• Anonym (letar)

Barnhemmet Solstrand på 60talet

Hejsan!
    Jag letar efter information om ett barnhem utanför Alingsås. Min mamma bodde där under mitten av sextiotalet med tre äldre syskon (f 58, 61, 62 & mamma 63).
    Främst letar jag efter foton från den tiden då min mamma inte har några kort från när hon var barn. Syskonen bodde där från ca 1964-1965.

Har ni någon information? Foton?
    Skriver i anonyma rummet eftersom det kan vara känsligt för en del...

• Svar på tråden Barnhemmet Solstrand på 60talet
  • Anonym (Tips)

Har tyvärr inget att komma med om det, men jag har en bekant som jobbar med att utreda barnhemsbarn och fosterhemsplacerade barns situation under 50-60 talet. Dom intervjuar massa personer om hur dom haft det, kanske kan du ta kontakt med någon av dom och söka vidare? Det finns också massa föreingar för placerade barn, googla och släng ut en efterlysning där med. (Om du inte redan gjort det =) )

Här är utredningen: www.sou.gov.se/vanvard

• Anonym (letar)

puff

• Anonym (letar)

Jo, jag har redan sökt på google rätt duktigt och mailat allt och alla som skrivit minsta lilla om solstrand, men ingen av dem har svarat mig ännu. Som sagt så letar jag efter andra som var där samtidigt som min mamma med syskon.

Solstrands barnhem låg i Alingsås och det var barnavårdsnämnden i Göteborg som beslutade om placeringar.

Svar på tråden Barnhemmet Solstrand på 60talet