• LovisaTilda

Plötsligt 39,7. Inga andra symptom...?!

Min dotter på 2 år fick plötsligt feber igår kväll, 39,3. Va pigg och frisk under tidigare under dagen.
    Gav henne alvedon, tog tempen igen vid 1-tiden, 39,1. Gav alvedon igen. Hon har sovit hela förmiddagen och ligger nu på 39,7. Har inte fått alvedon under dagen.

Ngn som vet vad det kan vara? 3-dagarsfeber?!
    Är inte förkyld eller sjuk i övrigt.

Man blir ju lite orolig...

• Svar på tråden Plötsligt 39,7. Inga andra symptom...?!
  • arkeologitjejen

Om hon inte haft 3-dagasfeber så låter det ju onekligen om det. Den håller som namnet säger i sig i ca 3 dagar och sedan får man prickar över hela kroppen som försvinner efter ca ett dygn. Barnet är rätt piggt under tiden.

Linnea 080310
  • Maddisen80

Hej jag vet inte vad de kan vara, men tycker att du ska ringa sjukvårdsrådgivningen för de är ju hög feber hon har.
    Kram

• Min högsta önskan

Låter nästan som tredagarsfeber tycker jag. DÅ kan dom ju få hög feber jätteplötsligt, utan några andra symptom. Efter 3 dagar uppstår sen små prickar på kroppen, med start på mage och rygg.
    Fortsätt som du gör med febernedsättande, och glöm inte att ge henne mycket att dricka!
    Hoppas hon snart blir pigg igen, din lilla flicka!

• tessan27

När man får hög feber utan andra symptom kan det vara smart att träffa en läkare och kolla så att det inte är UVI.

Vår dotter har ofta så där men det har aldrig varit något fel på henne annat än att hon haft gansk högt CRP som visar om det är virus eller bakterie. Men aldrig så högt att hon fått penicilin.

• tessan27

Om man inte får ner febern med alvedon kan man varva med ipren. Brukar funka på vår tjej. Alvedon funkar sällan på hög feber här hemma.

• LovisaTilda
    tessan27 skrev 2009-09-26 12:57:12 följande:
    När man får hög feber utan andra symptom kan det vara smart att träffa en läkare och kolla så att det inte är UVI.Vår dotter har ofta så där men det har aldrig varit något fel på henne annat än att hon haft gansk högt CRP som visar om det är virus eller bakterie. Men aldrig så högt att hon fått penicilin.
    Vad är UVI och CRP?
    Kanske ska ringa sjukvårdsupplysningen i alla fall. Hon dricker mycket vatten och har ätit yoghurt. Sover mycket och kan börja andas fort och flåsigt. Hoppas det bara är 3-dagarsfeber i alla fall!
  • tessan27

UVI är urinvägs infektion och CRP är snbbsänkan. Som visar om det är ett virus man har en en bakterie. Tex vid öroninflammation så visar CRP högt kanske runt 100 eller så har man bara ett virus kanske det visar på 6... Man tar ett stick i fingret och kollar blodet.

• LovisaTilda

ok, tack =)
    avvaktar lite under dagen men blir hon inte bättre så tänker jag ringa sj-uppl.
    Det är ju aldrig farligt å fråga!

• Marylin76

exakt samma här!!! våran tös (22 mån) var pigg idag, men verkade så himla slö och varm nu på kvällen så jag tog tempen.. 39.5 utan andra symtom!! faaan... vi som just avslutat en pencellin kur förra helgen (öroninflammation..) hoppas det inte kommer influensa nu...

• LovisaTilda

Hej igen! Ringde aldrig, pratade istället med en kompis som jobbar på barnavdelningen. Hon tyckte det lät som 3-dgrs och rekommenderade alvedon varvat med ipren och mycket dricka. I lördags kväll hade lovisa 39,3, fick alvedon och efter 1 timma hade hon 38,5. I morse var febern borta och lovisa är hur pigg som helst! Kan det vara 3dgrs fast det inte håller i sig i 3dgr?? inga prickar än...
    Tack för alla svar!

• Miss Maya

Mjaaa... Det är ju inte så att att man har feber i EXAKT tre dagar fast det heter tredagarsefebern. Min dotter hade t ex feber i nästan fyra dygn. Och nog var det tredagarsfebern.

Min högsta önskan skrev 2009-09-27 19:40:57 följande:

Håller det inte i sej i tre dagar, så är det inte tredagarsfebern.
  • LovisaTilda

hmm...undra vad det var då?!
    ja, ja...huvudsaken är att hon är frisk nu. Antar att barn kan få hög feber ibland...

• vittra

Vår tjej har fått så plötsligt ett par gånger, och gått över lika snabbt typ. Då har det varit för att hon precis skulle få tänder vilket märktes ganska omgående

• Maddisen80

Lovisa tilda vad bra att det gick över med febern iaf ,det är ju skönt det , hoppas att hon får vara frisk nu då

Svar på tråden Plötsligt 39,7. Inga andra symptom...?!