• Lotlas

Finns det fler nybörjare på att sy? Barnkläder och annat

Jag har blivit så sugen på att sy lite barnkläder till mina kottar! Men jag är i stort sett helt novis på att sy kläder! Jag äger en billig symaskin (raksöm och sicksack), men har bara sytt gardiner på den. Hittills.

Nu har jag lånat ett par böcker om att sy barnkläder på biblioteket och fastnat för ett par plagg. Dels ett par hängselbyxor i pösig modell och dels en lekdräkt (overall) med tillhörande solhatt. Overallen och hatten passar bra eftersom vi ska åka utomlands i november och lilltjejen behöver lite sommarkläder till dess. Byxorna blir också till dottern, men det kan ju bli fler i större storlek senare.

Så, finns det fler nybörjare där ute? Fler som inte har läst så många sömnadsbeskrivningar i sina dagar? Fler som funderar på skillnaden mellan jersey och trikå?

Kan vi inte hjälpas åt med tips och tricks och ideér på lättsydda plagg?

• Svar på tråden Finns det fler nybörjare på att sy? Barnkläder och annat
  • Lind1981

Tudilu....
    Jag är precis som dej...super färsk sy pysslare...äger enbart en symaskin från ikea med raksöm och sicksack...hr lyckats sy en kjol till tjejen på den..inte helt perfekt men det gick.
    tänkte jag skulle sy lite till lillebror här hemma...byxor, bodysar och kanske till och med bodysuits..
    Springer du på bra mönster får du gärna dela med dig.

• Lotlas

Jag har också en IKEA-symaskin. Den funkar helt okej, men ibland blir det lite olja på de första stygnen. Upplever du också det?

I förrgår sydde jag en solhatt till dottern, eftersom vi åker utomlands i november. Den blev faktiskt fin! Jag sydde i vit lakansväv, tunt och skönt.

Nu ikväll klippte jag till en overall i tunn trikå som jag tänkte att dottern kan ha på stranden. Får se hur det går att sy i trikå..! Ska prova lite på några spillbitar innan jag börjar "på riktigt".

• Lind1981

ja..jag upplever oxå att det blir lite olja på undertråden när man syr....men vet inte vart det kommer ifrån.
    .det har inte blivit sytt något mer just nu...har inte haft tid men idag blev jag så sugen så jag provsdde ett par buxor till lillen men mönstret var inte så bra...ingen bra passform så skall göra ett nytt försök med bättre mönster nån annan dag.
    Vad är det för overall mönster du har?? är det som en bodysuite typ eller...letar efter ett sådat mönster.

• Lotlas

Det är en väldigt löst sittande overall. Den benämns som "lekdräkt" i mönstret. Tänkte att den kunde funka som solskyddsdräkt. Den finns i boken "Barnkläder - lätta att sy och sticka" av Gundi Heine och Jutta Barthel. ISBN 91-37-10724-0 Jag lånade den på bibblan, det ligger mönsterark i. Overallen var lite meckig att sy, men blev ganska fin!

Nästa projekt blir en pösbyxa till dottern, bara för att prova modellen. Är den bra blir det nog till sonen också.

Just det! Jag sydde en liten haklapp till sonens docka idag också av ett par spillbitar. Ska skaffa knytband till den och solhatten imorgon, samt knappar till overallen.

• ekarny

Hej hej på er. Jag hoppar in här också.
    Har fått ärva en husqvarna av min farmor som måste på service och reparation innan jag kan köra på den. Har dock massor med mönster böcker hemma nu som är MINA! Bara mina *super glad* Dom ska jag vårda ömt för de kan bli värdefulla iframtiden

Jag är sugen på att sy en massa saker till mina barn, en 07a och en som kommer nu i nov. Har varit sjukskriven ett tag nu så då har jag lärt mig att sticka och virka, nu vill jag sy!! Hahaha

(¯`°?.¸Ab imo pectore¸.?°´¯)
  • Lotlas
    ekarny skrev 2009-10-04 22:31:03 följande:
    Hej hej på er. Jag hoppar in här också. Har fått ärva en husqvarna av min farmor som måste på service och reparation innan jag kan köra på den. Har dock massor med mönster böcker hemma nu som är MINA! Bara mina *super glad* Dom ska jag vårda ömt för de kan bli värdefulla iframtiden Jag är sugen på att sy en massa saker till mina barn, en 07a och en som kommer nu i nov. Har varit sjukskriven ett tag nu så då har jag lärt mig att sticka och virka, nu vill jag sy!! Hahaha
    Åh, vad avis jag blir på dina böcker..! Min mamma har visserligen mycket böcker och så, men då måste man ändå åka dit och låna liksom. Jag har också en 07:a, men än har det inte blivit något till honom. (Förutom haklappen till hans docka då...)
  • ekarny
    Lotlas skrev 2009-10-05 08:46:00 följande:
    Åh, vad avis jag blir på dina böcker..! Min mamma har visserligen mycket böcker och så, men då måste man ändå åka dit och låna liksom. Jag har också en 07:a, men än har det inte blivit något till honom. (Förutom haklappen till hans docka då...)
    Jag är hos min svägerska och syr en velour dress till dottern men har pga min foglossning inte kunnat bli klar. Inte mkt kvar förvisso så det blir kanske att hon får sätta i tryck knapparna och dra det sista i sömnad. Hon har ju gått i skola för design osv och lärt sig det där och sitter med två goa maskiner hemma. En super fin symaskin och en OVERLOCK!!! OMG vad den är underbar!! Glöm allt vad sicksack och kant i kant heter. Den kör allt på en gång och skär kanterna lika samtidigt. Då är det ju inte konstigt att kläderna blir fina när man har sånna maskiner eller hur!!
  • Lotlas
    ekarny skrev 2009-10-05 19:14:09 följande:
    Jag är hos min svägerska och syr en velour dress till dottern men har pga min foglossning inte kunnat bli klar. Inte mkt kvar förvisso så det blir kanske att hon får sätta i tryck knapparna och dra det sista i sömnad. Hon har ju gått i skola för design osv och lärt sig det där och sitter med två goa maskiner hemma. En super fin symaskin och en OVERLOCK!!! OMG vad den är underbar!! Glöm allt vad sicksack och kant i kant heter. Den kör allt på en gång och skär kanterna lika samtidigt. Då är det ju inte konstigt att kläderna blir fina när man har sånna maskiner eller hur!!
    Mamma har också en overlock! Hon syr inte så ofta på den, så jag hyser en liiten förhoppning om att få ta över den om mitt syintresse består..!

Idag köpte jag knappar till overallen. Gula blev det. Hoppas det blir fint!
  • ekarny

Ni har väl inte sytt fast er i maskinerna? Är det någon som varit kreativ så man kan få se en bild?

• LizaTH

Hej!!
    Jag hoppar också in här! Har rätt nyligen börjat intressera mig för att sy och då främst till mina barn, en kille född 05 och en tjej född08. Jag har fått min svärmors gammla Husqvarna maskin från 1979, men den går jätte bra.
    Ser fram emot att kunna utbyta kunskap och erfarenheter!!

Svar på tråden Finns det fler nybörjare på att sy? Barnkläder och annat