• NinnaBus

gluten? Vad akta sig för?

Hejsan!!!
    Jag äter glutenfritt sen en tid tillbaka och har hyfsat koll på det här med gluten, vad man kan äta och inte. Vi har det i släkten...
    Vi vet ju att man inte ska äta saker med vete, korn, råg eller havre (vet att en del tål ren havre). Osv...
    Men så pratade jag lite med en annan kompis som också har glutenallergi och det finns ju en del mer som man ska akta sig för som man kanske inte tänker på annars...
    T.ex.
    § att kolla om pommesfritt är friterad i egen olja och inte i samma som nåt som är gluten i.
    § must (ska vara tillräckligt låg glutenhalt i för att allergiker ska kunna dricka det, men en del allergiker reagerar på den ändå)
    § soja (en del sorter, kolla noga när man äter kina/tai-mat)
    § torr-rostade jordnötter (vetemjöl för att de ska bli krispigare)
    § rostad lök (vetemjöl i en del sorter)
    § bulljonger (vissa sorter)
    § chips (vetemjöl i vissa sorter)
    § kryddblandningar, bl.a. grillkrydda (kan innehålla vetemjöl)
    m.m.

tänkte därför kolla om det finns saker som ni andra har upptäckt att man ska akta sig för när det gäller gluten...
    sådant som man kanske inte tänker på annars...

• Svar på tråden gluten? Vad akta sig för?
  • Gosevännen

I nästan alla godissorter, i senap, chips, ja, egentligen i allt möjligt, finns det glukos-fruktossirap, och det kan innehålla gluten! Glukossirap går bra, fruktossirap likaså, men kombinationen glukos-fruktossirap går ej!

Så är det ju också bra att som glutenallergiker ha eget smörpaket om man är fler i familjen, så man inte använder det smöret där det kan finnas brödsmulor från vanligt bröd i.

• Teskedsmamman

Bli medlem i svenska Celiakiförbundet och beställ ingredienslexikon. Den är kalasbra!

Must kan man inte påvisa mer än spår efter gluten har jag för mig, är man hyperkänslig så kan man reagera men våra två dricker must utan problem. Vi har en med fläckvis celiaki och en som är mycket känslig.

De svenska soya som finns på marknaden är också under gränsen för gluten, man kan alltså bara påvisa spår efter gluten, men det får man testa efter hur känslig man är.

Chips: Vilka innehåller vetemjöl? Estrella och OWL kan innehålla spår av gluten då de gör andra sorter i samma maskiner och det inte har blivit totalt rent emellan. Ungefär som havre, havre i sig innehåller inget som helst gluten men krossas osv i samma maskiner som andra sädesslag.

Kryddblandningar KAN innehålla gluten men inget vi har träffat på efter 6 år med gluten i familjen.

Beställer man pommes på t ex McDonalds, Max och Burger King kan man vara rätt så säker på att den inte är friterad med glutenhaltiga varor. I små korvmojar är säkerheten en helt annan och man får kanske passa sig lite, men inget som vi har märkt ska vara nåt problem.

Allt är relaterat till hur känslig man är....

Men som sagt, ta och kolla upp lite med Svenska Celiakiförbundet, vi drack inget annat än apotekarnes must fram till för ett par år sedan när jag läste i ingredienslexikonet att must är ok.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • NinnaBus

aha... den om kombinationen glukos-fruktossirap hade jag inte hört förut... Tack...

Självklart kör vi med egen smörlåda...
    en enda liten brödsmula kan ställa till en hel del...

• NinnaBus

Teskedsgumman...
    Har funderat på det där med ingredienslexikonet... får nog skaffa ett sådant...

Max friterar nuggets i samma olja som pommesfritten... Min kompis fick reda på det i somras när hon blev dålig efter ett besök där... Vid förfrågan så svarade de att de körde nuggets och pommes i samma fritös... Men det kanske var bara just den max-resturangen som gjorde det...

Jag har bara ätit glutenfritt i ca 7 mån, men är uppväxt med det hela då vi har det i familjen... (syrran i många, många år och mamma sen ett par år tillbaka)
    Jag reagerar på must, får ont i magen... nått glas kan gå bra men blir det mer så säger magen ifrån... Trodde inte att jag var så känslig... men tydligen...
    Men jag klarar inte havre heller (har inte provat ren havre än)

• Gosevännen
    Teskedsmamman skrev 2009-09-27 14:21:02 följande:
    Chips: Vilka innehåller vetemjöl? Estrella och OWL kan innehålla spår av gluten då de gör andra sorter i samma maskiner och det inte har blivit totalt rent emellan.
    Vet att åtminstone Pringles har gluten i sina chips. Har inte kollat alla, men Sour cream & onion (eller va den nu heter) innehåller iaf gluten!
  • Han o jag o barn

Se bara till att läsa ordentligt på innehållsförteckningen. Jag är inte själv gluten allergiker men har en mamma, mormor och en kompis som är det. Det blir att man kollar innehållet av bara farten, vilket jag har nytta av, särsklillt när man ska bjuda hem dom på mat eller på fika. Oftast bakar jag det glutenfria själv. Ska göra tårtan till mammas födelsedag nästa vecka ;)

• vinter02
    Gosevännen skrev 2009-09-27 14:39:59 följande:
    Vet att åtminstone Pringles har gluten i sina chips. Har inte kollat alla, men Sour cream & onion (eller va den nu heter) innehåller iaf gluten!
    Jag är glutenintolerant och har för mig att jag har läst "vetestärkelse (glutenfri)" i Pringles ingrediensförteckning. Har de kanske ändrat då? Hur som helst så har jag då aldrig stött på några problem med att äta Pringles, men alla är ju olika känsliga...
  • Gosevännen
    vinter02 skrev 2009-09-27 20:23:59 följande:
    Jag är glutenintolerant och har för mig att jag har läst "vetestärkelse (glutenfri)" i Pringles ingrediensförteckning. Har de kanske ändrat då? Hur som helst så har jag då aldrig stött på några problem med att äta Pringles, men alla är ju olika känsliga...
    Jag vet inte om de ändrat eller inte, men de Pringles jag kollat på har det stått vetestärkelse, men inget om att den skulle vara glutenfri... Prövade googla också, och hittar inga uppgifter om att den skulle vara glutenfri. Men, hur som helst så undviker maken (som är glutenintolerant) dem, för han reagerar på "glutenfri" vetestärkelse
Svar på tråden gluten? Vad akta sig för?