• Doris

mjölkallergi? hjälp mig tyda symtomen!

Vi har i ca 2 månader misstänkt att våran dotter är känslig eller allergisk mot mjölk. Men jag blir inte riktigt klok på det hela...
    Hon är nu ca 4.5 månader

Det hela började med att hon hade fått lite ersättning en kväll innan läggdax. ungefär en halv dl.  Ca 2 timmar senare så vaknade jag av att hon lät så konstigt. Till min förskräckelse så hade hon kräkts och fick inte luft. Det satt som tjockt slem i halsen på henne. hon kunde ta ett andetag i mellanåt därimellan blev hon blå. Så det blev akuten. Slemmet kom tillslut upp och det hela gick bra.
    Dagarna där omkring började hon bli extremt lös i magen. Det var som vatten med skumm och massor av fisar och bubbel i magen. Vi bytte bajsblöja  ca 15-20 gånger per dygn i ett par veckor. Vid det lagen så hade vi kommit fram till att något inte var rätt. Men det var inte förrens hon fick smaka ett par skedar gröt som tankarna på allergi började komma. Åter igen efter ca 2timmar så kaskadkräktes hon hon var också väldigt trött och slö. Lite okontaktbar. Jag bestämde mig för att utesluta all mjölk ur min kost för att se om hennes mage blev bättre och det blev den sakteliga. Gasen avtog och diarren också. Vi provoccerade henne med ett par skedar gröt  för att se om reaktionen blev lika som tidigare men denna gång kom det dock inga kräkningar.  Så då började ju tankarna på att det kanske inte var mjölken iallafall utan bara en tillfällighet. Vi fick tillfälle att göra ett pricktest men det gav inget utslag.  Jag har nu börjat äta lite mjölkprodukter igen. Men gaserna i min dotters mage har kommit tillbaka, väldigt illaluktande den här gången. Men nu är hon inte lös utan snarare hård imagen. Jag tycker även att hon har blivit rastlös på någevis svårt att slappna av. Så för ett par dagar sedan så gav jag henne återigen en provoccering, då med ca en matsked ersättning. Samma reaktion... kaskadkräkning efter ca 2 timmar.

Ni som kan något om det här vad säger ni?? Låter det som mjölkallergi eller laktos möjligvis? Eller något annat?? Jag blir så osäker på vad det kan vara. Jag kan ju tilllägga att hon kräks inte av annan mat, typ pureer. Är det inte konstigt med reaktion så sent som efter ett par timmar?

• Svar på tråden mjölkallergi? hjälp mig tyda symtomen!
  • maurica

Låter som om din lilla är känslig mot mjölk.. min kompis dotter hade samma symptom och har nu uteslutit produkter med laktos, trots att det inte gav utslag i tester hos läkare. Nu mår hon mycket bättre, piggare, mycket mindre gasig och slipper diarréer.

• Vickan I

Är ovanligt att små bebisar är allergiska mot laktos, oftast är det mjölkproteinet de reagerar på.

Men tycker det låter som mjölkallergi. Vår son reagerade också efter några timmar när vi gett han mjölk.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mrs Elly

Sonen är mjölkallergisk å han har aldrig gjort pricktest men däremot tagit blodprov, där det konstaterades att han var allergisk mot mjölk. Dock så är det inte säkert att det syns på prover när ett sånt litet barn är allergisk, så även om ett prov är negativt kan det ändå föreligga en allergi. Oftast visar det bara positivt om barnet har utslag pga sin allergi.

• Elyelle

Det later som mojlkallergi, tycker jag med.
    Sonen har mjolkallergi och det borjade med att han grat mycket, hade gaser och los avforing. Sedan borjade han kaskadkrakas av brostmjolken. Forsta gangen gick det 1-1.5timmar mellan matning och krakandet, men efter ett par ganger, kom det upp med en gang. Han var da 5.5manader. Da visste jag att han inte skulle ha nagon mjolk alls i kosten. Lakaren trodde inte pa mig innan han testades vid 12-manaders alder, vilket far mig att tro att sonens symptom inte var de typiska mjolkallergi symptomen.

• ainisken

kan vara värt att kolla upp om det ev kan vara gluten också. En kompis till mig har en dotter som hade samma problem med kräkningar.Varje gång hon druckit välling kräktes hon... hon var dock hård och inte lös i magen men det kan ju vara olika från barn till barn. ett litet tips bara.

Svar på tråden mjölkallergi? hjälp mig tyda symtomen!