• supersötasilversara

Pergo-laminat eller IKEA Tundra?

Vi har köpt Pergo Festival Ek som vi ska lägga. Är det någon som har samma golv. På Pergos hemsida finns inte just Festival med. Det här golvet har inte smart soudblock som de andra golven som beskrivs på Pergos hemsida.

Någon som har erfarenhet? Är golvet bra? Vi valde mellan IKEA´s Tundra och et här Pergo Festival, det senare några tior dyrare/m2. Har hört mycket gott om IKEAS Tundra... vi har ju några ångerveckor på oss SÅåå... någon som har några tips eller erfarenheter?

• Svar på tråden Pergo-laminat eller IKEA Tundra?
  • Söta Nasse

Vi har ikea tundra och det håller superbra. Barnen kastar saker i golvet hela tiden, men det går verkligen inte sönder eller blir jack i det för den delen. Det var däremot lite pyssligt att lägga för om man slog ihop de minsta lilla för mycket så sprack det i kanterna.

Vi hade ett pergogolv som var i skifferutseende på förra stället och det blev märken i det för ingenting. Det blev små små märken som då fick själva ytan att lossna och så syntes färgen igenom, dvs på ett mörkt golv blev det ljusa fläckar eftersom att undersidan var ljusare. Kommer aldrig lägga in ett sånt golv igen.

Så jag tycker att ni ska välja tundra istället. Vi har det i ek och det är superfint. Däremot höjde de priset vid nya katalogsläppet här i juli.

• supersötasilversara

Vi provade faktiskt att repa visningsgolven för att se hur hårt golvet var (Pergo alltså) och det var ingen skillnad mellan det enklare pergo-golvet vi valde och de dyrare Pergogolven i alla fall. Men vi hann tyvär inte prova repa på Ikeas Tundra. Vi hade först bestämt oss för Tundra men så tycker jag att det var finare med 3-stavsgolv istället för plank, så då blev det pergos festivalgolv. Men Tundragolvet har jag provat gå på och sett färdigt hos en kompis och det var ju kanonfint.

Någon som har provat Pergo-golv? (Billigare varianterna)

• Pappa G

Vi har ett Pergo laminat i köket sedan sex år tillbaka.
    Ser ut som när det lades in.

• supersötasilversara

Pappa G skrev 2009-09-27 15:00:43 följande:

Vi har ett Pergo laminat i köket sedan sex år tillbaka. Ser ut som när det lades in.
    Vilket Pergo laminat var det? Har ni barn och/eller hundar ( så man vet vilket slitage ni har på golvet ) Som jag har uppfattat det så har Pergo i alla fall fyra klasser av golv; Diamant, Guld samt Silver men verkar även finnas en grupp som inte är med i dessa varav det vi köpte; Festival. Den sistnämda och fjärde gruppen har inte det där Smart sound block-systemet. Men det går inte att läsa något om Festival-golvet på deras hemsida... lite oroande? För Pergo förknippar jag med kvalité men jag undrar ju över Festival-laminaten då det inte står något om det på deras sida.....?

Vad tror du? eller någon annan ???
  • Pappa G

Jag kommer inte ihåg namnet, men det var något av deras billigare.

Vi har barn, men ingen hund.

Svar på tråden Pergo-laminat eller IKEA Tundra?