• Mian79

Pälsdjursallergisk bebis - hur upptäckte ni det?

Min pojke är 2 månader och han nyser mycket tycker jag, många gånger per dag, och han har senaste veckorna gnuggat ansiktet och näsan mycket och hårt med händerna men framförallt mot filten, mot min axel när jag håller honom, ja mot allt som han får chansen att gnugga näsan och ansiktet mot. Först tänkte jag att det var trötthetsgnugg eller vad man ska säga men nu börjar jag fundera på om han kan vara allergisk mot katter. Vi har två innekatter. Han var förkyld och snuvig när han bara var 6 veckor. Kör oparfymerat tvättmedel och allt sånt så det kan det inte vara som irriterar.

Ni som upptäckt att era barn varit pälsdjurallergiker, när och hur upptäckte ni det?

Tack! Mian

• Svar på tråden Pälsdjursallergisk bebis - hur upptäckte ni det?
  • Ebi

Min lilla har nyst jättemycket sedan hon föddes, var också orolig över ifall hon inte tålde våra två hundar, men enligt bvc så visar det sig inte så utan genom att bebisen får astma och eksem.
    Tror inte du behöver oroa dig.

• turia

är ni allergiska?

Min filip nös mkt där oxå...de måste ju på nått sätt få ur allt som fastnar i näsan.
    o gnuggar sig gör han när han e trött.
    Han e inte allergisk.

Prata med din bvc ssk..

• jojjo113

Vår pojke blev snuvig och nös mycket när vi hälsade på våra svärföräldrar som har hund och katter.. Hans eksem blev också värre...

Vi vände oss till läkare och gjorde pricktest och fick då bekräftat att han var allergisk...

Så fråga inte på bvc utan vänd dig direkt till läkare som har hand om allergier! Bvc struntade fullständigt i vår pojkes reaktioner, både hans svåra eksem (de sa att det var normalt!) och att han reagerade på djur...

Har träffat många föräldrar där bvc inte tar allergier på allvar.. Så vänd dig direkt till en läkare...

• Tiff

Vi hade två innekatter då vår dotter föddes. Hon nös väldigt mkt oxå o gnuggade sig i ögonen. edan när hon var kring 7 mån så fick hon eksemliknande utslag precis där polissongen sitter vid hårfästet på vänster sida. Vi fick kräm utskrivet med kortison. Eksemet försvann efter ett tag, men när dottern var ca 1 år så fick hon en otäck skällande hosta och vi ringde till S-rådgivningen som bad oss komma med en ggn. Hon hade fått Falsk krupp o förkylningsastma som troligen utvecklats av allergi. Vi fick göra ett pricktest som visade känslighet för äggvita och katter. Så länge han inte får eksem så behöver du inte oroa dig.

• Tiff

Kan ju tillägga att varken jag eller min man är allergiska. Hon blev det ändå.

Svar på tråden Pälsdjursallergisk bebis - hur upptäckte ni det?