Härdplastundersökning?
"Du skall även vara beredd att genomgå drogtest,härdplastundersökning och få godkänt på vår hälsokontroll."
Ovan är klippt ur en platsannons. VAD är en härdplastundersökning?!?
"Du skall även vara beredd att genomgå drogtest,härdplastundersökning och få godkänt på vår hälsokontroll."
Ovan är klippt ur en platsannons. VAD är en härdplastundersökning?!?
Inom tandvården ska man gå igenom en härdplastundersökning vilket i mitt fall innebar en föreläsning på några timmar och sedan en snabb (mycket snabb!) läkarundersökning. I stort sett tittade läkaren på mina händer och frågade om jag var allergisk mot något. Sedan var det klart.
Även andra yrken hanterar ju härdplaster och det i större volymer än som tandläkare och då kanske undersökningen är mer omfattande.
I stort sett vill de inte ha in någon som är allergisk mot härdplaster eftersom de då riskerar att inte kunna utföra arbetet, bättre då att sortera ut dem redan i annonsen.
De tittar på om du har några allergier mot de plaster och kemikalier som ingår i arbetet.
Googlade och hittade detta:
Härdplastundersökning
Den medicinska kontrollen omfattar ett läkarbesök som inkluderar en tjänstbarhetsbedöm-ning.Vid läkarbesöket sker en diskussion rörande arbetsmiljön, tobaksvanor, sjukdomsbild avseende ev. luftvägssjukdom, hudsjukdom, allergier eller annan överkänslighet samt en kroppslig bedömning. Ett frågeformulär gällande eventuella besvär ska besvaras och diskuteras.Lungfunktionen bedöms via spirometriundersökning.
74.125.77.132/search%2520Feelgood%2520F%C3%B6retagsh%C3%A4lsov%C3%A5rd%2520AB/FFU%2520Bilaga%25203%2520-%2520Tj%C3%A4nstebilaga.doc+h%C3%A4rdplastunders%C3%B6kning&cd=1&hl=sv&ct=clnk
(vet inte om länken fungerar då den är lite lång och innehåller allt möjligt, men första träffen på Google).
Tusen tack för era svar!