• Lalalong

Är det någon här som varit med och startat en enskild förskola (i kooperativ form)?

Det finns lite tankar bland mig och några av mina kollegor, på att starta ett personalkooperativ. Vi har kontaktat kommunen, och bett om mer info samt en blankett för ansökan om tillstånd först och främst.

Har dock lite frågor till någon här som ev. gjort samma sak. Hur gjorde ni med lokal? Jag känner att man ju vill ha tillståndet först innan man ger sig ut att leta bra lokaler. Samtidigt känns det som att, får man verkligen godkänt innan man kan visa att man har en godkänd lokal? Men hur ska man få ett hyreskontrakt på ett hus t.ex. utan att kunna visa att man fått lov att starta förskolan?

Kan man få ett tillstånd som säger att OM ni hittar en godkänd lokal så får ni tillstånd att starta en enskild verksamhet?

Det är mest detta som just nu rör till det i huvudet.

Undrar också hur ni löst det med måltider? Jag antar att det är väldigt väldigt svårt att hitta en lokal som är godkänd att laga mat i?
    Har ni då köpt in mat från närliggande skola eller äldreboende? Vad har ni betalat för det?

• Svar på tråden Är det någon här som varit med och startat en enskild förskola (i kooperativ form)?
  • Fjuppan

Vad roligt att du/ni är innne på det...jag har startat två förskolor!

Lokal är bra att ha redan innan man söker tillstånd eftersom tillstånd ges för given lokal och därmed x antal barn i lokalen. Dessutom måste lokalen besiktigas för brandskydd. Kolla med olika hyresvärdar, förklara läget och försök få till ett kontrakt som gäller om ni får tillstånd.

Minst en person måste vara högskoleutbildad pedagog (dock kan huvudmannen om förskolan drivas av en person, vara "vem som helst").

Det är många regler och riktlinjer kring matlagning i förskola och skola. Enklast är egentligen att anlita catering och få den firman att ordna med godkända värmeskåp och godkänd transport. Anticimex har dokument för vilka regler som finns. På min nuvarande arbetsplats betalar vi 54 kr/helportion...vilket räcker till ungefär 3 barn. Dessutom har vi i vårt avtal kommit överens om att vi ringer varje morgon och meddelar hur många vi är....är vi bara halva styrkan en dag betalar vi inte för mer än så heller.

Det är mycket att tänka på....fråga om du undrar något mer!

• Lalalong
    Fjuppan skrev 2009-09-28 20:40:21 följande:
    Vad roligt att du/ni är innne på det...jag har startat två förskolor! Lokal är bra att ha redan innan man söker tillstånd eftersom tillstånd ges för given lokal och därmed x antal barn i lokalen. Dessutom måste lokalen besiktigas för brandskydd. Kolla med olika hyresvärdar, förklara läget och försök få till ett kontrakt som gäller om ni får tillstånd. Minst en person måste vara högskoleutbildad pedagog (dock kan huvudmannen om förskolan drivas av en person, vara "vem som helst"). Det är många regler och riktlinjer kring matlagning i förskola och skola. Enklast är egentligen att anlita catering och få den firman att ordna med godkända värmeskåp och godkänd transport. Anticimex har dokument för vilka regler som finns. På min nuvarande arbetsplats betalar vi 54 kr/helportion...vilket räcker till ungefär 3 barn. Dessutom har vi i vårt avtal kommit överens om att vi ringer varje morgon och meddelar hur många vi är....är vi bara halva styrkan en dag betalar vi inte för mer än så heller. Det är mycket att tänka på....fråga om du undrar något mer!
    Hej!
    Hjärtligt tack för ditt svar
    Först vill jag säga att vi som funderar på att starta denna förskola är förskollärare alla 3, så utbildningen ska i alla fall inte vara några problem

Jag känner att detta med lokal blir det svåraste att fixa. Försöker kika nu också på hus som hyrs ut i området. Desvärre finns det brister med de som finns, t.ex. att det bara finns ett badrum o.s.v.
    Vi funderar nu på om det ens finns en liten möjlighet att kunna få ett lån som ekonomisk förening för att t.ex. köpa en bostadsrätt. Men då känns det ju återigen som att ett godkännande från kommunen hade varit bra att ha med sig till banken.
    Det blir den svåraste nöten att knäcka helt klart!

