• SaSa och så en till

Har du färgat dina ögonfransar hemma ngn gång?

Jag är en sån där tjej med helt osynliga ögofransar. Detta har jag "lidit" av ända sedan tidiga tonåren.
    Jag går t.ex. ALDRIG NÅGONSIN utanfr dörren utan mascara, varför? Jo, för att skillnaden mellan att se mig med och utan mascara är enorm!

Nu är jag trött på att kliva upp 20 minuter tidigare än ndvändigt varje morgon för att fixa fransarna och salongerna där jag bor är svindyra för färgning.

Har någon provat sån där färga-fransarna-hemma.kit?
    Är det något ni kan rekommendera? kan man få dem RIKTIGT mörka?

• Svar på tråden Har du färgat dina ögonfransar hemma ngn gång?
  • ModestyB

Jag har "alltid" färgat hemma. Både ögonbryn och ögonfransar. Mitt tips är att du köper märket Depend, eftersom den inte fastnar lika hårt på huden om du skulle råka kladda... Jag använder inte den plastpinne som medföljer vissa märken, utan en väl urtvättad och helt torr mascaraborste. Smörj under och ovanför ögat med vaselin el. likn. fet kräm. Var försiktig så du inte får i ögat, det svider som bara tusan! Kan du påföra mascara utan kladd kan du färga fransarna hemma.

Och ja, tar du svart blir de svarta, men jag tycker det blir snyggast med mörkbrun på ögonfransarna och brun till ögonbrynen, då ser man naturligt fräsch ut. Man måste givetvis ha snyggt plockade ögonbryn om man ska färga brynen, jag har en form från början, sedan finplockar jag efter färgningen, då kan jag justera ngt jag inte tycker är bra när brynen redan är mörka och fina...

• SaSa och så en till

jag har aldrig provat med brun färg, har alltid färgat svart (på salong). Kanske skulle prova brun då? Men jag är kinkig och vill ha dem riktigt mörka...
    Jag kladdar alltid med mascarapåläggningen, får se hur det går med detta då ;)

• SaSa och så en till

vad ligger priserna på ett sånt där hemma-kit ca?

• Bebbe2006

Men tar det 20 minuter att fixa fransarna?

I övrigt instämmer jag med ModestyB

• Burberry

Ibland färgar jag ögonbrynen hemma med kitet för fransar-bryn, det funkar utmärkt åtminstone på brynen, så säkerligen också på fransarna. Själv föredrar jag färga fransarna på salong, tycker det skulle vara svårt att färga dom själva. Går du till en frisörsalong så är det för övrigt billigare att färga dem där än hos en kosmetolog, ifall de har den tjänsten, kanske något att kolla upp?

• ModestyB

SaSa och så en till skrev 2009-09-27 22:23:04 följande:

jag har aldrig provat med brun färg, har alltid färgat svart (på salong). Kanske skulle prova brun då? Men jag är kinkig och vill ha dem riktigt mörka... Jag kladdar alltid med mascarapåläggningen, får se hur det går med detta då ;)
    Jag är mellanblond/ljusbrun i håret och det passar alltså bäst på mig med mörkbruna ögonfransar och bruna (2 olika färger alltså) ögonbryn.

Använd en våt tops o ta bort kladdet=)

Priset minns jag inte, tror runt 100 kr.
  • ModestyB
    Bebbe2006 skrev 2009-09-27 22:23:56 följande:
    Men tar det 20 minuter att fixa fransarna? I övrigt instämmer jag med ModestyB
    Ja, det tar ca 20 min att fixa fransar och bryn...

Ang priset... Ett kit räcker ju evighetslänge, inte bara till en färgning.
  • Snöi

Ja, har färgat hemma. Jag brukar lägga läppglans ifrån body-shop, den på burk ovan och under fransarna. Sedan tar jag ett öga i taget, blundar och vräker på med färg, sedan skall man vänta, ju längre tid, desto svartare blir de. Torka bort med blöta bommullstussar, det svider som 17 när man får in färgen i ögat. Sedan är det dags för nästa öga... Men en gammal maskaraborste låter ju bra. Det skall jag prova.

Ja de blir svarta, men man får ju inte fylligheten som man får med maskara.

• SaSa och så en till

åh vad bra. Imorgon ska jag kila iväg och se vad jag hittar.

=)

• ModestyB
    Snöi skrev 2009-09-27 22:31:12 följande:
    Ja, har färgat hemma. Jag brukar lägga läppglans ifrån body-shop, den på burk ovan och under fransarna. Sedan tar jag ett öga i taget, blundar och vräker på med färg, sedan skall man vänta, ju längre tid, desto svartare blir de. Torka bort med blöta bommullstussar, det svider som 17 när man får in färgen i ögat. Sedan är det dags för nästa öga... Men en gammal maskaraborste låter ju bra. Det skall jag prova. Ja de blir svarta, men man får ju inte fylligheten som man får med maskara.
    Oj, det låter omständigt och lite...farligt? Jag lägger alltså på färg på båda ögonen samtidigt och jag tittar under tiden jag lägger på färg och under tiden färgen verkar tittar jag och kan göra annat. Precis om när jag sätter på mascara alltså, men rikligare och noggrannare så det täcker ordentligt.
Svar på tråden Har du färgat dina ögonfransar hemma ngn gång?