• sthlmstjejen

Någon som har en egen bokföringsfirma?

Jag håller på att starta en egen bokföringsfirma och skulle tycka att det vore kul att få höra lite från er som redan har en hur arbetet fungerar, tips på bra hemsidor, hur ni fått era kunder, hur ni arbetar osv.

• Svar på tråden Någon som har en egen bokföringsfirma?
  • Bolaget

Jag har en redovisningsbyrå som vi startade för drygt 15 år sedan. Det är de 4-5 första kunderna som är svåra att få, sedan rullar det på av sig själv. Mun-till-mun-metoden är som jag upplever det nästan det enda sättet att få vettiga kunder som klienter. Men det beror kanske lite på din egen inriktning och ambition också vilka företag du vill och kan jobba med.

• elvatolv

Jag är också intresserad av att starta en bokföringsfirma!
    Vad har ni för utbildning?

• sthlmstjejen

Bolaget: Jag har redan fått min första kund via släktingar och det är en bra start. Tänkte ha mindre företag, men eftersom jag själv bara jobbat med delar av redovisningen på större företag så ska jag gå hos en redovisningsekonom som har eget för hon ska visa lite mer hur det går till.

Aida: Jag är civilekonom med inriktining redovisning.

• sthlmstjejen

Just det, är det bra att ha en enskild firma? Har läst att det är svårt att behålla nåt inom företaget eftersom man får skatta på det mesta. Hur har ni gjort?

• Zamna

Hej, Förlåt om jag kommer in i din tråd och ställer lite frågor men ni verkar vara de som har bra information. Min man har examen i ekonomi från england och har beslutat sig for att ta ett certifikat i bokföring (med bokslut och allt). Detta for att kunna komma in i den svenska arbetsmarknaden. Vad tycker ni........ar det vart att gora bokforings kurserna? Kan de leda till jobb? Han har ju redan som sagt en examen men har tankt att om han nu skulle fa jobb inom detta efter bokf, kursen sa ska han ta nagra kurser i redovisning ocksa. Han har ocksa tankt att man kan borja en egen firma precis som ni om man last bokforing men eftersom vi inte kanner en kotte inom denna branch har i sverige ar det svart att veta vad som egentligen galler etc. Maste man vara certifierad eller ngt pa ngt satt? Som sagt forlat att jag kommer med egna fragor i din trad men vi ar sa vilse och behover lite rad. Tack pa forhand.

• Stormorsan

Jag tror att förutom bokföringen behöver han plugga den svenska skattelagstiftningen och även associationsrätt (olika bolagsformer samt regelverk kring dessa).

Nej det behövs ingen certifiering för att ha en bokföringsbyrå.

• Bolaget
    sthlmstjejen skrev 2009-09-29 07:13:53 följande:
    Just det, är det bra att ha en enskild firma? Har läst att det är svårt att behålla nåt inom företaget eftersom man får skatta på det mesta. Hur har ni gjort?
    Det är den här typen av frågor som du kommer att få av dina klienter så svaret måste du kunna själv. Det är också lite svaret på min fråga om vilka klienter du kan och vill jobba emot.
    KL är nu 15.00 idag. Från jag började i morse har jag:
    1 Haft ett möte med en klient där orderingången nu har gått helt i stå. Han måste börja säga upp folk men hur många, vad säger turordningen, måste han varsla, kan han säga upp avtalen med sina samaretspartner i stället och betala skadestånd till dem. Vilket är bäst för bolaget ekonomist sätt?
    2 Gått diret därifrån till nästa möte. En träff med en klient för att gå igenom hans bokslut innan jag lämnar till revisorn. Vi diskuterar utfallet och jag kommer med lite olika förslag om hur vi gör med resultatet och vinsten och vi bestämmer oss för ett upplägg.
    3 Åter till kontoret och ett snabbt möte med en klient som kommer för att lämna verifikat och ska hämta ett avtal som jag hjäpt henna att skriva.
    4 Telefonkontakt med en arbetsförmedlare som vill att jag deltar på ett möte och informerar om att driva företag.
    5 Ett snabbt besök hos grannföretaget som har revisorn sittande är nu för revision. Vi går igenom lite fråeställningar runt vissa poster i balansräkningen och bestämmer vad vem av oss ska titta på och vem vi ska prata med (styrelse,ägare, projktledare, VD osv).
    6 Under tiden kallar receptionisten på mig för att jag har besök. En bekant till en tidigare klient ska starta företag och behöver hjälp med att köpa ett lagerbolag/starta nytt från början. Jag tar bara lite uppgifter och bokar in ett möte till10.00 i morgon.
    7 Kör iväg till en klient där vi arbetar på plats hos honom. Fyller i hans intrastatrapporter till SCB och några tulldeklarationer.
    8 Åter på kontoret och nytt möte med en klient där vi äntligen fått igenom en F-skattsedel och får nu förklara vad detta innebär rent praktiskt.
    9 Telefonkontakt med en klient. Fick timmar på deras anställda för löner igårkväll men har några frågetecken innan jag kan göra slutgiltigt. Får svar och kan faxa över lönespecifiationerna så att hon kan betala ut löner.

Ska nu försöka hinna få i mig en kopp kaffe, jaga rätt på en ny revisor till en klient, hjälpa en kund att sätta upp sin nya dator och avtala möte med en advokat inför ett företagsköp där köparna kommer att bli klienter till oss och därför vill att vi är med vid avtalsskrivningen och kan ställa de rätta frågorna. Så hitills idag 2 debiterbara timmar. Bokföringen då? Ja det blir väl i kväll antagligen för morgondagen ser väl ungefär ut som dagen.
    I princip så kan man säga att 6-8 timmars möten med kunskap är det som ger oss bokföringsuppdragen som man kan leva på
Svar på tråden Någon som har en egen bokföringsfirma?