Vi har funderat lite på att ev. ha en uteprofil på förskolan då det inte finns någon kvar i tätorten (finns i kommunen, men inte på huvudorten). Frågan är om det då finns ytterligare krav på lokalen? Att t.ex. vissa bestämmelser kring utemiljön som man tar hårdare på? Att det krävs ytterligare utbildning bland pedagogerna? Är detta något du känner till?

Ang Maten så är det något sånt vi tänkt på. Alltså att köpa in portioner från t.ex. ett närliggande äldreboende. Vet att andra enskilda förskolor i kommunen löste det på det viset. Men det är bara middagen ni får körda till er? Får frukost och mellanmål beredas i ett kök som inte är godkänt för att laga "riktig" mat i?

På min nuvarande arbetsplats får vi också maten körd till oss (kommunal förskola, men liten och ligger långt ut på landet) men frukost och mellanmål lagar vi ju. Frågan är om vi egentligen får laga t.ex. gröt till frukost som vi gör? Där jag jobbar nu "bryr" jag mig inte så mycket om just den regeln, jag följer det som min arbetslagsledare sagt helt enkelt. Men när man ska starta något eget känns det ju viktigt att allt går riktigt till!!
  • Fjuppan

Visst kan ni ta ett lån, men det är ni som medlemmar i den ekonomiska föreningen som får låna pengarna privat. Jag skulle, om möjligheten finns, rekommendera er att försöka hitta något att hyra. Ett ägande innebär att alla renoveringar, reparationer och inköp skall skötas helt och hållet av er ekonomiska förening. Har ni hyresvärd kan ni alltid "deala" lite om vad som ska ingå i hyran osv.

Jag tror (vet inte detta säkert) att det är samma krav på innemiljön oavsett inriktning på förskolan.

Egentligen får man inte bereda någon mat alls i ett "vanligt" kök och utan särskilda arbetskläder, inte ens en liten macka till ett hungrigt barn. Vid en hygienkontroll av förskolan får man nedslag om man gör som "alla gör", dvs brer en macka eller sköljer av ett äpple utan att först byta kläder. Men...samtidigt bygger många föräldrakooperativ på föräldrainsatser och då många gånger just beredande av mellanmål. När jag talade med Anticimex om detta fick jag svaret att "fortsätt ni som vanligt tills någon säger något annat".

• Lalalong
    Fjuppan skrev 2009-09-28 21:10:58 följande:
    Visst kan ni ta ett lån, men det är ni som medlemmar i den ekonomiska föreningen som får låna pengarna privat. Jag skulle, om möjligheten finns, rekommendera er att försöka hitta något att hyra. Ett ägande innebär att alla renoveringar, reparationer och inköp skall skötas helt och hållet av er ekonomiska förening. Har ni hyresvärd kan ni alltid "deala" lite om vad som ska ingå i hyran osv. Jag tror (vet inte detta säkert) att det är samma krav på innemiljön oavsett inriktning på förskolan. Egentligen får man inte bereda någon mat alls i ett "vanligt" kök och utan särskilda arbetskläder, inte ens en liten macka till ett hungrigt barn. Vid en hygienkontroll av förskolan får man nedslag om man gör som "alla gör", dvs brer en macka eller sköljer av ett äpple utan att först byta kläder. Men...samtidigt bygger många föräldrakooperativ på föräldrainsatser och då många gånger just beredande av mellanmål. När jag talade med Anticimex om detta fick jag svaret att "fortsätt ni som vanligt tills någon säger något annat".
    Tack för info ang lån! Vi har ett hus som vi ska kolla, måste bara få bekräftat om det finns två toaletter.
    Dock läste jag på min kommuns hemsida att det är 10 månaders handläggning på godkännandet av verksamheten. Jag förstår fortfarande inte hur det ska gå till då att ha en lokal färdig när man skickar ansökan och sen ska det ta 10 mån innan man får veta om man kan satsa eller inte..
    Men det känns i alla fall jätteroligt att ha något att sätta tänderna i. Har längtat efter en sån här utmaning!!

