• Freia

smärtsamma sammandragningar

Jag är inne på mitt fjärde barn. Det är första gången jag riktigt jobbar när jag är gravid. Det va nio år sedan jag fick det tredje barnet. Jag har ett väldigt tungt yrke som innebär lyft och drag med pallvagnar. Jag är i v 14 nu och har redan fått några kraftiga sammandragningar under den senaste veckan med smärtor i sidorna av livmodern typ och magen blir hård. Efter att ha läst om de som haft det utan smärta börjar jag bli orolig. Bör jag vara det? Någon som har vart med om liknande?

• Svar på tråden smärtsamma sammandragningar
  • Minxy

Eftersom du känner av din smärta mer mot sidorna så lutar det väl mer åt att det är ligamentsmärtor?
    Men - jag tycker gott du ska ta upp det med din BM och be om hennes åsikt. Kanske kan ni koma överrens om att göra ett VUL för att se om din livmodertapp påverkats?

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • Freia
    Minxy skrev 2009-09-27 20:02:35 följande:
    Eftersom du känner av din smärta mer mot sidorna så lutar det väl mer åt att det är ligamentsmärtor?Men - jag tycker gott du ska ta upp det med din BM och be om hennes åsikt. Kanske kan ni koma överrens om att göra ett VUL för att se om din livmodertapp påverkats?
    Där var ett ord jag inte kände igen, ska googla lite. TAck för svaret. Hoppas på att det inte skulle kunna vara något som är farligt och då vill man ju höra fler orsaker så man kan välja det bästa :D
  • Freia

Har nu läst på lite. Det är ungefär så jag känner men det drar över magen, det är som knivsmärta ett tag. jag måste massera magen o ta djupa andetag innan det går över. Ska nog ringa BM i morgon för säckerhet skull iaf.

• Minxy
    Freia skrev 2009-09-27 20:18:37 följande:
    Har nu läst på lite. Det är ungefär så jag känner men det drar över magen, det är som knivsmärta ett tag. jag måste massera magen o ta djupa andetag innan det går över. Ska nog ringa BM i morgon för säckerhet skull iaf.
    Ja det tycker jag du gör rätt i! Man ska vara försiktig med sitt pyre
    Lycka till!
  • Kinya

Jag tycker att du ska kontakta din BM och rådfråga henne. Jag gjorde det och fick rådet att ta det lugnare men eftersom det inte funkar på mitt jobb (enligt min chef) så bokade BM in en läkartid så fick läkaren besluta om sjukskrivning. Han frågade mig hur det kändes sen kände han på magen och den blev hård direkt och då sa han att jag har en lättretad livmoder och sjukskrev mig 50% tills den stressiga perioden på jobb är över. Han skrev också att jag ska ska undvika stress och tunga lyft. Om det blir värre så skulle jag kontakta honom igen och så skulle han sjukskriva mig helt. Men jag har inte haft någon smärtsam sammandragning sedan jag blev sjukskriven. Skönt!

Sammandragningar ska inte göra ont förrän det är dags för barnet att födas. Gör de det så ska man kolla upp det och ta det lugnare.

• Minxy
    Kinya skrev 2009-09-28 07:22:26 följande:
    Jag tycker att du ska kontakta din BM och rådfråga henne. Jag gjorde det och fick rådet att ta det lugnare men eftersom det inte funkar på mitt jobb (enligt min chef) så bokade BM in en läkartid så fick läkaren besluta om sjukskrivning. Han frågade mig hur det kändes sen kände han på magen och den blev hård direkt och då sa han att jag har en lättretad livmoder och sjukskrev mig 50% tills den stressiga perioden på jobb är över. Han skrev också att jag ska ska undvika stress och tunga lyft. Om det blir värre så skulle jag kontakta honom igen och så skulle han sjukskriva mig helt. Men jag har inte haft någon smärtsam sammandragning sedan jag blev sjukskriven. Skönt! Sammandragningar ska inte göra ont förrän det är dags för barnet att födas. Gör de det så ska man kolla upp det och ta det lugnare.
    Skönt att du har en förstående BM - jag är själv i v.31 nu och i v.30 hade jag regelbundna förvärkar som gjorde ONT i 2 timmar i sträck - dom kom med 2-3 minuters mellanrum och varje värk varade 45-65 sekunder.
    Enligt min BM är det bara att "stå ut" - man kan ta en alvedon eller två och försöka lägga sig en stund efter jobbet för att vila, men hur i hela friden ska man göra det med en 19-månaders vilde och sambon som jobbar borta på veckorna?

