• Växjömamma1976

Varför kan en bilfirma ta ut ett högre pris för en bil än en privatperson??

Hej alla! Funderar på vad anledningen är att en bilfirma kan ta ut ett högre pris för en bil än vad en privatperson kan göra? Hjälp mej förklara detta, är jag tacksam.

Förrutom deras kompentenskunnande förstås.

(¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Svar på tråden Varför kan en bilfirma ta ut ett högre pris för en bil än en privatperson??
  • Pappa G

De seriösa handlarna är anslutna i MRF, Motorbranschens Riksförbund.
    Då lämnar de normalt någon form av garanti (typ 3 månader) även på en begagnad bil.

Sedan finns det ju andra aspekter, som att begagnade bilar hos en handlare ofta är rekonditionerade, d v s vissa brister är åtgärdade och bilen tvättad och polerad..

• ThisIsMe

Alla tar väl ut så högt pris de vill och kan? Eftersom folk är villiga att betala mer hos bilhandlaren så kan denna sätta ett högre pris.

• lovemyboys

Ja, det är ju egentligen inte så svårt...
    Har en bilhandlare bytt in en bil för en kund, som har köpt en ny bil hos handlaren...
    Så måste ju handlaren lägga på en slant på beg.bilen för att tjäna på den bilen, det är ju så det funkar.
    Men om en privat person vill bli av med sin bil snabbt ,så är det ju upp till den att sätta priset.
    Vill man tjäna på sin gamla bil (tjäna=fel ord, mer få ut så mycket som möjligt) så skall man ju alltd sälja den själv, för att finansiera den nya.
    Bara för att säljaren inte ger samma pris, för att själv kunna tjäna på den.....
    Är du med.....jag e kass på att förklara!!
    Fråga gärna...

• Växjömamma1976

ja, ni har så rätt! De är ju branschanknutna och bilen blir rekonditionerad som sagt mm mm. Jag är i köptankar, vill ha en säker, bensinsnål, billig, ganska liten, tjejbil om ni förstår! Har barn så den ska ju vara säker! Det är det viktigaste, även om man inte kan mäta mindre bilar med större. Kring 16.000 kr:s klassen hade jag tänkt mej. Det känns tryggare köpa bil hos en bilhandlare än privat, jag är alltså bara nyfiken på fördelarna resp nackdelarna! Men tack för svaren alla!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Jasusu
    Växjömamma1976 skrev 2009-09-28 16:50:39 följande:
    ja, ni har så rätt! De är ju branschanknutna och bilen blir rekonditionerad som sagt mm mm. Jag är i köptankar, vill ha en säker, bensinsnål, billig, ganska liten, tjejbil om ni förstår! Har barn så den ska ju vara säker! Det är det viktigaste, även om man inte kan mäta mindre bilar med större. Kring 16.000 kr:s klassen hade jag tänkt mej. Det känns tryggare köpa bil hos en bilhandlare än privat, jag är alltså bara nyfiken på fördelarna resp nackdelarna! Men tack för svaren alla!!
    Jag letar också efter bil och har samma krav som du. Fast jag blir osäker på om man hittar en bra bil för 16 000?
    Jag tycker detta är jätte svårt
  • Dantes matte

För dom pengarna skulle jag absolut köpa privat. Du får mycket mer bil för pengarna.
    En privatperson kan ju inte heller sälja en bil med massa fel (som säljaren vet om) om personen inte påpekat felen för dig. Eller visst kan dom göra så men då kan man stämma säljaren.

• Pappa G

Fast pratar vi bilar i den prisklassen, så rekommenderar jag privatköp.

En bilhandlare har så pass stora omkostnader att de inte vill hantera så billiga bilar.

• Pappa G

Dantes matte skrev 2009-09-28 16:58:21 följande:

.. En privatperson kan ju inte heller sälja en bil med massa fel (som säljaren vet om) om personen inte påpekat felen för dig. Eller visst kan dom göra så men då kan man stämma säljaren.
    Fast där håller jag inte med..
    Få branscher är så ruttna som bilskojarbranschen.
    Begagnade bilar som säljs privat är i befintligt skick, och då är det verkligen det som gäller..
  • Pappa G

Säljaren har ju ingen form av upplysningsplikt på något sätt..
    (Komplettering)

• Jasusu

Ja,man bör ha med sig någon som är kunnig på bilar och kan kolla över bilen noga

• Pappa G

Och på en bil i dessa prisklasser är ofta skicket helt avgörande. Hur välskött bilen är helt enkelt.

• lovemyboys

Hm...det där med att alla bilförsäljare är bilskojjare, är man ju såå trött på att höra att man kan kräkas........(min man e bilhandlare)

Klart att man får "mer bil för pengarna" privat om man snackar 16.000.
    För tyvärr så får man inte speciellt mycket bil för den pengen, enligt mej.

HAndlar du hos en bilhandlare, så har du garantier, som inte finns privat.
    Kanske du kan tänka dej att ta ett mindre lån, behöver inte bli så dyrt per månad, men du kanske skulle ha råd med en bil för 20-30 tusen istället, och plötsligt kan du få mycket mer bil.
    Lycka till!!! //lycklig ägare till en Polo....{#lang_emotions_dreamer}

• Pappa G
    lovemyboys skrev 2009-09-28 17:08:44 följande:
    Hm...det där med att alla bilförsäljare är bilskojjare, är man ju såå trött på att höra att man kan kräkas........(min man e bilhandlare) ...
    Jag skrev aldrig att "alla bilförsäljare är bilskojare".
    Jag skrev att "Få branscher är så ruttna som bilskojarbranschen", och det står jag för, och baserar jag på egen erfarenhet.
  • lovemyboys
    Pappa G skrev 2009-09-28 17:12:10 följande:
    Jag skrev aldrig att "alla bilförsäljare är bilskojare".Jag skrev att "Få branscher är så ruttna som bilskojarbranschen", och det står jag för, och baserar jag på egen erfarenhet.
    Dålig erfarenhet skulle jag kalla det, och jag menade inte att du skrev så, men det är ju allmänt känt ...att det absolut sista man ska lita på är en bilhandlre, för dom lurar inte bara skjortan av dej, utan varenda trasa!!
    Jag ber om ursäkt om jag fick det att låta som att du var den person jag syftade på!!
  • Gorban

Förutom eventuella garantier så ska MRF-anslutna handlare varudeklarera bilen. Det innebär att om de säger att en komponent är normalt sliten och den sedan rasar inom kort så får de reparera detta på egen bekostnad.

• Pixboy

Vad gäller garantier så är jag en stor fan av Blockets garanti, den ger ungefär samma skydd för köparen som en MRF garanti.

Men givetvis så brukar en bil hos en handlare vara bättre tvättad mm, men pratar givetvis minskar även bilhandlarens omsorg om bilen i takt med köpesumman. Så skall bil inhandlas för små pengar, som 16.000 så hade jag hellre letat upp en kärleksfullt körd andrabil på Blocket än att köpa hos någon sunkig småhandlare som ju oftast är de som håller på med bilar i denna prisklass

• rille

En polare till mig fick tag på en saab 9000 från 98 för 10000kr. Fungerande ac, lite rost på ett bromsrör och en framskärm (godkänd hos asb) hade gått runt 20000.
    Ovanligt med rostfri saab. Denna affär är jag väldigt avundsjuk på, han fick en väldigt fin bil för pengarna, säker är den också. Drar mer än en småbil gör den iofs.

Svar på tråden Varför kan en bilfirma ta ut ett högre pris för en bil än en privatperson??