Ja, att det är samma krav på innemiljön är ju självklart
    Jag funderade på om det är hårdare krav på utemiljön om man är en uteförskola? Finns det t.ex. krav på att det ska finnas tak på gården och sånna saker?

Okej... ja, för det blir ju knepigare att ta catering på frukost och mellanmål. Och är det det allmänna tillvägagångssättet i kommunen att maten lagas i storkök, antingen på förskolan eller på närliggande skola/äldreboende och frukost och mellanmål då bereds på avdelningen så borde det ju vara okej även i vårt fall tycker man.
  • Fjuppan

10 månader?? Låter märkligt länge....kanhända har förfarandet ändrats sedan sist jag var med och startade en verksamhet (2004), men det låter konstigt. En kompis till mig i Sthlm skickade in ansökan i våras och fick svar innan sommaren.....kanske olika i olika kommuner.

Detta med utemiljön vet jag inget om...bara att klätterställningar o dyl måste grundas och placeras på "rätt" sätt. Anlita ett företag som bygger utemiljöer så vet ni att det blir rätt...dessutom bär de ansvaret för eventuella fel och får därmed åtgärda dem vid behov.

En annan sak, var inga tidsoptimister. Att starta en förskola tar tid....man ska köpa in allt från minsta plastbil till bord och stolar...det tar längre tid än man tror.

• Lalalong
    Fjuppan skrev 2009-09-28 21:30:21 följande:
    10 månader?? Låter märkligt länge....kanhända har förfarandet ändrats sedan sist jag var med och startade en verksamhet (2004), men det låter konstigt. En kompis till mig i Sthlm skickade in ansökan i våras och fick svar innan sommaren.....kanske olika i olika kommuner. Detta med utemiljön vet jag inget om...bara att klätterställningar o dyl måste grundas och placeras på "rätt" sätt. Anlita ett företag som bygger utemiljöer så vet ni att det blir rätt...dessutom bär de ansvaret för eventuella fel och får därmed åtgärda dem vid behov. En annan sak, var inga tidsoptimister. Att starta en förskola tar tid....man ska köpa in allt från minsta plastbil till bord och stolar...det tar längre tid än man tror.
    Ja, jag tycker också det låter väldigt länge faktiskt!!
    Att allt tar tid är självklart, just därför vi tar tag i detta nu... ska vara föräldraledig från november i år till januari 2011. Har inte tänkt gå tillbaka till mitt vanliga jobb då om man säger så. Men tidplanen är så långt fram i alla fall. Men man vill ju inte gå vidare med att börja köpa saker, skaffa sig en kö o.s.v. innan man fått ett godkännande. Så därför tycker jag det känns knas att det ska ta 10 månader! Men det står så på min kommuns hemsida
    Hahaha... var tvungen att gå in och titta säkert!! Nä, det stod 10-12 veckor
    Det kändes betydligt bättre. Nu blev det inte så jobbigt längre

Ang det med ute"leksaker" så är det också en sån där sak som jag känner kommer ta lång tid. Just för att det ska bli rätt från början! Så det är skönt att vi har gott om tid på oss.
    Jag vet att det finns mycket strikta regler om det...
    På jobbet har de berättat om för något år sedan då de blev av med en jättestor rutchkana som de hade på gården. Den var bred och lång, så barnen kunde ges utrymme att klättra upp på rutchkanan från fel håll så att säga (grym träning! ). Men när det var inspektion kom man fram till att den inte var EU godkänd, så den försvann och man fick en klätterställning med en liten kort smal kana istället.
    Lite synd, men som sagt.... Det är ju viktigt att allt blir rätt!!
  • Lalalong

Vill förresten igen tacka för alla dina svar och värdefulla råd!!

• Fjuppan

Angående kö..så fort ni har ett tillstånd och lokal bör ni gå ut med annons eller information på annat sätt. Det är jätteviktigt att ha en god kommunikation med eventuella framtida familjer (kunder!).

Ja, det där med utemiljö är knepigt. Ett tips är att söka stipendier, för det är svindyrt att bygga upp en utemiljö. En ynklig klätterställning kostar upp mot 70-80 000 kr. Det finns många stiftelser och fonder som erbjuder stipendier, så sök massor!