Enligt min BM fanns det inga som helst förhoppningar att bli sjukskriven enbart pga smärtsamma SD, så jag kör på i vanlig takt.
  • Kinya

Min BM ifrågasatte det inte alls. Läkaren konstaterade att man inte ska ha smärtsamma sammandragningar och att min livmoder var lättretlig. Eftersom min chef sagt att det inte är möjligt att ta det lugnare på jobbet så såg läkaren ingen annan utväg och gav mig sjukskrivningen lätt och med order om att återkomma om det blev värre. Sen vet jag ju inte om FK kommer godkänna det. De har inte svarat ännu. Men det blir en så kort period det gäller förhoppningsvis så det funkar ändå.

• Minxy
    Kinya skrev 2009-09-28 08:57:19 följande:
    Min BM ifrågasatte det inte alls. Läkaren konstaterade att man inte ska ha smärtsamma sammandragningar och att min livmoder var lättretlig. Eftersom min chef sagt att det inte är möjligt att ta det lugnare på jobbet så såg läkaren ingen annan utväg och gav mig sjukskrivningen lätt och med order om att återkomma om det blev värre. Sen vet jag ju inte om FK kommer godkänna det. De har inte svarat ännu. Men det blir en så kort period det gäller förhoppningsvis så det funkar ändå.
    Ja, hoppas det går vägen för dig och att du slipper fler SD
  • Freia

De trodde det kunde vara urinvägsinflammation :S vilket jag betvivlar skarpt, har aldrig haft det i hela mitt liv.. Och jag tror inte det känns så här, men just nu känns det lite bättre och det blir bättre hela tiden så jag hoppas det va lite stress bara.. Tack för alla svar :)

• xXMaLoXx
    Freia skrev 2009-09-30 18:38:23 följande:
    De trodde det kunde vara urinvägsinflammation :S vilket jag betvivlar skarpt, har aldrig haft det i hela mitt liv.. Och jag tror inte det känns så här, men just nu känns det lite bättre och det blir bättre hela tiden så jag hoppas det va lite stress bara.. Tack för alla svar :)
    Att du inte haft tidigare utesluter inte att du kan få det under graviditeten. Jag har haft en UVI i hela mitt liv och den fick jag just under min grav. Det ska tydligen inte behövas känna på samma sätt som det gör vanligtvis heller. Be om att få lämna ett urinprov så kan de ju om inte annat iaf utesluta en UVI :)
  • Freia

Lämnade prov i förrgår, väntar på svar bara :) Men det ska väl svida när man kissar då har jag hört..

• Kinya

Freia: inte nödvändigtvis. Svida kan det göra men som sagt det behöver inte göra det. Jag har haft det två gånger första gången sved det och andra gången var jag "bara" konstant" kissnödig.

• xXMaLoXx
    Freia skrev 2009-10-01 06:30:33 följande:
    Lämnade prov i förrgår, väntar på svar bara :) Men det ska väl svida när man kissar då har jag hört..
    Jag hade ingen sveda överhuvudtaget när jag fick UVI. Kände mig mer tung i underlivet och behövde kissa konstant. Det är väldigt olika, men UVI under grav kan gå tyst som man säger, utan några egentligt tydliga symptom.
Svar på tråden smärtsamma sammandragningar