• Sommarbebis

Tips mot skorv som luktar illa....

Min son har skorv. Han har haft det ett tag, men de senaste dagarna har det börjat lukta illa. Jag har smörjt med olja och kammat bort det värsta, men det luktar ändå.
    Någon som har tips på vad man kan göra?

• Svar på tråden Tips mot skorv som luktar illa....
  • Blå Flygare

Borago funkar bättre än vanlig olja, är en kräm du köper på apoteket mot skorv. Är inte frätande som salyvase är, utan innehåller en olja som har de ämnen som kroppen saknar som ger upphov till skorv.
    Visserligen har mina barns skorv inte luktat illa (aldrig hört innan faktiskt), men gissar att det inte spelar någon roll.

• Helena och Theo

Min sons skorv "luktar lite illa"... O jag har kört Borago då det inte funkade så bra med olja och scrubba för att han har så mycket. Nackdelen med Borago e att man inte får scrubba eller pilla, så för min lilla kille som har mycket hår så har det tagit lite tid att bli av med skorven. Nu 3 veckor senare, så börjar det lätta... Kan nämligen inte låta bli att pilla om jag ser att det sitter löst. :)

• Blå Flygare

Helena och Theo skrev 2009-09-28 14:06:57 följande:

Min sons skorv "luktar lite illa"... O jag har kört Borago då det inte funkade så bra med olja och scrubba för att han har så mycket. Nackdelen med Borago e att man inte får scrubba eller pilla, så för min lilla kille som har mycket hår så har det tagit lite tid att bli av med skorven. Nu 3 veckor senare, så börjar det lätta... Kan nämligen inte låta bli att pilla om jag ser att det sitter löst. :)
    Jag pillade, och det funkade bra. Kan inte låta bli. Dottern som är tre sa dock ifrån, så henne pillade jag inte på o det gick bra det med.
  • Blå Flygare

Helena och Theo skrev 2009-09-28 14:06:57 följande:

Jag pillade, och det funkade bra. Kan inte låta bli. Dottern som är tre sa dock ifrån, så henne pillade jag inte på o det gick bra det med.
  • Lyckåsen

Ett tips är att ha på olja och sedan borsta/skrubba lite lätt med en mjuk tandborste, därefter tvättar du håret och hårbotten för oljan i sig kan göra att det luktar illa.

• Blixen77

Jag köpte en luskamm på apoteket och pillade/kammade med. Det funkade kanon, nästan allt gick bort direkt.

• Kössen
    Blixen77 skrev 2009-09-28 20:15:39 följande:
    Jag köpte en luskamm på apoteket och pillade/kammade med. Det funkade kanon, nästan allt gick bort direkt.
    samma här!
    lägg i olja ihåret, låt vara nån timma, sen ta med luskammen, det går bort jättelätt!
  • GullpuckotMe
    Kössen skrev 2009-09-28 20:20:22 följande:
    samma här! lägg i olja ihåret, låt vara nån timma, sen ta med luskammen, det går bort jättelätt!
    men gör det inte ont o kamma bort skroven på dom? min ena dotter har ganska mycket den andra har lite.. kommer det tillbaka sen när man fått bort det?
  • Kössen
    GullpuckotMe skrev 2009-09-28 20:44:48 följande:
    men gör det inte ont o kamma bort skroven på dom? min ena dotter har ganska mycket den andra har lite.. kommer det tillbaka sen när man fått bort det?
    om du lutar kammen så den nästa ligger mot huvudet så gör det inte ont.
    skorven bara "glider med"...och på min dotter har det inte kommit tillbaka!
  • milli79
    Blå Flygare skrev 2009-09-28 14:02:40 följande:
    Borago funkar bättre än vanlig olja, är en kräm du köper på apoteket mot skorv. Är inte frätande som salyvase är, utan innehåller en olja som har de ämnen som kroppen saknar som ger upphov till skorv.
    Borago betyder gurkört som innehåller hög halt gla som är en viktig fettsyra som b.la. finns i hög halt i bröstmjölken.
  • Blå Flygare
    GullpuckotMe skrev 2009-09-28 20:44:48 följande:
    Inte om du smörjer med borago.
  • Kössen
    Blå Flygare skrev 2009-09-28 21:27:52 följande:
    Inte om du smörjer med borago.
    mandelolja, massageolja fungerar okså alldeles utmärkt...

bättre med luskam också,går snabbare och är bättre än att sitta o pilla bort det
  • Elbet

Lånar tråden lite...

Borago måste väl vara helt riskfri att få i sig? Bebisar får det ju lätt på händerna som de sedan stoppar i munnen. Någon som vet?

• GullpuckotMe

Så nu har jag öst in mina barns huvuden med olja så skorven var mjuk. köpte luskam igår o som ni sa så gled skorven mest bara med ganska lätt. men ena dotter har lite mycket hår på huvudet o det lossna MASSA hår när jag tog bort skorven!!

e det normalt? hon verkade inte bry sig om det o sa inte ett knyst men ändå!

• BabyJia
    GullpuckotMe skrev 2009-10-06 09:54:53 följande:
    Så nu har jag öst in mina barns huvuden med olja så skorven var mjuk. köpte luskam igår o som ni sa så gled skorven mest bara med ganska lätt. men ena dotter har lite mycket hår på huvudet o det lossna MASSA hår när jag tog bort skorven!!e det normalt? hon verkade inte bry sig om det o sa inte ett knyst men ändå!
    Yes, de e normalt att hår kan följa me när dem har mer hår. Min son fick mycket skorv som liten å de kom tillbaka flera ggr å han hann få mer å mer hår, så de hände ofta att många hårstrån kom me. Men de va inget som syndes.
  • GullpuckotMe
    BabyJia skrev 2009-10-06 10:06:56 följande:
    Yes, de e normalt att hår kan följa me när dem har mer hår. Min son fick mycket skorv som liten å de kom tillbaka flera ggr å han hann få mer å mer hår, så de hände ofta att många hårstrån kom me. Men de va inget som syndes.
    Okej nu blev jag lugn! Tack! =)
  • Markatta

Om man inte vill använda luskam funkar det också bra att ta oljan direkt på en liten frottéhandduk och gnugga försiktigt i hårbotten, håret blir inte riktigt lika oljigt då heller.

Svar på tråden Tips mot skorv som luktar illa....