Har ni bestämt er för någon särskild inriktning? Det kan vara ett bra sätt att locka föräldrar. När ni kommit något sånär på plats kan det vara bra med ett öppet hus t ex.

• Lalalong
    Fjuppan skrev 2009-09-28 21:46:03 följande:
    Angående kö..så fort ni har ett tillstånd och lokal bör ni gå ut med annons eller information på annat sätt. Det är jätteviktigt att ha en god kommunikation med eventuella framtida familjer (kunder!). Ja, det där med utemiljö är knepigt. Ett tips är att söka stipendier, för det är svindyrt att bygga upp en utemiljö. En ynklig klätterställning kostar upp mot 70-80 000 kr. Det finns många stiftelser och fonder som erbjuder stipendier, så sök massor! Har ni bestämt er för någon särskild inriktning? Det kan vara ett bra sätt att locka föräldrar. När ni kommit något sånär på plats kan det vara bra med ett öppet hus t ex.
    Ja, jag kan verkligen tänka mig att det är så!
    En fundering jag hade (men det är kanske inte så attraktivt eller hur man ska säga), det är att skapa en mer naturlig lekplats på gården. Gräsmattor, buskage till kojor och sånna saker. Och sen utnyttja de kommunala lekplatserna om man ska gunga, åka rutschkana och så vidare. Men som sagt, det kanske inte lockar något vidare.
    Har du några idér på stiftelser eller fonder? Eller någon databas där man kan söka efter sånna som passar in till just vårt syfte?

Vi har som sagt haft funderingar på en I Ur och Skur förskola, med då inriktning på naturen och miljö. Det har funnits en sådan förskola i byn, men den las ner för något år sedan och vi vet att många föräldrar saknar detta alternativ.
    Något annat vi pratat om är att ha en förskola som är har StoryLine som arbetsmetod. Det är ju egentligen inte speciell pedagogik på det viset, utan mer ett arbetssätt. Ett arbetssätt som vi alla 3 brinner väldigt mycket för och som vi gärna vill jobba med. Oavsett vad vi kommer marknadsföras med hjälp av kommer vi förmodligen att jobba StoryLine, men man kan ju välja att lägga olika stor vikt vid dessa två "inriktningar" (Utepedagogik och StoryLine) vid rekrytering av föräldrar, beroende på vad som lockar mest. Alltså vad jag menar är att antingen går man ut med att man är en "StoryLine förskola" som tycker det är viktigt att vara ute. Eller så går man ut med att man är en Ute förskola, som använder StoryLine som metod.

Det får vi se
  • Fjuppan

Jag måste verka helt förvirrad...haha...du skrev ju tidigare om ur och skur ! StoryLine känner jag inte alls till...vad är det?

Oavsett så är det nog bra med en inriktning...det finns alltid föräldrar som söker efter sin egen favorit. Själv driver jag en montessoriförskola och lockar således en hel del föräldrar bara genom det.

Ska nog gå och lägga mig nu....är inte helt med i matchen tydligen!

• Lalalong
    Fjuppan skrev 2009-09-28 22:16:40 följande:
    Jag måste verka helt förvirrad...haha...du skrev ju tidigare om ur och skur ! StoryLine känner jag inte alls till...vad är det? Oavsett så är det nog bra med en inriktning...det finns alltid föräldrar som söker efter sin egen favorit. Själv driver jag en montessoriförskola och lockar således en hel del föräldrar bara genom det. Ska nog gå och lägga mig nu....är inte helt med i matchen tydligen!
    Haha, nä det är inte lätt att hålla rätt på allt! Inläggen är ju så långa

Storyline är en metod som egentligen är utformad för skolan, men som funkar utmärkt även i förskolan. Det är en tematisk arbetsmetod. Namnet kommer av att barnen äger "storyn" men pedagogen äger "linjen".
    Som pedagog vet man hela tiden var man vill ha berättelsen, men det är barnen som för den framåt.

Centralt i metoden är att man skapar karaktärer och familjer, som befinner sig på en plats. Man kommer vidare genom s.k. nyckelfrågor.

