• ruccolas

Äter ni laxsushi som gravida?

Jag åt först ingen laxsushi i början av graviditeten, utan tog vegetariska. Sedan fick jag höra att man visst kan äta laxsushi bara om den är färsk och inte har några bakterier i sig. Antar att de flesta sushirestauranter serverar bra mat! Har smaskat i mig flera måltider med laxsushi sedan dess och verkligen njutit

Nu har jag blivit orolig att jag tagit det säkra före det osäkra och är lite rädd för den där bakterien listeria.

Hur gör ni andra? Hjälp! /den velige

• Svar på tråden Äter ni laxsushi som gravida?
  • Anoke

Japp, både under denna och förra graviditeten. Men jag köper inte sån färdigförpackad från ICA tex, bara nygjord.

• Zarabella

Jag äter all sushi och undviker endast de fisksorter som inte rekommenderas annars heller, t.ex. tonfisk.

• Sofie 82

Var oxå lite skeptisk, men nu har sushi blivit en craving. Har käkat laxsushi 3 ggr denna vecka, så jag hoppas verkligen att det inte är farligt! Tror restauranterna är väldigt noggranna, de vill ju inte att deras gäster ska bli sjuka, så jag tänker fortsätta mumsa sushi (fast kanske inte 3 ggr/vecka!).

• blomkruka

Ja jag har ätit det, men först ringde min man och kollade om den har varit fryst och det hade den. Så några 12-bitars har åkt ner
    (Köper inte heller den färdigförpackade)

• Ice82

Jag har också ätit sushi med lax, såååå gott! Kommer att göra det fler ggr under denna graviditet

• La Lola
    blomkruka skrev 2009-09-27 21:49:16 följande:
    Ja jag har ätit det, men först ringde min man och kollade om den har varit fryst och det hade den. Så några 12-bitars har åkt ner (Köper inte heller den färdigförpackade)
    Fast frysningen har inget att göra med om man är gravid eller ej.
    Fisk kan innehålla parasiter o de vill man inte få i sig oavsett om man är gravid eller inte.

Ev listeria överlever frysning.
    Men när fisken är ofräsch o inte ätbar så märks det å andra sidan.

Men det visste du kanske redan.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • blomkruka

Jaha, jag läste att man skulle kolla så den varit fryst men då behövdes inte det! Jo fräsch var den ju så det var säkert lugnt!

La Lola skrev 2009-09-27 23:46:07 följande:

Fast frysningen har inget att göra med om man är gravid eller ej. Fisk kan innehålla parasiter o de vill man inte få i sig oavsett om man är gravid eller inte.Ev listeria överlever frysning. Men när fisken är ofräsch o inte ätbar så märks det å andra sidan. Men det visste du kanske redan.
  • Ulrika22

Jag älskar lax sushi, guuuu så gott det är... enligt min BM så kan man äta laxsushi om det varit frystorkad i minst 3 dygn, det stället jag går och äter sushi på har alltid frystorkat den innan... iallafall vad dom säger

• La Lola
    blomkruka skrev 2009-09-28 07:56:44 följande:
    Jaha, jag läste att man skulle kolla så den varit fryst men då behövdes inte det! Jo fräsch var den ju så det var säkert lugnt! La Lola skrev 2009-09-27 23:46:07 följande:
    Jo, det behövs (?).
    Pga fiskparasiterna.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Äter ni laxsushi som gravida?