• fiskbulle666

Kalas för treåring

Min tjej fyller snart tre år. Och jag har ingen lust att göra det till en stor grej. Vi har bjudit några ungar, klarar de av att leka själva eller måste vi göra nån sorts "uppstyrd" lek?
    Hur har ni gjort?

Obs jag är ingen pysselmamma och slipper gärna gör-det-själv-hittepå

• Svar på tråden Kalas för treåring
  • Yinsan

Går jättebra att ha fri lek, det blir ju pauser när man både äter "mat" och tårta/glass, är de inte så många så blir lekstunderna inte så långa, ev fiskedamm som avslutning och dagen är en succé!!!

• Saskia

De treårskalas jag vart på hade inga uppstyrda lekar förutom fiskdam. Det gick jättebra ändå.

• Saskia
    Saskia skrev 2009-09-27 21:55:56 följande:
    De treårskalas jag vart på hade inga uppstyrda lekar förutom fiskdam. Det gick jättebra ändå.
    fiskdamm ska det ju vara..
  • snillis

När min son fyllde 3 hade vi bara sådana gäster som vi vuxna ville ha, typ släkt och några kompisar till oss med barn i ung samma ålder. Då fick barnen göra det de ville typ.
    Det är först i år när sonen fyller 4 som han skall få ha ett "riktigt" kalas med några kompisar, 5 barn sammanlagt.
    Vi tänkte nog inte göra nåt speciellt mer än skattjakt.

• fiskbulle666

Ja en fiskdam kan bli dyrt, haha!
    Men en fiskdamm låter klockrent, vad ska de få fiska upp då? Godis blir det inte iallafall.

Tack för länken, ska kolla in den!

Mer tips??

Det där med ätandet, funkar det med tårta och sånt först och sen korv med bröd på slutet?

• Gladabarnensmamma

Vi är inte present-tokiga men jag tycker kalas är en kul grej!

Min äldsta fyller också snart 3år och vi funderar på att antingen bjuda in ett gäng kompisar & föräldrar på brunch (ett inomhus lekcenter med klätterställningar & annat kul), det kostar runt tusenlappen för 12 barn, tårta, fika & brunch ingår.
    Egentligen totalt 0verambitiöst för en 3-åring, men sanslöst bekvämt (ingen städning, inga förberedelser) .

Eller så blir det spindelmannen-tårta, ett eftermiddags kalas hemma (fiskdamm: såpbubblor, taturering, russin, muslibar, boll) och kanske lite plockmat efter en stund.

• Saskia
    fiskbulle666 skrev 2009-09-28 20:29:13 följande:
    Ja en fiskdam kan bli dyrt, haha!Men en fiskdamm låter klockrent, vad ska de få fiska upp då? Godis blir det inte iallafall.Tack för länken, ska kolla in den!Mer tips??Det där med ätandet, funkar det med tårta och sånt först och sen korv med bröd på slutet?
    Ja, det brukar ju vara godis i fiskdammen men om det är tre-årskalas så går det nog bra att lägga russin, kex eller frukt.

De treårskalas jag vart på har bara haft tårta. Man behöver inte göra mat. Det brukar vara två timmar så det går fort. Behövs inte både mat och fika. Satsa på sugrör och ballonger isf mat, det kommer uppskattas mycket mer.
  • Gladabarnensmamma

Det låter trist att inte ha godis i fiskdammen tycker jag... vi ger ALDRIG godis hemma, men om man inte ens kan få godis de få gångerna man går på kalas när är det då riktig fest liksom?

• hammarby

När sonen hade 3-årskalas så hade han ett barnkalas (6 kompisar och lillebror var med) och ett för släkten dagen efter.

Vi började med korv med bröd på barnkalaset. Sen fick barnen leka lite (funkade alldeles utmärkt utan styrd lek) och så åt vi tårta och till sist hade vi fiskdamm.
    I påsen hade vi lagt: Ballong, flärp som man blåser i (succé! ), ett russinpaket, en tablettask och en klubba.

Klart det ska va godis i påsen..tycker jag iallafall!

Eddie 060913 ~~ Dante 071019
  • fiskbulle666

Nja, jag tycker inte det ska vara godis. Vår tjej var på kalas och fick en godispåse med sig och hon hade aldrig ätit godis förut.
    Det ska föräldrarna få bestämma!

Ballonger, flärpar och en schysst taturering låter kul! Kanske kan hitta nån billig leksak i storpack (som inte går sönder )
    Då skippar jag käket och satsar på sugrör och serpentiner och sånt

Men det där med fiskdammen, ska de få fiska upp exakt likadana påsar? Och var hänger man upp skynket? Och vad hänger man upp?
    Kanske kan ta ett blått lakan och nåla fast pappersfiskar på

• la dolce vita

När dottern fyllde tre hade vi två små tjejer på besök, så de blev tre sammanlagt. Bjöd på tårta, inga uppstyrda lekar. Vi bjöd dem i två timmar, de kan leka själv då. Fiskdamm hade vi, med lite godis, ballong, en Pixi-bok och en liten dinosaurie. Mycket uppskattat!

• KajsaLiza

Vi hade Byggare-bob "servis", skickade med en nydiskad BB-MUGG,flärp, ballong,serpentin.Plus att det satt en uppblåst ballong i snöre i påsen. Ingen fiskdamm, men vi hängde påsarna i lampan så att alla barnen såg dem hela tiden. Fri lek och bara glass och kex. De lekte både inne och ute.

• sandy bell

När min tjej fyllde 3 år så bjöd vi på plättar,glass och grädde. Fiskdamm med lite godis:) Hade prinsess tema!

• fiskbulle666

det var ju smart med plättar, mer "mat" i magen och inte bara sockerchock

Svar på tråden Kalas för treåring