• Caysa

Vilken rom i Rumtopf????

Jo, jag tänkte göra rumtopf på bara plommon. Har aldrig tidigare gjort det, bara ätit färdig!
    Jag har googlat recept, men det står bara att man ska använda rom... inte om det ska vara ljus eller mörk eller några andra direktiv.
    Så känner du någon tysk som vet hur man gör :) eller vet du själv!?
    Snälla hjälp mig! Jag har kylen full med plommon som väntar på att få bada i sprit!

• Svar på tråden Vilken rom i Rumtopf????
  • Örnie

I Tyskland använder man brun rom, 54%-ig alkohol till rumtopf. Fast det går nog med 40%-ig om man inte får tag på den starkare sorten. Det går åt en hel del förresten. Om du använder en riktig kruka, så kan det lätt blir mer än en flaska innan du är färdig. F ö börjar man oftast på försommaren med jordgubbar och fortsätter allteftersom frukterna blir mogna. Har själv inte gjort rumtopf på många år, eftersom det är en efterrätt som inte barn får äta.

• Caysa
    Örnie skrev 2009-09-28 07:56:32 följande:
    I Tyskland använder man brun rom, 54%-ig alkohol till rumtopf. Fast det går nog med 40%-ig om man inte får tag på den starkare sorten. Det går åt en hel del förresten. Om du använder en riktig kruka, så kan det lätt blir mer än en flaska innan du är färdig. F ö börjar man oftast på försommaren med jordgubbar och fortsätter allteftersom frukterna blir mogna. Har själv inte gjort rumtopf på många år, eftersom det är en efterrätt som inte barn får äta.
    jupps jag läste det om hela säsongens bär på internet :) det låter ju sjukt najs!!!
    kanske får bli det nästa år!
    Jag tyckte det var väldans gott när jag åt det gjort bara på plommon, så jag hoppas på det bästa nu!
    så det blir i en glasburk med lock på....
    Jag tänker att dom lixom blir "romsyltade".

Men det här med rommen.... Jag är ju inte så bevandrad i romens värld!
    Kan jag typ ta Captain Morgan??? (enda romen jag kan namnet på, haha)
  • Örnie

Jag kan inte heller något särskilt om olika sorter. Brun, 54%. Finns i livsmedelsbutiken. I Tyskland alltså. Fast min flaska har nog stått bra många år i hyllan eftersom jag inte gör romtopf längre. En skvätt i plommonsylt och annan sylt när den har kokat färdigt är också fint. Äter sällan efterrätt och sötsaker nuförtiden, men en syltmacka som doftar rom till morgonkaffet är inte fy skam.

Förresten finns det Strohrom på 80% i affärernas hyllor också (från Österrike, tror jag). Används i Jägertee, sägs det. Själv sysslar jag mera med att krydda brännvin på svenskt vis (med billig sprit från Lidl) om vi nu ska prata om sprit. Imponerar otroligt på tyskar f ö.

Svar på tråden Vilken rom i Rumtopf????