Ett kort exempel på en Storyline

När man kommer in till samlingen en morgon så står fönstret öppet, på golvet ligger ett stort ägg, och vid ägget ligger ett brev. I brevet står det
    - Ta hand om mitt ägg
    - Håll det varmt
    - Vänd det två gånger om dagen

Man tar fram ett blädderblock och låter barnen brainstorma kring allt de känner när de läser brevet och ser ägget. Man skriver upp vad barnen säger på blädderblocket. Ett resultat av diskussionen kan vara lite om vad barnen tror ägget innehåller o.s.v, men kanske framförallt ett ställningstagande från barnen om de kan tänka sig att ta hand om ägget. Hur man kan gå tillväga för att hålla det varmt och hur vi ska komma ihåg att vända ägget o.s.v.

Under ett par dagar kan man nu arbeta med ägget utan att veta vad det innehåller. Man kan titta i böcker efter djur som lägger ägg, läsa om hur stora de äggen är. Mäta och jämföra. Man kan titta på formen på ägget och då titta på andra geometriska former. Man kan be barnen rita teckningar på vad de tror ägget innehåller.
    Under tiden börjar ägget spricka

En dag har ett litet spöke fötts ur ägget och någon har skrivit ett brev på blädderblocket. T.ex. "Bu... var är jag?"
    Barnen kan nu påbörja en brevväxling med spöket. Barnen frågar genom att skriva på blädderblocket och dagen efter har de fått svar från spöket. T.ex.
    "Vad heter du" "Jag heter Spöket Bus"
    "Har du några syskon?". "Vad är syskon för något?"

o.s.v.
    En dag säger spöket att han börjar känna sig ensam och vill ha spökkompisar som han kan bo tillsammans med i en spökstad.
    Det är egentligen i detta skede som Storyline kommer in (det andra är mycket för att det ska bli ett begripligt sammanhang för förskolebarn). Barnen blir nu indelade i olika familjer. Arbetet med detta inleds kanske med en diskussion om vad en familj är för något (allt skrivs på blädderblocket) I familjen får de komma överens om vad de ska heta i efternamn, vilka som ska vara vuxna och vilka som ska vara barn o.s.v.

När familjerna är konstruerade rent teoretiskt går man vidare med att skapa figurer. Det kan ske på massor med olika sätt. Handdockor, lerfigurer, garndockor, Kartong på en blomsterpinne. Barnen gör själva sina spöken. Barnen döper dem, ger de karaktärsdrag och beskriver vad de tycker om att göra.

Familjerna presenterar sig för varandra. Barnen ställer sig upp familjevis och alla barn (om man vågar ) får berätta vad sitt spöke heter och vad det tycker om att göra o.s.v.

Jag skulle kunna skriva hur länge som helst om detta
    Men man arbetar vidare med att varje familj bestämmer hur de vill bo, hur de ska bygga sitt hus. Vad behöver man för att bygga ett hus? Hur gör man för att väggarna ska bli raka i ett hus? Hur gör man ett tak? Vad behöver man i ett hus?
    Hur ser det ut på en gata där det står hus? Vad finns det förutom hus? (t.ex. lyktstolpar, gräsmattor, lekplatser, papperskorgar o.s.v o.s.v.). Hur ska vi bygga det? (Här kan man också bestämma om man vill göra en 3 dimensionell modell, eller en s.k. friis).

Vad brukar det finnas för trafiksskyltar på gator? Vad betyder dem?

En dag kanske där är ett nytt tomt hus som kommit på gatan (pedagog som gjort). Ytterligare någon dag senare har det flyttat in ett spöke där som är ensamt. Hur ska vi hälsa honom välkommen?

O.s.v. o.s.v.

Som sagt, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta
  • mohamedabdo

Hej Fjuppan.

Jag har planer på att starta en förskola/daghem. Tänkte fråga om det går bra att du hjälper mig lite med det?

Mvh  

• sofia 29

man måste bli förskollärare att starta privat förskolla;jag har redan philosofi degree 4 året,och erfarenhet 4 året.räcker det;

Svar på tråden Är det någon här som varit med och startat en enskild förskola (i kooperativ form)?