• Anonym

Hårfärgen skittrist

Hej Frisören!
    Mitt hår är mörkt naturligt men jag har färgat det dom senaste 7-8åren. Anlednigen är att min naturliga färg inte är så fin utan jag tycker den är matt och trist. När håret är nyfärgat så är det jättefint, glänsande och ser friskt ut. Men efter någon vecka så ser det stripigt, glanslöst och hemskt ut. Det ser fett ut, men ändå matt, svårt att förklara. Skittrist! Det är främst uppe på huvudet som det ser hemskt ut. Jag har provat alla möjliga märken och även provat toning, intensivtoning och färg. Tycker inte det ger någon större skillnad.

Jag har tyvärr inte råd att färga hos frisör. Varför blir det såhär?

• Svar på tråden Hårfärgen skittrist
  • Hårexperten

Hej!

Vi kan börja så här :
    1- När du färgar håret, färgar du allt eller bara botten?!

Det kan vara så att dina längder är mättade med färg och att botten då får den fina glans som det är i en färg.
    Mitt första råd till dig är att isåfall bara sätta färgen i botten och när det är 5 min kvar av verkningstiden så kammar du ut färgen på längderna, mest för att ge dom lite ny lyster.

Använder du schampo och balsam för färgat hår?!
    Detta är jätte viktigt för att ett färgat hår ska må bra och få bevara sin lyster och färg.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite på traven mot ett vackrare hår.

• Anonym

Hej!

Jag färgar alltid hela håret. Men ibland börjar jag med att färga hårbotten och längderna i slutet. Det är botten (inte längderna) som är problemet..

Jag använder Fructis Nordic Hair Care för fet hårbotten och torra längder. Mitt hår blir snabbt fett och det schampot är det enda som fungerat bra hittills. Men det är ju inte för färgat hår.. hur gör man då - måste man kompromissa? Antingen fett hår eller fin hårfärg.
    Tror du att ett schampo för färgat hår är bättre?
    Har du isåfall några budgettips på bra schampo? Jag har tyvärr inte råd med "frisörschampo"..

• Hårexperten

Om jag inte missminner mig så innehåller fructis en massa siliconer som inte är speciellt bra för håret. Precis som dom flesta budget schampo gör.

Har hört att ´Gliss är ett hyfsat bra budgetschampo.
    Du kan ju börja att testa denna sort, då både schampo och balsam för FÄRGAT hår.
    Kom också ihåg att balsam inte ska ner i botten, utan "från öronen och neråt".

Balsam är ju också en "färg tjuv" så är det så du ska kompromissa så kör schampo för fet botten och balsam för färgat hår.

Om du vill ha ett "lyx" tips så har Kerastasé ett shampo som både är för fet botten och samtidigt färgbevarande. Kanske önska dig i julklapp?!

• Anonym

Ajaj då jag vet ju att budgetprodukter är sämre än "lyx", men detta är som sagt det enda som fungerat riktigt bra och jag slipper tvätta håret varje dag.

Jag ska helt klart byta schampo ändå! Och jag ska antingen skrapa ihop till ett, eller önska mig, Kerastasé. Vet du vad sorten heter och ungefär pris?

Tack för dina tips!

Hårexperten skrev 2009-09-28 22:03:32 följande:
    Om jag inte missminner mig så innehåller fructis en massa siliconer som inte är speciellt bra för håret. Precis som dom flesta budget schampo gör.Har hört att ´Gliss är ett hyfsat bra budgetschampo.Du kan ju börja att testa denna sort, då både schampo och balsam för FÄRGAT hår.Kom också ihåg att balsam inte ska ner i botten, utan "från öronen och neråt".Balsam är ju också en "färg tjuv" så är det så du ska kompromissa så kör schampo för fet botten och balsam för färgat hår.Om du vill ha ett "lyx" tips så har Kerastasé ett shampo som både är för fet botten och samtidigt färgbevarande. Kanske önska dig i julklapp?!
  • Hårexperten

Hej!

Vet tyvärr inte vad sorten heter men det är bara att gå in på en salong som säljer kerastate och säg att du vill ha ett schampo för fet hårbotten. Alla derans schampo är färgbevarade
    Kostar väl runt en 200 kr skulle jag tippa på... osäker.

Svar på tråden Hårfärgen skittrist