• mysan78

Vår dotter är hjulbent...

Har någon annan råkat ut för samma sak?

Vi har fått en remiss till en barnortoped och väntar på att bli kallade (4v väntetid)
    vad händer sen, vad gör man åt det??
    Läste att man kan operera in skruvar i knäna men det lät rätt brutalt och smärtsamt så jag känner mig lite orolig. Vår dotters ben är rejält böjda så hennes gång påverkas iom att hon snubblar över sina egna fötter helatiden. Det känns bara jätte jobbigt hela grejen så om ni vet nått snälla snälla svara!!!
  • Svar på tråden Vår dotter är hjulbent...
  • Champagne

Vet man varför hon är hjulbent? *bara undrar*

• mysan78

Nä, det ska säkert utredas det med men än vet vi inte.

Hon har fått D-vitamin som hon ska och har inte engelskasjukan har vi fått veta...
    Jag är överrörlig i mina leder och hennes syster låg i von Rosen skena pga sina höfter-vet inte om det spelat roll.
  • Champagne

Anledningen till att jag undrade är att jag har en kompis vars barn har en genetisk variant av engelska sjukan. Tänkte om det kunde vara nåt sånt...

• Totts

hejsan,

det stod ett reportage i föräldrar och barn om just hjulbenthet hos barn. Kanske värt att köpa den. Bara ett förslag...

• Dr Mupp

Mina har varit hjulbenta när de börjat gå, de har gått över av sig själv. Hur gammal är hon?

• mysan78

Hon är 14mån nu. Började gå när hon var knappt 10mån så först trodde vi att det kanske berodde på det... När vi var på BVC för 1-års kontrollen var barnläkaren själv orolig sa hon så vi blev remitterade till en barnortoped som vi ska till nu på onsdag. Hoppas vi får lite svar då!

• Dr Mupp
    mysan78 skrev 2009-10-02 16:31:10 följande:
    Hon är 14mån nu. Började gå när hon var knappt 10mån så först trodde vi att det kanske berodde på det... När vi var på BVC för 1-års kontrollen var barnläkaren själv orolig sa hon så vi blev remitterade till en barnortoped som vi ska till nu på onsdag. Hoppas vi får lite svar då!
    Tror våra fortfarande var hjulbenta vid den åldern. De började gå vid 9 månaders ålder. Nu är yngsta 2,5 år och inga spår av att han varit hjulbent.

Förhoppningsvis går din dotters hjulbenhet över av sig själv.
  • Rigmor Mortis
    mysan78 skrev 2009-10-02 16:31:10 följande:
    Som tidigare nämnts står det om just hjulbenthet i Föräldrar & Barn, det går vanligtvis över av sig självt (finns bild på en rejält hjulbent flicka som fick helt raka ben). Min dotter är f.ö. lite kobent men jag tror nog det rättar till sig det också
Svar på tråden Vår dotter är hjulbent...