Gott recept på potatisgratäng?
Någon som har något recept på riktigt god potatisgratäng?
Jag hittar bara grundrecept men skulle vilja ha recept på någon riktigt krämig och god.
Någon som har något recept på riktigt god potatisgratäng?
Jag hittar bara grundrecept men skulle vilja ha recept på någon riktigt krämig och god.
i min rutiga kokbok har jag recept på en amerikansk potatisgratäng, med ostsås i, den är jättesmarrig, vill du ha det receptet?
Ta grädde i, går inte misslyckas.
Låten den ALDRIG va ine för länge i ugnen då blir den torr...
tycker ett vanligt grundrecept gör att den brukar bli krämig och god...
Så här gör jag:
Skala och skiva potatisen, varva den och lite vitlök och salt i en form. Slå på lite olja och in i ugnen tills potatisen börjat få färg. Slå på matlagningsgrädde och låt det puttra och koka i ugnen tills potatisen är mjuk... (jag gillar bäst när man kör med mjölig potatis, men det är ju en smaksak, tänk på att inte snåla för mkt med saltet, det krävs en del salt för att gratängen ska bli bra, vill du kan du också krydda den med peppar eller någon örtkrydda...)
Jag har några grejer jag alltid tar med när jag gör gratäng:
Timjan(torkad eller färsk)
vitlök
Purjolök
Det blir gooott!!
Tinas Krämiga Potatisgratäng
Jag är inte så noga med mängderna, smaka av gräddmjölken efter tycke.
Potatis som skalats och skivats tunt (3-4 mm)
Grädde (minst ett paket (2.5 dl), det funkar bra med matlagningsgrädde)
Mjölk
Salt
Vitpeppar
Vitlök
Ev vanlig lök (gullök eller schalottenlök)
Lite mald muskotnöt
Lägg den skivade (osköljda) potatisen i en gryta (gärna teflon), häll på grädden och fyll upp med mjölk så att det knappt täcker potatisen. Salta (ganska mycket, potatisen äter upp saltsmaken), peppra med vitpeppar och lite muskotnöt. Hacka vitlök och ev vanlig lök och lägg i. Rör runt och smaka av.
Koka sen upp och sänk värmen, håll ständig uppsikt och rör runt mycket, ända från botten. Mjölk/grädde bränner vid snabbt och gärna. Koka i ca 15-20 min eller tills gräddmjölken känns lagom tjock. Smaka gärna av lite då och då och justera.
Häll över i en gratängform och sätt in i ugnen på ca 225 grader. Låt det stå inne i ca 20-25 minuter, ta sen ut den och känn med sticka om den känns färdig, om inte så sätt in den igen en stund (tiden kan bli olika beroende av vilken typ av potatis man använder).
Gratinera med ost en liten stund om du gillar det.
till 4 portioner
10 potatisar
2 gula lökar (jag brukar ta en stor)
gratängsås
1,5msk smör
2 msk vetemjöl
3dl mjölk
1tsk salt
2krm svartpeppar
1,5 till 2dl riven ost
skala potatis och lök och skiva dom tunt.
fräs fettet och mjölet i en kastrull, späd med mjölken, koka såsen i ca 3 minuter, smaksätt med peppar och salt och rör i osten.
varva potatis och lök i en smord ugnssäker form, slå över hälften av såsen.
grädda i 200grader 40-45 minuter
ta ut formen och häll i resten av såsen, stick med en gaffel så att såsen rinner ner mellan potatisskivorna. sätt in formen i ugnen igen och låt rätten få färg.
skiva 1 lager potatis
Skiva lök på lagret
Krydda med vitpeppar+gratängkrydda med scheddar
Skiva tomat+paprika mixat i ett lager
Skiva ett topplager med potatis
Mer gratängkrydda,och riven ost över. Ströbröd om knaprig yta önskas
Grädde+ 200 grader.
Vill man kan man lägga kassler i men vi brukar ´servera köttet vid sidan av då alla inte gillar kött här
blanda upp grädden med cambells champinjonsoppa outspädd! den blir underbart krämig! och självklart vitlök oxå
Tack för alla tips och recept!