Fjuppan skrev 2009-09-28 22:16:40 följande:
Jag måste verka helt förvirrad...haha...du skrev ju tidigare om ur och skur ! StoryLine känner jag inte alls till...vad är det? Oavsett så är det nog bra med en inriktning...det finns alltid föräldrar som söker efter sin egen favorit. Själv driver jag en montessoriförskola och lockar således en hel del föräldrar bara genom det. Ska nog gå och lägga mig nu....är inte helt med i matchen tydligen!
Haha, nä det är inte lätt att hålla rätt på allt! Inläggen är ju så långa
Storyline är en metod som egentligen är utformad för skolan, men som funkar utmärkt även i förskolan. Det är en tematisk arbetsmetod. Namnet kommer av att barnen äger "storyn" men pedagogen äger "linjen".
Som pedagog vet man hela tiden var man vill ha berättelsen, men det är barnen som för den framåt.
Centralt i metoden är att man skapar karaktärer och familjer, som befinner sig på en plats. Man kommer vidare genom s.k. nyckelfrågor.
Ett kort exempel på en Storyline
När man kommer in till samlingen en morgon så står fönstret öppet, på golvet ligger ett stort ägg, och vid ägget ligger ett brev. I brevet står det
- Ta hand om mitt ägg
- Håll det varmt
- Vänd det två gånger om dagen
Man tar fram ett blädderblock och låter barnen brainstorma kring allt de känner när de läser brevet och ser ägget. Man skriver upp vad barnen säger på blädderblocket. Ett resultat av diskussionen kan vara lite om vad barnen tror ägget innehåller o.s.v, men kanske framförallt ett ställningstagande från barnen om de kan tänka sig att ta hand om ägget. Hur man kan gå tillväga för att hålla det varmt och hur vi ska komma ihåg att vända ägget o.s.v.
Under ett par dagar kan man nu arbeta med ägget utan att veta vad det innehåller. Man kan titta i böcker efter djur som lägger ägg, läsa om hur stora de äggen är. Mäta och jämföra. Man kan titta på formen på ägget och då titta på andra geometriska former. Man kan be barnen rita teckningar på vad de tror ägget innehåller.
Under tiden börjar ägget spricka
En dag har ett litet spöke fötts ur ägget och någon har skrivit ett brev på blädderblocket. T.ex. "Bu... var är jag?"
Barnen kan nu påbörja en brevväxling med spöket. Barnen frågar genom att skriva på blädderblocket och dagen efter har de fått svar från spöket. T.ex.
"Vad heter du" "Jag heter Spöket Bus"
"Har du några syskon?". "Vad är syskon för något?"
o.s.v.
En dag säger spöket att han börjar känna sig ensam och vill ha spökkompisar som han kan bo tillsammans med i en spökstad.
Det är egentligen i detta skede som Storyline kommer in (det andra är mycket för att det ska bli ett begripligt sammanhang för förskolebarn). Barnen blir nu indelade i olika familjer. Arbetet med detta inleds kanske med en diskussion om vad en familj är för något (allt skrivs på blädderblocket) I familjen får de komma överens om vad de ska heta i efternamn, vilka som ska vara vuxna och vilka som ska vara barn o.s.v.
När familjerna är konstruerade rent teoretiskt går man vidare med att skapa figurer. Det kan ske på massor med olika sätt. Handdockor, lerfigurer, garndockor, Kartong på en blomsterpinne. Barnen gör själva sina spöken. Barnen döper dem, ger de karaktärsdrag och beskriver vad de tycker om att göra.
Familjerna presenterar sig för varandra. Barnen ställer sig upp familjevis och alla barn (om man vågar

) får berätta vad sitt spöke heter och vad det tycker om att göra o.s.v.
Jag skulle kunna skriva hur länge som helst om detta
Men man arbetar vidare med att varje familj bestämmer hur de vill bo, hur de ska bygga sitt hus. Vad behöver man för att bygga ett hus? Hur gör man för att väggarna ska bli raka i ett hus? Hur gör man ett tak? Vad behöver man i ett hus?
Hur ser det ut på en gata där det står hus? Vad finns det förutom hus? (t.ex. lyktstolpar, gräsmattor, lekplatser, papperskorgar o.s.v o.s.v.). Hur ska vi bygga det? (Här kan man också bestämma om man vill göra en 3 dimensionell modell, eller en s.k. friis).
Vad brukar det finnas för trafiksskyltar på gator? Vad betyder dem?
En dag kanske där är ett nytt tomt hus som kommit på gatan (pedagog som gjort). Ytterligare någon dag senare har det flyttat in ett spöke där som är ensamt. Hur ska vi hälsa honom välkommen?
O.s.v. o.s.v.
Som sagt, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta