• Tösabiten88

ska man bygga nytt eller inte?

hejsan.

jag har en fråga till alla som byggt hus eller köpt hus och sedan renoverat?
    vad kostade det per månad? hur stort va det?
    stad eller på landet?

ångar du dig att hade byggt istället?
    eller ångra du dig allt du skulle köpt ett beg, hus?

• Svar på tråden ska man bygga nytt eller inte?
  • Susanne905

Vi valde att bygga nytt då det för oss handlade om samma kostnad som att köpa ett hus i bättre skick och renovera upp som man vill ha det. Vi har byggt i två plan, på 225 kvm och vi byggde i ett befintligt villaområde där det släpptes nya tomter längst ut. Vår tomt är på 1067 kvm och vi stortrivs. Vi ångrar oss inte då vi fått vårt absoluta drömhus, det kostar inte så mycket med dagens låga räntor och allt är nytt och fräscht, precis som vi vill ha det. Nackdelen med att bygga hus är att det kostar massor om man inte har möjlighet att göra ganska mycket själv, det tar tid och är enormt krävande.

• hugskott

Håller helt med ovanstående i mycket, men vi har valt att inte bygga. Såå mycket jobb! ch så mycket att hålla reda på! Här är det också svårt och tar minst ett halvår att få bygglov. Vi har några kompisar som byggt och särskilt tjejen rekommenderar det inte, så krävande för förhållandet. Men det är ju olika med hur mycket man vill/kan göra själv. Tänkte tipsa dig om ett forum www. byggahus.se
    där finns massor av info. Gå in på checklista för byggprocessen så får du ett hum om vad som ska göras.

• johandra

Vi köpte ett hus som var lagom tungt att renovera upp..byggt i spånskiva på slutet av 70-talet..Vi börjar bli hyffsat klara nu efter 3 år men aldrig blir man väl helt klar..

Vi kommer säkert bygga ett nytt hus nån gång men i dagsläget är jag jätteglad för att vi inte gjorde det direkt...På tok för mycket jobb så där i början,ytterst svårt att veta vad man vill ha när man aldrig bott i ett eget hus, när man köper begagnat så får man iaf en färdig tomt (oftast) och slipper det bekymret..Finns många fler anledningar men det här är några iaf..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • Susanne905

Tack

Får dock hålla med om att ett husbygge (om man ska göra mycket själv) inte är något man bör ge sig i kast med hursomhelst, för vår del har byggandet pågått i över två år, Micke har lagt över 3000 arbetstimmar på huset för att få det färdigt och då har vi inte ens börjat med tomten...

Det är inte lätt att veta hur man vill ha det om man sitter och beställer ett prefabhus, man behöver se husmodellen i verkligheten för att bilda sig en uppfattning om rymd, ljus, utrymme och annat. (Detta gjorde dock inte vi då vi ritat vårt hus själva) Det bästa är att isåfall låta ett husbygge ta tid, inte stressa med besluten och att noga läsa igenom all information om vad som ingår/tillkommer.

Vad gäller bygglov så tog det i vår kommun (Trollhättan) ungefär sex veckor så det gick snabbt (här är det väldigt olika beroende på vilken kommun man bor i).

www.byggahus.se är en utmärkt sida där även vi hämtade massor av info inför vårt bygge /nick Mickeosus.

• Tösabiten88

oki.. vi har bott i två hus på 5år- så vi vet ju hur det är att bo i hus..

men vi har tiden imot hus fullständigt då vi måste flytta från vårt hyrde hus inom 6månader. hyresvärden är död..
    och ena brodern vill ha ut pengarna. kan inte köpa det heller för det är för litet och ingen tomt att bygga ut på heller.

lägenheter bli absolut det sista vi vill bo i.. ha bott i sådant innan och kändes som fängelse när man alltid bott på landet.. förrutom när man var hos pappa då.

hur ska man göra?

• johandra

Ja det blir ju svårt att få ett byggt hus färdigt på bara ett halvår,så då skulle jag nog köpa ett befintligt istället om jag vore er..så det inet blir nåt stressat bygge som ni inte blir nöjda med sen..

Lycka till iaf

• Tösabiten88

jo tiden, har vi inte mycket, men å andra sidan finns det husvagn och bo i så länge.
    finns ju många som gör.

vad menar du me befintlig?

• johandra
    Tösabiten88 skrev 2009-10-01 16:22:45 följande:
    jo tiden, har vi inte mycket, men å andra sidan finns det husvagn och bo i så länge.finns ju många som gör.vad menar du me befintlig?
    befintligt=ett hus som redan finns...ett färdigt hus alltså,inte bygga nytt..
  • Susanne905

När det gäller att bygga hus så tar bara processen med bygglov, handläggningstider och byggmöten ganska lång tid i anspråk, lägg sedan till leveranstid (om man väljer att bygga) så att hoppas på att bygga ett hus inom ett halvår är bara att glömma tyvärr. Ofta tar hela processen minst ett år - även om man köper nyckelfärdigt så har ni bara ett halvår på er så kan ni nog lägga planerna att bygga på hyllan, om ni inte vill spendera minst 6 månader med att bo i husvagn vill säga.

• Hallonmopeden

Vi har byggt nytt och jag ångrar mig inte. Visst var det jobbigt i några månader, när mannen var och hjälpte till med att bygga, men i efterhand var det helt klart värt det!! Sååå skönt att bo i ett nytt hus där vi har valt allt

• Susanne905
    Hallonmopeden skrev 2009-10-05 08:46:25 följande:
    Vi har byggt nytt och jag ångrar mig inte. Visst var det jobbigt i några månader, när mannen var och hjälpte till med att bygga, men i efterhand var det helt klart värt det!! Sååå skönt att bo i ett nytt hus där vi har valt allt
    Kan inte annat än att hålla med, men då får man räkna med att det tar lite tid också
  • Tösabiten88

vi ska skaffa ett hus att hyra först och sedan planera hus samtidgt, bli nog bygga i slutet i alla fall..

Vicktoria-06/ Emilia-08/ Annica-09
  • Minli

Vi kollade på hus men valde till slut att bygga. Det är lättare än att riva och bygga om om man ser på själva fysiska byggandet. Alla väggar är (förhoppningsvis) raka och man vet allt om huset t.ex. var rör och elen går.

Men det är massor av pappersarbete och annat "skoj" som är tungt att ta sig igenom. Sedan så tär det på förhållandet också. Man ska vara överens om hur man vill ha det, orka vara trevliga mot varandra när man först jobbat 8h och sedan varit 5h på bygget o.s.v. Men i slutändan är det nog värt det (tror jag för vi flyttar in först om några månader). Jag kan bara jämföra med vänner som köpt hus. Det kommer överraskningar, nåt går sönder, de är inte helt nöjda med planlösningen, badrummets kakel är fel färg... Så jag rekommenderar att bygga

Svar på tråden ska man bygga nytt eller inte?