• Guavasylt

Overall eller åkpåse för 9-månaders

Börjar så smått förbereda klädinköpen inför vintern. Hur tänker man kring utekläder för barn som inte kan gå. Sonen sitter ju i sin vagn och lär ju inte gå något denna vinter, så hur klär man honom i vagnen då? Är det smidigast att bara ha honom i en overall eller ska man ha tunnare kläder + åkpåse?
    Jag har ett lammskinn i vagnen, det borde ju värma rumpan iallafall. Måste man ha åkpåse här i Göteborg?

• Svar på tråden Overall eller åkpåse för 9-månaders
  • Lotlas

Är han 9 månader nu? Min dotter fyller ett år i februari och jag räknar med att hon kommer att börja gå innan vintern är helt slut (sonen gick vid 13 månaders ålder). Alltså har vi köpt en overall. Vi köpte PoP:s skaloverall, den helt utan foder. Den är ju vind- och vattentät = bra om man åker vagn eller sitter i blöt snö (som hon säkert kommer att göra en del i vinter). Under den kommer hon att ha fleeceoverall eller något tunnare nu i höst och i vår. Vi köpte strl 80, hon har 68 nu.

• Guavasylt

Nej, han kommer att vara ca 9 månader när jag räknar med att det börjar bli rejält kallt. han är 7 månader nu. men man vet ju aldrig med vädret i den här j-vla stan!

• Näbbmusen

Jag hade köpt både jacka och overall och haft jackan när han sitter i en åkpåse (som jag tycker är mycket mysigare och smidigare än overall) och en overall dom gånger barnet inte sitter i vagnen..

• Guavasylt

Men även om han lär sig gå innan vintern är slut, kommer han verkligen gå ute då? Sitter de inte bara i vagnen/selen?

• Näbbmusen

det kan ju alltid vara mysigt att kunna åka lite pulka kanske? det kommer säkert komma tillfällen då man önskade att man hade en overall om man inte har.. annars funkar det alltid att komplettera med ett par termobyxor!!!

• Lotlas
    Näbbmusen skrev 2009-09-27 21:59:05 följande:
    det kan ju alltid vara mysigt att kunna åka lite pulka kanske? det kommer säkert komma tillfällen då man önskade att man hade en overall om man inte har.. annars funkar det alltid att komplettera med ett par termobyxor!!!
    Fast termobyxor på en så liten... Nja... Jag skulle inte rekommendera det. Bättre med overall, ingen glipa som snö och kyla kan komma in genom. Vi hade både overall och jack- och byxset till sonen förra vintern, och termobyxorna är nästan oanvända! Vi körde overall för utelek och jacka när vi t.ex. åkte och handlade eller bara skulle åka bil.
  • Sandret
    Guavasylt skrev 2009-09-27 21:57:10 följande:
    Men även om han lär sig gå innan vintern är slut, kommer han verkligen gå ute då? Sitter de inte bara i vagnen/selen?
    Jag har också en som blir 1 år i Feb och bor i Göteborg! Skitsvårt med detta förbaskade väder ja!
    Jag räknar absolut med att hon kommer vara ute och gunga/krypa/sitta/gå i vinter. Kanske det blir snö så man kan åka pulka tom!

Vi har köpt en overall på Polarn o Pyret strl 74. (hon har 68 nu, men polarn har ju rätt stora storlekar... )
    Vi har också köpt en skaljacka därifrån (begagnad strl 68) som hon har lite smått redan nu...

Tror att vi kommer ha åkpåse i vagnen, (men det tycker inte min sambo... )
    Jag tycker redan det kan kännas lite ruskigt för henne när det blåser och hon sitter där i bara jacka och jeans...
  • Lotlas
    Guavasylt skrev 2009-09-27 21:57:10 följande:
    Kanske inte gå själv ute, men han kommer säkert vilja gå och hålla i någon. Dessutom är overall oslagbart när det handlar om att sitta och leka i snön/sörjan.
  • Lotlas
    Sandret skrev 2009-09-27 22:09:02 följande:
    Jag har också en som blir 1 år i Feb och bor i Göteborg! Skitsvårt med detta förbaskade väder ja! Jag räknar absolut med att hon kommer vara ute och gunga/krypa/sitta/gå i vinter. Kanske det blir snö så man kan åka pulka tom! Vi har köpt en overall på Polarn o Pyret strl 74. (hon har 68 nu, men polarn har ju rätt stora storlekar... ) Vi har också köpt en skaljacka därifrån (begagnad strl 68) som hon har lite smått redan nu... Tror att vi kommer ha åkpåse i vagnen, (men det tycker inte min sambo... ) Jag tycker redan det kan kännas lite ruskigt för henne när det blåser och hon sitter där i bara jacka och jeans...
    Ett alternativ till åkpåse kan ju vara en fotsack. Då skyddas barnet från vinden, men de kan ändå ha ordentligt med kläder på sig utan att bli för varma.
  • Sandret
    Lotlas skrev 2009-09-27 22:10:53 följande:
    Ett alternativ till åkpåse kan ju vara en fotsack. Då skyddas barnet från vinden, men de kan ändå ha ordentligt med kläder på sig utan att bli för varma.
    Är dom typ ofodrade då eller? Mer som ett vindskydd? Jag skall googla...
Svar på tråden Overall eller åkpåse för 9-månaders