Kinya skrev 2009-09-28 07:22:26 följande:
Jag tycker att du ska kontakta din
BM och rådfråga henne. Jag gjorde det och fick rådet att ta det lugnare men eftersom det inte funkar på mitt jobb (enligt min chef) så bokade
BM in en läkartid så fick läkaren besluta om sjukskrivning. Han frågade mig hur det kändes sen kände han på magen och den blev hård direkt och då sa han att jag har en lättretad livmoder och sjukskrev mig 50% tills den stressiga perioden på jobb är över. Han skrev också att jag ska ska undvika stress och tunga lyft. Om det blir värre så skulle jag kontakta honom igen och så skulle han sjukskriva mig helt. Men jag har inte haft någon smärtsam sammandragning sedan jag blev sjukskriven. Skönt! Sammandragningar ska inte göra ont förrän det är dags för barnet att födas. Gör de det så ska man kolla upp det och ta det lugnare.
Skönt att du har en förstående BM - jag är själv i v.31 nu och i v.30 hade jag regelbundna förvärkar som gjorde ONT i 2 timmar i sträck - dom kom med 2-3 minuters mellanrum och varje värk varade 45-65 sekunder.
Enligt min BM är det bara att "stå ut" - man kan ta en alvedon eller två och försöka lägga sig en stund efter jobbet för att vila, men hur i hela friden ska man göra det med en 19-månaders vilde och sambon som jobbar borta på veckorna?
Enligt min BM fanns det inga som helst förhoppningar att bli sjukskriven enbart pga smärtsamma SD, så jag kör på i vanlig takt.