• solrosen83

1 eller 1,5 plans hus... För/nackdelar...

Jepp... vi skall troligen börja bygga hus till våren, på tisdag besluter kommunen om vi får köpa en tomt av dem...

men jag får ångest över att besluta om vi skall bygga 1 eller 1,5 plans hus... Min man är med på båda och han väntar bara på att jag skall besluta mig.

Jag har alltid drömt om ett 1,5 plans hus.... Men då känns det som om att det skulle vara smidigare att ha ett 1 plans hus...

Kan du ge mig för och nackdelar på de olika alternativen...

De krav som jag ställer på huset är att det skall ha 4 sovrum (ett som datarum) vardagsrum och kök som sitter ihop, grovkök, BASTU ...

• Svar på tråden 1 eller 1,5 plans hus... För/nackdelar...
  • Pärlan81

Vi vill också bygga och vill gärna ha 1,5 plans då en plans får oss att känna oss ihoptryckta. Även om det är smidigare såklart! Man vet aldrig när vi väl ska besluta vad det blir men det lutar åt 1,5 plans t om 2 våningar.

*Puffar* upp din ts lite då jag är intresserad med.

• solrosen83

pärlan: det som blir problemet med 2 plans är att försäkringarna stiger... åtminstone här i Finland... om vi bygger 1,5 plans så höjer vi upp väggarna lite så att det blir "stort" på andra våningen, men inte fullt 2 plans...

• mn75

Jag har bild på ett 1 ½ plans hus i mitt krypin. Det är det hus som jag för tillfället vill bygga

• Pink Rose

Blir jobbigare att städa och värmekostnaden går väl upp? Det är väl enda nackdelarna som jag kan komma på..

• solrosen83

mn75: ååh... de va snyggt... precis som jag skulle kunna bygga.. har du ritningar på det också...?

• Greenmonster

vi har 1 1/2 plans villa med källare och just nu i småbarnsålder så känns det lite jobbigt att ha 3 våningar att springa upp och ned för med ett litet barn men långsiktigt så tror jag att det kommer blir bättre. Jag tänker på när barnen blir äldre och en vill kanske flytta in i ett tonårsrum i källarn eller lyssna på musik på lite högre volym...

• Meli

Sovavdelningen blir avskild på ovanvoningen, vilket jag trivs bra med.

Nackdelar är ju att det är trappor att gå i flera gånger om dagen.

Skulle dock inte vilja bo i enplans nu, trivs bra i 1,5 plans.

• snysop

Enplans! Jag är uppvuxen i ett 1½-plans och övervåningen blir VARM på somrarna. Nu var iofs mina föräldrar smarta och placerade sovrummen på nedervåningen, men ändå.

Det är väl egentligen den enda nackdelen med 1½-plans och om man har värmepump så kan man ju använda den som ac, eller sova med öppna fönster... Men hade jag valt så hade det blivit enplans. Enplans brukar iofs vara lite dyrare...

Glöm inte att montera centraldammsugare, speciellt om det är 1½-plans. Det är störtskönt att slippa kånka på en väsnandes otymplig dammsugare!

• Greenmonster

synsop: visst blir dom?! vi flyttade våran sovrum i källarn under sommarn och det var såå skönt. vi ska förmodligen intstallera nåt slags ventil system eller till och med ac till nästa sommar

• mn75

Solrosen
    Du hittar tillverkaren i din gästbok. De har bra hemsida med planritningar

• Monstermamman

Hejsan Solrosen!

Vi är också i byggartagen och har kommit fram till att vi vill ha ett enplans hus.
    Vi bor just nu i ett 1½ plans hus och känner att det inte passar oss alls. Visst! Det är jätteskönt att ha sovrummen på övre våningen och så har man dom ur vägen när det kommer folk, det blir som en egen "privat" våning.
    MEN, det samlas MASSVIS med 'skit' i trappan (papper, grejer osv) plus att du har en våning till som ska städas.
    Det är också betydligt enklare att bygga ett enplanshus. Men å andra sidan blir plattan större istället (=dyrare).

