• Lillatroll

Gäsp! Så jäkla trött...fler trötta småbarnsföräldrar? Hur hämtar ni energi så ni orkar med

Sitter här och känner mig helt apatisk. Hjärnan har ersatts med bomull och hela kroppen är seg som kola. Har två små barn. En son på tre år och en dotter på sju och enhalv månad. Just nu känns det som om dom har gaddat ihop sig mot oss stackars föräldrar och kör någon slags uttröttningsteknik för att se hur mycket vi klarar av.
    Dottern ville amma klockan fyra, sen somnade hon om. Jag lägger mig ner och hinner somna till så börjar sonen vrida på sig och börja dra i mitt hår (ja, vi samsover allihopa). Han blir vildare och vildare och när jag säger ifrån säger han "Stiga upp mamma". Tittar på klockan, helvete klockan är bara fem! Säger" nej, det är mitt i natten somna om". Sonen vrålar "neeeeej vill stiga upp nu. " Efter en liten stund vaknar ju givetvis lillasyster och då ger jag och min sambo upp. Han går upp med sonen och jag försöker somna om lillasyster. Det funkar inte. Sambon tar lillasyster och jag får sova så länge som till klockan sju innan lillasyster vill amma igen. Gäsp! Jag stiger upp, sambon sover lite till.
    Nu i eftermiddag tänkte jag passa på att sova lite när lillflickan sov. HA säger jag bara. Hon vaknade efter FEM minuter, tittade på mig med sina gulliga små ögon och sa "Gah" och så upp på alla fyra och skrattade och drog mig i håret. Tro mig jag försökte få henne att somna om men nejdå, givetvis inte. Sova?! Är mamma tokig, tycks hon tycka.
    Så nu sitter jag här. Trött, sliten för om ni tror att vår morgon var en engångshändelse så tror ni fel. Jag tror jag har varit vaken sen fem dom flesta morgnar de senaste veckorna.
    Och min älskade lilla dotter vägrar äta någon annat än bröstmjölk så nattamningen är kvar och min sambo kan inte avlösa mig för hon vägrar flaska.
    Våra barn har inga föräldrar, dom har zombies just nu. All energi är bara borta, borta, borta.
    Hur gör ni anda såna här perioder? Har ni några magiska knep för att hitta lite extra energi?

• Svar på tråden Gäsp! Så jäkla trött...fler trötta småbarnsföräldrar? Hur hämtar ni energi så ni orkar med
  • Marie Curie

Jag brukar tänka på allt härligt jag och min man ska göra när barnen flyttat hemifrån. Alla sköna sovmorgnar, mysiga weekendresor, brunch ute på lördag/söndag, äta på restaurang och gå på bio.

Samt när de är riktigt jobbiga brukar jag planera hur jag ska väcka dem 5 på morgonen när de är tonåringar....sweet sweet revenge....

• myrstacken

Men det handlar väll som TS menar om att njuta här och nu och då tiden går så snabbt och helt plötsligt är småbarnstiden förbi. Inte så kul kanske och inse att sit tbarn bara varit på dagis störtsa delen av livet eller?

Marie Curie skrev 2009-09-27 14:28:08 följande:
    Jag brukar tänka på allt härligt jag och min man ska göra när barnen flyttat hemifrån. Alla sköna sovmorgnar, mysiga weekendresor, brunch ute på lördag/söndag, äta på restaurang och gå på bio. Samt när de är riktigt jobbiga brukar jag planera hur jag ska väcka dem 5 på morgonen när de är tonåringar....sweet sweet revenge....
  • Lillatroll

Hahaha jag brukar också drömma om att jag ska väcka min son klockan fem på lördagmorgnarna när han tonåring och sover till klockan tolv. Jag ska springa in på hans rum och skrika "Stiga upp, mamma vill ha frukost".

• Lillatroll

Myrstacken: det är ju det som är svårt. Att mitt i denna trötthetsdimma kunna njuta av vardagen. Idag är jag så trött så jag fungerar knappt inte.

• Marie Curie
    myrstacken skrev 2009-09-27 14:30:26 följande:
    Men det handlar väll som TS menar om att njuta här och nu och då tiden går så snabbt och helt plötsligt är småbarnstiden förbi. Inte så kul kanske och inse att sit tbarn bara varit på dagis störtsa delen av livet eller? Marie Curie skrev 2009-09-27 14:28:08 följande:
    Ja det är klart, men det är inte alltid så lätt att tänka på det när man är dödstrött för man minns inte när man sov en hel natt senast. Då är det väldigt väldigt skönt att tänka på hur mycket tid man kommer ha senare i livet för att ta igen det.
    Samt det kommer alltid roliga perioder med barnen tycker jag, man får helt enkelt försöka se alla små ljusglimtar, ett leende, en kram, sådant som gör en glad i hjärtat kan man leva länge på.
  • lafe 74

om 10-15 år kommer du sakna det där med sömnlösa nätter med småbarn,för då är du vaken på nätterna för dom är ute på disco och så.när dom är små vet du iallafall var du har dom ,när dom är större kan du inte heller sova förän dom kommit hem(kan inte jag iallafall),
    nu har jag både tonåringar och småbarn det är inte lätt,men det är bara och titta på dom så orkar man(gäller även tonåringar) som är 2 st med 1 år emellan.

• Trollgumman888

men varför samsova då? Har en 7 månaders och en 2 år och 8mån. De sover i egna sängar och har alltid gjort. Hos oss är det lugnt fram till 7 på morgonen. Låt de sova i egna sängar!

• Majan78

Barnvakt till storebror nån natt är det första jag tänker på, så kan ni sova när lillasyster sover.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Lillatroll

lafe74: det är många som har sagt samma sak till mig. Att man inte får sova när dom blir äldre heller. Kanske när vi blir pensionärer...

Trollgumman888: samsovning har funkat jättebra för oss fram till slutet på sommaren. Då började sonen bli orolig på morgnarna och ha svårt för att somna om. Vi har börjat prata med sonen om att han ska sova i sitt rum och vi har börjat titta på sängar tillsammans med honom så tanken är att han ska flytta in i sitt rum så småningom.

Majan78: vi har inga som kan sitta barnvakt. Det är bara jag och min sambo. Så vi får försöka hitta energi i vår vardag på egen hand.

Tydligen är vi inte så många småbarnsföräldrar som är trötta och slitna här på FL.
    Jag är i alla fall lite piggare i dag. Gick och la mig nio i går och sov gott med avbrott för några amningar. Sonen var lugnare i morse och vaknade inte förrän vid kl sex vilket är hans vanliga tid.

Svar på tråden Gäsp! Så jäkla trött...fler trötta småbarnsföräldrar? Hur hämtar ni energi så ni orkar med