• BigMama08

Halsfluss orsakad av streptokocker

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Vad fick ni för antibiotika? Hur lång tid tog det innan smärtan försvann? Smittade ni den övriga familjen?

Det här är en ny "värld" för mig som aldrig haft halsfluss. Det gör så fruktansvärt ont att jag knappt kan svälja. Och jag vill för allt i världen inte smitta ner min ettåring och min man.

• Svar på tråden Halsfluss orsakad av streptokocker
  • Mei

Man brukar få Kåvepenin mot halsfluss. Eftersom det är bakterier kan det smitta. Men man kan också vara bärare utan att få halsfluss, dvs ha streptokocker i sin bakterieflora i svalget utan att bli/vara sjuk. Jag har för mig att bärarskap är vanligare hos barn men är inte säker.

Utan att ge ett vetenskapligt svar så tror jag inte att det är särskilt vanligt att det smittar. Små barn drabbas ytterst sälla av halsfluss. God handhygien är som alltid bra förstås.

Jag har haft halsfluss många många gånger i tonåren och även ett par gånger mellan 20 och 25-årsåldern. Det är verkligen hemskt och man kan ju bli rejält sjuk med frossa och hög feber.

Eftersom du vet att du har halsfluss verkar det som att du redan sökt. Bra. Min erfarenhet är att antibiotikan hjälper efter ett par dagar. Men det är viktigt att äta hela kuren ändå!

• parvati

Det smittar ganska mycket enligt läkaren på vc senast jag hade halsfluss. Så stanna hemma från jobbet och undvika att pussa barnen medans du är sjuk.
    Krya på dig

• Mei

Nu har jag googlat fram lite siffror....

1-10% av alla vuxna är bärare av den typ av streptokocker som kan medföra halsfluss. 10-60% av alla barn. Dessa behöver inte behandlas. Självklart får man omvärdera det om tex någon i familjen/på dagis etc blir upprepat sjuk i halsfluss.

Barn under 3-4 år - ovanligt med halsfluss orsakad av streptokocker.

• BigMama08

Tack för svaren och omsorgen . Igår hade jag så ont att jag inte kunde svälja men idag är det avsevärt mycket bättre. Vad det kan vända fort med lite penicillin. Otroligt. Och jag verkar inte ha smittat någon heller. Inte än i alla fall.

Svar på tråden Halsfluss orsakad av streptokocker