• petterssons87

Profylaxkurs, när ska man gå?

Jag undrar i vilken vecka det är vanligt att man går på profylaxkurs? Förstår att det är individuellt och att alla väljer olika veckor, men är det någon som har tips på vilken tid som kan tänkas vara en bra period? Någon med egna erfarenheter kanske? :)

/Sanna

• Svar på tråden Profylaxkurs, när ska man gå?
  • Mandragora

Jag är gravid i vecka 19 och vill gå en sådan med min sambo. Men vad jag har förstått är det ingenting som MVC ordnar där jag bor. Jag hoppas därmed att möjligheten till kurs finns på ett eller annat sätt för vår del ... i värsta fall via en DVD.

Hur är det där du bor? Fixar barnmorskan detta?

• Toppen9

Tyckte att min barnmorska pratade om januari för min del...om jag var intresserad. Då är jag i 7e månaden tyckte att det kanske var lite sent, fast det kanske är jag som vill få allt direkt.

• petterssons87

Jag går på "mamamia" och där har de kurser som de erbjuder, men det står inget speciellt om vilken vecka som är vanligast att man går i, vilket säkert har att göra med att det är upp till var och en att bestämma när de vill gå. Jag försöker planera in när jag och min sambo ska gå, men det är så svårt.

Månad 7 kan ju faktiskt låta bra! Då har man fortfarande lite tid kvar innan bebisen är beräknad, ifall den skulle få för sig att komma ut tidigare :)

• guldplutt

månad sju är nog inte så dumt. vi har gått båda gångerna, kring v 30 eller så, beroende på när det går ngn kurs. då hinner man öva lite så att det sätter sig ordentligt också. det är superbra, verkligen att rekommendera!

• Toppen9

Ok, då kanske det inte är så konstigt ändå Är ju första gången för mig så jag försöker att suga i mig så mycket info som jag bara kan direkt

• Spexig

Det tar ju tid att öva oxå. På Annas profylax (rekommenderas varmt!!) rekommenderar de att man går nån gång från v 32 och framåt, men ändå ser till att ha tillräckligt med tid att öva.
    Vi gick intensivkursen ca 6-7 veckor innan bf och det var jättebra för oss.

• Begga

Har BF 1 feb och tänkte gå i november ungefär. Då hinner man smälta infon, öva hemma och ändå känns det inte helt nytt och ovant.
    Hoppas jag.
    Senn vet man inte hur det blir när det smäller ;)

Svar på tråden Profylaxkurs, när ska man gå?