• DSP

Var ur ögonen + feber= ?

Vårdguiden visar inget så jag ska Googla men passa på att fråga innan alla somnar:
    Ettåringen kom hem torsdag med något "som går på dagis", det kommer varbildning ur ögonen och han har 38,8 nu, är det vanlig "förkylning" och vad gör vi med ögonen?

• Svar på tråden Var ur ögonen + feber= ?
  • CookieandKermit

Det kan vara ögoninflammation. Ring sjukvårdsupplysningen så kanske dom kan hjälpa med någon medicin som hjälper.:)

• Gurkan

Har barnet varit förkylt?
    En ögoninflammation kan bli en följdsjukdom av förkylning och handlar då om en bakterieinfektion som brukar läka ut bra självt. Men ögoninflammation kan också vara virusbaserad och är då mycket smittsam. Det är jättesvårt att som förälder veta vilken av dem det är. Båda två brukar dock läka ut själva men är du orolig kontakta sjukvårdsupplysningen.

På vår förskola rekommenderar vi barnen att vara hemma till ögoninflammationen läkt ut oberoende av vilken sort det är just därför att barn gärna kliar sig i ögonen om det är lite irriterat och därefter tar i saker och det gör att även förkylningsvarianten blir rätt smittsam.

• DSP

Han var förkyld och snorig innan så jag är inte så orolig, mamman blev det när han verkade ha svårt att öppna ögonen

• Gurkan
    DSP skrev 2009-09-26 22:24:11 följande:
    Han var förkyld och snorig innan så jag är inte så orolig, mamman blev det när han verkade ha svårt att öppna ögonen
    Då är det ju mest troligt att det är en följdsjukdom av förkylningen vilket inte är något ovanligt alls. Titta på 1177.se där har de råd och tips vad man själv kan göra hemma!
  • DSP

Bra länk :)

Snabbt tillfrisknande nu, fick äppeljuice, somnade, svettades, vaknade feberfri, äter med god aptit och är som vanligt men lite tagen.

Svar på tråden Var ur ögonen + feber= ?