sthlmstjejen skrev 2009-09-29 07:13:53 följande:
Just det, är det bra att ha en enskild firma? Har läst att det är svårt att behålla nåt inom företaget eftersom man får skatta på det mesta. Hur har ni gjort?
Det är den här typen av frågor som du kommer att få av dina klienter så svaret måste du kunna själv. Det är också lite svaret på min fråga om vilka klienter du kan och vill jobba emot.
KL är nu 15.00 idag. Från jag började i morse har jag:
1 Haft ett möte med en klient där orderingången nu har gått helt i stå. Han måste börja säga upp folk men hur många, vad säger turordningen, måste han varsla, kan han säga upp avtalen med sina samaretspartner i stället och betala skadestånd till dem. Vilket är bäst för bolaget ekonomist sätt?
2 Gått diret därifrån till nästa möte. En träff med en klient för att gå igenom hans bokslut innan jag lämnar till revisorn. Vi diskuterar utfallet och jag kommer med lite olika förslag om hur vi gör med resultatet och vinsten och vi bestämmer oss för ett upplägg.
3 Åter till kontoret och ett snabbt möte med en klient som kommer för att lämna verifikat och ska hämta ett avtal som jag hjäpt henna att skriva.
4 Telefonkontakt med en arbetsförmedlare som vill att jag deltar på ett möte och informerar om att driva företag.
5 Ett snabbt besök hos grannföretaget som har revisorn sittande är nu för revision. Vi går igenom lite fråeställningar runt vissa poster i balansräkningen och bestämmer vad vem av oss ska titta på och vem vi ska prata med (styrelse,ägare, projktledare, VD osv).
6 Under tiden kallar receptionisten på mig för att jag har besök. En bekant till en tidigare klient ska starta företag och behöver hjälp med att köpa ett lagerbolag/starta nytt från början. Jag tar bara lite uppgifter och bokar in ett möte till10.00 i morgon.
7 Kör iväg till en klient där vi arbetar på plats hos honom. Fyller i hans intrastatrapporter till SCB och några tulldeklarationer.
8 Åter på kontoret och nytt möte med en klient där vi äntligen fått igenom en F-skattsedel och får nu förklara vad detta innebär rent praktiskt.
9 Telefonkontakt med en klient. Fick timmar på deras anställda för löner igårkväll men har några frågetecken innan jag kan göra slutgiltigt. Får svar och kan faxa över lönespecifiationerna så att hon kan betala ut löner.
Ska nu försöka hinna få i mig en kopp kaffe, jaga rätt på en ny revisor till en klient, hjälpa en kund att sätta upp sin nya dator och avtala möte med en advokat inför ett företagsköp där köparna kommer att bli klienter till oss och därför vill att vi är med vid avtalsskrivningen och kan ställa de rätta frågorna. Så hitills idag 2 debiterbara timmar. Bokföringen då? Ja det blir väl i kväll antagligen för morgondagen ser väl ungefär ut som dagen.
I princip så kan man säga att 6-8 timmars möten med kunskap är det som ger oss bokföringsuppdragen som man kan leva på