• ÖrebroMalin

låg temp och kall bebis på en vecka gammal, orolig!

Har en liten tös på en vecka gammal, som är född i vecka 37 +2. När hon föddes hade hon låg temp på 35 grader då sa dom efter förlossningen att ja skulle ligga med henne hud mot hud för att värma upp henne.

Sen åkte vi hem efter en dag och jag har alltid tyckt att hon vart iskall om händer och fötter men att huvudet har vart varmt. Sen tog ja tempen på henne idag och då hade hon 35.4 ..

Hon har långbyxor och långtröja eller heldress med strumpor på sig om dagarna..

35.4 är en väldigt låg tempratur och jag är jätte orolig. Vad ska jag göra???

Nu ligger hon och sover med pyjamas, tunn bomulls mössa och fleece filt. men känns fortfarande jätte kall spec. om händer och fötter.. Hon hostar lite och nyser mycket.

Vad gör man åt detta? Är de farligt.. ???? Nån som har lite tips??? eller vart med om nåt liknande????

• Svar på tråden låg temp och kall bebis på en vecka gammal, orolig!
  • TittiBoppe

Ring sjukvårdsupplysningen genast! De kan ha lite kalla händer och fötter men det låter ju inte bra att hon har så låg temp.

Benjamin 12/2 -07 och Sheyla 16/5 -09
  • Ororo

Kalla händer och fötter har en bäbis jämt eftersom deras blodcirkulation inte satt igång ordentligt. Tycker dock du bör ringa BB och prata med dem. Kanske ska du investera i en sjal (om du inte raden har en sån) och ha henne emot dig så du värmer upp henne.

• qwerty66

35,4 ??? logga av FL genast och gör nått.

• malin10

ring sjukvård rådgivningen å hör med dom.
    kommer inte ihåg om man skulle ringa bb första tiden..
    det är bättre att kolla en gång för mycket

• Sorbus

Spädbarn har ofta kalla fötter och händer, det är helt normalt.

Men jag tycker att du ska ringa sjuvårdsupplysningen för säkrare svar, inte fråga på FL när du är orolig. På ett nätforum har du ju ingen garanti alls för hur tillförlitliga svaren är.

• trasis

skulle nog också ha ringt upp och frågat ialf ...Som någon tipsa om en sjal det är jätte mysigt både för bebis och dej och värmer jag hade en sån till min Lilla tjej

• Miss Maya

Saxat från Pampers:

"Låg temperatur
    Små spädbarn kan reagera på infektioner med sänkt temperatur. Om temperaturen är lägre än 36 grader, klä på barnet mer kläder och kontrollera temperaturen igen efter 15 till 20 minuter. Om temperaturen inte går upp, eller om den gör det, men inte varaktigt, trots att barnet har tillräckligt med kläder på sig, kontakta BVC eller vårdcentralen. Uppge andra sjukdomstecken och om barnet varit utsatt för smitta, som anges ovan."

35,4 är ganska lågt. Ring och kolla med BB t.ex. för säkerhets skull och se vad de säger. Kan du inte bära henne intill dig ett litet tag och se om hon blir varmare?

• HannaS83

Om sjukvards upplysningen bara säger till dig att värna upp bebisen sa har jag liten tips. Min bebis va lite frusen när han var under 1manad och jag hade en barnmorska som kom nagra dagar för att hjälpa mig, hon sa till mig att han ALLTID skulle ha en langärmad body + Overall med fötter ( eller liknande) Inga fönster/ ventiler öppna. Varmvattenflaskor ( eller petflaskor fyllda med varmt kranvatten) Och mössa om han va riktigt frusen!

Svar på tråden låg temp och kall bebis på en vecka gammal, orolig!