Man kan hålla på och bolla fram och tillbaka hur länge som helst då det finns för och nackdelar med alla sorter.
    Vi tycker att ett 1½ plans hus skulle passa oss bäst om det var ett sluttningshus att man kommer in från båda våningar.
    Du sparar nog värme på ett 1½ plans hus eftersom värmen stiger uppåt, åtminstone behöver vi aldrig ha värmen på på övrevåningen.

Kul att fler är i byggartagen! Alltid roligt att bolla ideér med flera!

• JRo

Värmekostnaden är lägre för ett 1½ planshus, och det är billigare att bygga då grunden är mindre.
    1-plans är ju mer praktiskt då man slipper trappor.
    De flesta tomter vi har tittat på så är det gamla stadsplaner som säger att man bara får bygga 110-120 kvm byggyta och det är för litet för oss, så då måste man bygga 1½ planshus. Fast ibland begränsas höjden istället, så då kan man bara bygga 1 plans.

Får du bygga vad du vill så är det en fråga om tycke och smak...
    Lycka till, hoppas att ni får köpa tomten!

• Theorese

Vi bor i ett 1 1/4 plans hus. Jättebra. Vi har precis inrett övervåningen och huset har nu växt utan att vi behövt bygga till. Vi flyttade in i huset för 2 år sen, då var övervåningen ej inredd men allt var förberett och hade varit så sen huset byggdes -84. Övervåningen har blivit som en hel avkopplingsvåning, badrum med bubbelbad, gästrum och i det stora rummet ska vi bara ha soffor och fåtöljer, ingen TV har vi sagt. Vi har dessutom byggt till en balkong där vi har morgonsol. Så kan ni inte bestämma er nu, bygg ett hus som kan växa med en våning till om ni i framtiden skulle ha behov av det.

• Norahs mamma

Enligt mig så ska det vara en övervåning på en villa... gärna källare oxå... det blir mer "huskänsla" då.
    Annars känns det som man bor i lägenhet.

• väntar o längtar

Jag säger enplans eller etage! Förra huset var 1,5 plan och nuvarande är etage med 1,5 m nivåskillnad. Sovavdelning, allrum, stort badrum och tvättstuga är på övre etaget. Hall, kapprum, litet badrum, kök, matplats och vardagsrum på nedre etaget.

Det ultimata hade kanske varit lite mindre nivåskillnad men tomten ville inte det...

Men aldrig mer ett hus med full trappa mellan våningarna - man får det så väldigt uppdelat och det är troligt att man inte använder hela huset på samma sätt då.

• Jemi

Vi bor för tillfället i enplanshus med helkällare,men ett nybygge är aktuellt i en inte alltför avlägsen framtid.Då kommer vi med största sannolikhet att bygga 1½ plan eftersom det alltid varit nån slags självklarhet för mig.
    Visst finns det säkert nackdelar men det också men jag ser nog fler fördelar,tror precis som monstermamman att det blir som nån slags "privat" våning där man inte behöver hålla så fint när gästerna kommer!
    När det kommer gäster hit nu så får man hastigt stänga dörren till det stökiga badrummet och de obäddade sovrummen o hoppas att ingen går dit o kollar!

Solrosen:Hoppas ni fick köpa tomten o lycka till me bygget!

• JessicaåIda

1-plans om jag fick välja. Har bott i 2-plans västernbottensgård men var tvungen att flytta. Fördelen är att man kan bo kvar även om man blir äldre, skulle få problem med att gå av olika skäl- hjärtsvikt, rullstolsburen, övervikt etc. Har börjat få problem med knäna redan nu pga gamla idrottskador & om 20 år... hoppas att knäna är som idag men men vet aldrig.

• Tildamamman

Enplanshus helt klart, helst om det inte rör sig om mer än 4rok. trappan är både platsslukande och tråkig att gå och bära i.

Enda fördelen jag kan se med ett 1½plans hus är om man har tonårsbarn som då kan få husera fritt på övervåningen. Men å andra sidan kan man göra som mina grannar och slänga ut dem i en friggebod

• wozzgirl

Vi köpte en 1-plansvilla, men med möjlighet att senare fixa till 2 rum på vinden. (Man ska välja andra takbalkar då).
    Vi vet inte om vi nånsinn gör nåt av vinden men möjligheten finns o det känns tryggt ifall det kommer fler barn.

Svar på tråden 1 eller 1,5 plans hus... För/nackdelar...