlden är så många uppfödare avis på varandra. Mycket skitsnack osv.
    Hoppas du finner en katt snart
  • ThiCha

Supersoniclove

ja jag har fått reda på det, jätte tråkigt verkligen, förstår inte varför man inte samarbetar för att få fram fina katter tillsammans.

Jag var jätte intresserad av att ställa ut förut men så fick ja reda på denna avundsjuka och allt bråk mellan uppfödare osv så nu är jag inte alls intresserad. Kommer aldrig vilja ställa ut om det ska vara så!

• Supersoniclove
    ThiCha skrev 2009-09-26 12:31:29 följande:
    Supersonicloveja jag har fått reda på det, jätte tråkigt verkligen, förstår inte varför man inte samarbetar för att få fram fina katter tillsammans.Jag var jätte intresserad av att ställa ut förut men så fick ja reda på denna avundsjuka och allt bråk mellan uppfödare osv så nu är jag inte alls intresserad. Kommer aldrig vilja ställa ut om det ska vara så!
    Ja och många uppfödare bjuder dommarna på tårta,mat osv bara för att få bra omdömmen på utställningarn osv.
    Jag föstår inte heller varför dom är så.
    Har man samma ras så ska man ju stötta och hjälpa varandra.
  • grodan 82

hej såg att du/ni letade ras katter men jag har 2 katter 1 hona och 1 hane som vi måste sälja eller dyl pga allergi de är vanliga bondkatter men fina och keliga....

• ThiCha

Supersoniclove

precis.
    Såna borde åka dit för mutbrott!! Vad ja vet är det inte samma sak i hundvärlden men jag är inte så inne i uppfödar världen än...
    Behöver mycket mer kött på mina ben!

Har gått med på någon såndär ras katt sida för uppfödare för att försöka få tag på katten vi är ute efter, men det verkar kört! jag vill inte betala 5-10 tusen för en katt som ska vara till sällskap och ev någon/några kullar.
    Sen snackar dom i konstiga termer så man inte förstår någonting.

• Jag o mina killar

Jag har en blandning på Heliga Birma hon är 50% Jätte go, vit med blåa ögon... Vi måste göra oss av med henne för sonen har blivigt allergisk.. Och det är tok svårt att bli av med henne!

• Diva

TS - vad spelar det för roll om katten bor på landet eller i lägenhet? Vad anger dom för orsak? För du ska väll ändå inte ha katten ute. Eller?
    För om det är det du planerar så förstår jag att det blir svårt.
    Sen är det ett hett tips att inte leta raskattför avel på blocket utan via rasklubbarna.

Sen är det inte alls konstigt att uppfödare inte säljer avelskatter till vem som helst. Det ligger enormt mycket jobb bakom de flesta avelsprogram och stora investeringar, både i tid och pengar. Det är inget man bara ger bort till första bästa intressent.

• ThiCha

Diva

Deras orsak var bara att dom ville att deras kattungar skulle bli innekatter och då endast säljas till folk som har dem inomhus i lägenhet.

Våran blivande katt kommer få vara både innomhus och utomhus, alltså gå ut och in som den vill.

Har även letat via raskatters hemsidor, och det var bla där ja fick svaret ovanför.

Förstår mycket väl att dem inte GER bort raskatter det har jag aldrig heller skrivit. Och jag kan väl tycka att det är inte så pass ofta folk kommer och är verkligen seriöst intresserade och även har erfarenheter + att kunna erbjuda ett sådant hem som vi kan!

Svar på tråden Svårare att köpa KATT än vad jag trodde!?