• Lakrids

bygga vägg med invändig skjutdörr

Hej svejs!

Jag och maken ska (få hjälp av min far att) bygga om vår tvåa till en mindre trea. Sovrummet ska bli ett stort samt ett mindre rum för vår lilla son. Hursom, vi önskar bygga en vägg där skjutdörren gå inne i väggen om du förstår vad jag menar (ej hänga utanpå).

Jag undrar nu om du vet om det finns färdiga paket med skenor/dörr som man kan montera mellan en dubbelreglad vägg?? Om ja, vart finns sådana?

Vi ska också fälla in ett långsmalt fönster upptill på väggen. Vet du vart sådana finns att köpa till vettigt pris?

Tack för din hjälp!

Stolt mamma till Jack
  • Svar på tråden bygga vägg med invändig skjutdörr
  • Pappa G

Jag vet inte om jag har sett några lösningar särskilt för inbyggnad i vägg, utan på de som jag sett så har man modifierat den utanpåliggande lösningen. Det är ju bara upphängningen till överskenan så det torde vara ganska enkelt. Byggmaterialhandeln måste kunna hjälpa er med det.

Enkla, liggande kopplade 2-glas fönster säljs också på byggmarknaden. Ex. ByggMax tar runt 800 kr för 10x5 och 10x6. Är det större längd, så kontakta en lokal glasmästare.

• flixflax

Vi gjorde så men vi köpte separat skena och beställde en dörr hos snickare. Tokdyrt men bra

• Butterscotch

Vi har en skjutdörr som går inuti väggen, den gissar jag kommer från Dooria (som är underleverantör till vår hustillverkare). Swedoor är ett annat exempel, det står att alla deras dörrar kan fås som skjutdörrar, infällda eller utanpåliggande. www.swedoor.se/index/services/slidingdoor.htm

Vet inte vad det kostar, men det är inte någon avancerad konstruktion så jättemycket dyrare än en vanlig dörr bör det inte vara.

Svar på tråden bygga vägg med invändig skjutdörr