Yasminelle
Någon som använt/använder Yasminelle? Erfarenheter av dem? Ska själv börja med dom vid nästa mens, dvs. om två veckor ungefär.
Någon som använt/använder Yasminelle? Erfarenheter av dem? Ska själv börja med dom vid nästa mens, dvs. om två veckor ungefär.
någon?
Jag har haft dem i drygt 2 månader nu. Inte jätteerfaren på dem men svarar gärna på frågor om du har några? :)
Nja undrade väl mer allmänt hur dom har fungerat, om det blivit några särskilda biverkningar?
Jag hade innan jag började med yasminelle helt varit utan preventivmedel under en längre tid och hade därför ganska så mycket problem med mellanblödningar under första månaden. Men efter första mensen så rättade allting till sig och har sen dess inte haft några problem alls. Mensmängden har också minskat både i mängd och i dagar.
En väninna till mig har också yasminelle och har haft nästan exakt samma förlopp som mig. Lite strul under första månaden, men sen har det fungerat jätte bra.
Och en sak till, men om det beror på pillerna eller inte vågar jag inte svara på :)
Mina bröst är som 2 stora ballonger och aningens ömma.. Förhoppningsvis försvinner iallafall ömheten efter ett tag...
Hmm ja jag hoppas att inte brösten sväller då jag köpte tre nya bh:ar idag
Stora problem med att hitta rätt storlek. Så dom får fan hålla sig till sin storlek
Haha! Ja, själv måste jag köpa ny BH nu - men hoppas att de "lägger" sig snart..
jag instämmer med tidigare inlägg.. enligt mig är det ett riktigt bra p-piller
åt trionetta tidigare vilket gav noll sexlust och superkänsliga slemhinnor. Men sedan jag började äta yasminelle har det blivit jättemycket bättre =)
Anonym (bra piller) skrev 2009-10-06 21:27:15 följande:
Anonym (bra piller) skrev 2009-10-06 21:27:15 följande:
Är yasminelle och jasmin 28 två olika p-piller?
Anonym (?) skrev 2009-11-27 21:43:53 följande:
När det är 28 tablettter är de sju sista "sockerpiller".
I USA är det många nu som fått stroke av Yaz och Yasminelle. Var observant om du får strokesymtom, läkarna missar sånt ibland. Läs bipacksedeln NOGA!
Qlaira är bättre för miljön, då östrogenen i dem kan brytas ner och vi andra slipper dricka era urkissade hormoner. Hormonspiral är säkrare, enklare och bättre för miljön. Varför ska du äta Yasminelle?
Anonym (Barnmorska) skrev 2009-12-13 15:15:42 följande:
Du kan lätt kolla att hormonspiral är det effektivaste preventivmedlet som finns.
Finns mkt forskat om det. Tro inte på vad folk "säger", kolla själv.
Och syntetiska hormoner bryts inte ner utan kommer ut i sjöar och dricksvatten via urinen från p-pillerätande kvinnor så grodor och fiskar påverkas och byter kön. Ja, alla dricker vi hormoner. I Danmark anser man att det är en av orsakerna till nedsatt spermiekvalité hos män. I England misstänker man att det ligger bakom att män får kvinnliga bröst som måste opereras. Slam från reningsverk som läggs ut på en hektar åker innehåller lika mkt hormoner som 5000 p-piller. Men det finns ingen forskning hur allt detta påverkar oss människor på lång sikt. Det innebär inte alls att det är ofarligt. Det betyder att vi inte vet än... För mig är det ok att få i mig lite östrogen.
Men jag tycker inte det känns rätt mot alla pojkar och män.
Fast visst - de flesta tänker mest på sig själva, inte på andra eller miljön.Men tänker man på sig själv så borde man egentligen inte äta p-piller. LÄS bipacksedeln ordentligt. Ca 50 kvinnor har dött av p-piller i Sverige. Massor har fått andra allvarliga biverkningar. Många fattar inte ens att det berodde på pillren. Men alla tar sina egna beslut. Var rädda om er - och miljön.