• Taggtroden

Hur tänker posten?!?!

Åh så irriterande!!
    Min syster tog körkortet förra veckan och var in på ett
    av vägverkets kontor i tisdags och fotade sig till det.
    Avin skulle skickas till min adress eftersom syrran har
    adressen hit medan hon ännu inte har något fast boende.
    Igår när vi kom hem efter en heldag borta så har avin
    kommit. På den står att hon har ett rek att hämta på posten
    i närmaste stad och att det ska hämtas ut senast idag.
    Syrran har ingen bil och detta var sent på eftermiddagen
    så hon går in på postens hemsida och ser att posten
    i stan ska ha öppet till 14.00 idag.
    Idag när hon åker in så har de inte öppet alls på lördagar!!!
    Dessutom har hon ett papper från transportstyrelsen där
    det står att man får en straffavgift om man inte
    hämtar ut det i tid!!

Vilket strul! Och får de verkligen göra såhär?
    Hur tänke dom, att man ska kunna hämta ut körkortet
    samma dag man får avin?
    Jag är jätteirriterad just nu!!

• Svar på tråden Hur tänker posten?!?!
  • MINA GOA BARN

Körkortet ligger 1 månad på posten, därefter returneras det. Hann ni inte hämta ut det kan ni ringa avsändaren som skickar ut det igen.
    Körkortet skickas till den adress där man är folkbokförd enligt Folkbokföringen, myndigheterna samkör adressuppgifter.
    Det går inte att kringgå, många kunder har ofta en önskan om att körkortet ska skickas till en annan adress, många gånger för att man kanske studerar på annan ort, men det här är gjort av säkerhetsskäl eftersom ett körkort är en värdehandling.
    Tänk på att också ha en godkänd legitimation att visa när körkortet ska hämtas ut.

Att det ska stå att du måste hämta ut din försändelse samma dag som den har kommit stämmer med andra ord inte. Titta extra noggrant igen vad det står, står det inte att du tidigast kan hämta ut det idag kl ***?

• Taggtroden

Hon är folkbokförd här hos mig och därför kom posten hit, vilket är helt rätt och så som det ska va.
    Men det är ju det som är det konstiga, att det står "hämtas senast 26 september", både jag, syrran, hennes kille, min man samt vår pappa har kollat flera gånger.
    Kanske är det ett tryckfel och ska stå den 26 oktober?

Men vi får hoppas att det ligger i en månad då, tack för ditt svar!
    Det var en lättnad!

• MINA GOA BARN

Jag hoppas också för er skull att det är "tryckfelsnisse" som har varit i farten.
    Minns du eller vet när hon betalade in körkortstillverkningsavgiften? Tillverkningen inväntar den inbetalningen nämligen, det är inte så att körkortet tillverkas på en gång så fort det är godkänt.
    Är det så att det är länge sen din syster betalade in summan så är det mysko, det kan jag nog tycka, men det borde vara så att det helt enkelt står fel datum.
    Kolla upp på måndag i alla fall!
    Hoppas att det löser sig för dig och din syster.

• Taggtroden

Nej det vet jag faktiskt inte alls...
    Men tack för dina svar, på ett eller annat sätt så får hon nog körkortet i alla fall! :)

Svar på tråden Hur tänker posten?!?!