• Angel in sight

Ett år gratis med Anticimex genom vår villaförsäkring

Det är något trygghetsavtal som man får gratis ett år i och med vår villaförsäkring. Saken är den att vi undrar varför de är så påstridiga när det är något som är gratis. Vi har struntat i papprena som kommit och inte bokat någon tid för besiktning av huset som man behövde göra för att avtalet skulle gälla. Sedan blev jag uppringd och missade samtalet men de ringde igen efter någon dag. Då bokade vi in en tid fast jag kände att nej det behövs inte. Nu när jag ringde för att avboka då dagtid inte funkar så bra så hade de helt plötsligt tider efter min arbetstid och det hade de inte förra gången jag talade med dem (i förra veckan).

Det känns bara lite för försäljningsaktigt för något som är gratis och inte bindande sedan framöver heller.

Någon med bra erfarenhet av detta avtal som tycker det är mkt bra att ha?

• Svar på tråden Ett år gratis med Anticimex genom vår villaförsäkring
  • Pappa G

Ett välkänt säljarknep från Anticimex..

Det kommer en "faktura" direkt från Anticimex efter ett år. Jag tror den var på dryga tusenlappen. När jag ringde dem och bestred deras räkning, så erkände de att det bara var ett "säljerbjudande". Men den var utformad precis som en faktura.

Jag tror det har varit uppe i SVT:s PLUS, och t.o.m. att de har blivit fällda för det i marknadsdomstolen. Men de fortsätter ändå...

• Linam370

Håller med om att de är påstridiga, och att "erbjudandet" efter ett år är en ren faktura.
    Vi har dck utnyttjat det fria året. de går igenom huset och pekar på risker och så. Talar om vad som är bra och vad som ev. är dåligt eller kan komma att bli.
    Har tyckt att det är onödigt att inte ta dit dem för att kolla, det är ju som sagt grasi första året. Vi har dessutom behövt utnyttja första året till besprutning av div. ohyra en gång coh normalt sett är inte anticimex billiga på sånt, men det var ju grats

• Pappa G

Fast deras tjänster för ex. ohyra ingår ju ofta redan i villaförsäkringen.

Det här trygghetsavtalet är ju bara för "tilläggstjänster" som INTE ingår i villaförsäkringen. Sedan tror jag det var självriskreduceringar och sådant. Fullständigt onödigt enligt mig!

• Linam370

Pappa G skrev 2009-09-28 12:40:38 följande:

Fast deras tjänster för ex. ohyra ingår ju ofta redan i villaförsäkringen. Det här trygghetsavtalet är ju bara för "tilläggstjänster" som INTE ingår i villaförsäkringen. Sedan tror jag det var självriskreduceringar och sådant. Fullständigt onödigt enligt mig!
    OK, det hade jag ingen aning om...är för dåligt insatt i det mesta. Borde nog läsa på lite om sånt kanske.
    Fast jag hade gjort besiktningen ändå. Oavsett. Ett par extra ögon som går igenom huset kan enligt min mening aldrig skada
  • johandra

Näe,ohyra och sånt brukar inte ingå i försäkringen i vanliga fall..Jag tror att vi har samma försäkringsbolag iom att vi oxå fått ett gratis första år..Jag förstår inte varför du inte tar det?? Det är ju jättebra när man får huset genomgånget? Och även om det sen kommer en faktura så är vi ju medvetna om att det är ett frivilligt val,som med alla försäkringar..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • Pappa G
    Linam370 skrev 2009-09-28 12:43:33 följande:
    OK, det hade jag ingen aning om...är för dåligt insatt i det mesta. Borde nog läsa på lite om sånt kanske. Fast jag hade gjort besiktningen ändå. Oavsett. Ett par extra ögon som går igenom huset kan enligt min mening aldrig skada
    Vi lät dem göra besiktningen också.
    Men det var inte särskilt mycket de kontrollerade..
  • Pappa G
    johandra skrev 2009-09-28 12:51:01 följande:
    Näe,ohyra och sånt brukar inte ingå i försäkringen i vanliga fall..Jag tror att vi har samma försäkringsbolag iom att vi oxå fått ett gratis första år..Jag förstår inte varför du inte tar det?? Det är ju jättebra när man får huset genomgånget? Och även om det sen kommer en faktura så är vi ju medvetna om att det är ett frivilligt val,som med alla försäkringar..
    Jo, jag skulle vilja påstå att ohyra och skadedjursbekämpning ingår i de allra flesta villaförsäkringar.

Vi har utnyttjat det hos såväl Länsförsäkringar som Folksam och Dina. Och det har varit kostnadsfritt.

Man får INTE skicka en faktura till någon hur som helst. Det måste föreligga ett avtal om tjänsten/varan.
  • Angel in sight

Huset är redan besiktigat så det är därför vi har känt att det är onödigt och eftersom de varit så påstridiga så kände jag bara insinktivt att det var fel.

Jag vet att fakturan kommer men att man inte behöver betala den för det har jag ringt dem och frågat om, tyckte bara de var lite för på för ett gratisår.

• Pappa G

Fast jag tror inte gratisåret gäller om de inte får besiktiga..?
    Och när de då har besiktigat, så tar de ju dina uppgifter och lägger in i sitt register..

• Angel in sight

Pappa G skrev 2009-09-28 13:26:52 följande:

Fast jag tror inte gratisåret gäller om de inte får besiktiga..?Och när de då har besiktigat, så tar de ju dina uppgifter och lägger in i sitt register..
    Nej, det gäller inte förrän de har besiktigat. Nu har de lyckats få en tid att besiktiga för att de "hittade" kvällstider som ju funkade ok för mig. De får gärna besiktiga igen, kan ju vara kul att se vad de säger. Undrade mest över deras säljtänk över ett gratisår som ej är bindande.
  • JWM

men skall ni köpa hus bör ni ju besikta det och då får ni försäkringen med i den summa ni betalar för besiktningen.

skulle det bli något med huset och det är obesiktat så får ni stå för allt

vi besiktade vårt hus och fick denna försäkring med på köpet

när sedan nästa betalning kom efter 1 år ringde jag upp och sa att huset var försäkrat på annat sätt - okej sa dom och vi har ingen mer försäkring av dom

så beskita huset ni och få försäkringen med på köpet

• Angel in sight
    JWM skrev 2009-09-28 13:58:47 följande:
    men skall ni köpa hus bör ni ju besikta det och då får ni försäkringen med i den summa ni betalar för besiktningen.skulle det bli något med huset och det är obesiktat så får ni stå för alltvi besiktade vårt hus och fick denna försäkring med på köpetnär sedan nästa betalning kom efter 1 år ringde jag upp och sa att huset var försäkrat på annat sätt - okej sa dom och vi har ingen mer försäkring av domså beskita huset ni och få försäkringen med på köpet
    Som jag skrivit innan i tråden så är huset besiktigat redan innan vi skrev på köpekontraktet så det är redan ordnat. Det här kom sig av att vi skaffade villaförsäkring via Folksam som då har något samarbete med Anticimex som erbjuder detta ett år när man skaffat försäkring via Folksam.
  • Tina83

vi gjorde just den här grejen igår. men dom som var här utnyttjade timmen med att dricka kaffe o prata västerbottensost den första halvtimmen, sen kollade dom lite snabbt igenom huset. när dom skulle gå (kl va 16.20) så sa den en akillen, som var ny på jobbet ,att ska vi inte kolla garaget också, det står i pappret". men andra gubben sa bara att det inte behövdes och så drog dom. inte mycket dom gjorde hos oss i alla fall

Svar på tråden Ett år gratis med Anticimex genom vår villaförsäkring