• Anonym (Orolig hustru)

Någon som opererat bort en fistel?

Min man ska opereras för en fistel i baken i morgon och jag är så orolig. För operationsresultatet förstås,men även bedövningen. Sövdes du eller lokalbedövades eller ryggbedövades? Hur lång tid tog själva operationen? Syddes såret igen eller lämnades öppet? Hur ont hade du efteråt? När läkte såret igen? När blev du som vanligt igen och kunde jobba/sitta utan problem? Lyckades operationen eller kom fisteln tillbaka? Är det något särskilt min man ska tänka på? Han är mindre nervös än jag konstigt nog!
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som opererat bort en fistel?
  • Anonym (jag med!!)

Jag har för ca 8år sedan opererat en fistel i baken. Det var en URJOBBIG process som tog ca 1år innan jag blev friskförklarad. Jag sov under hela ingreppet ochh det tror jag alla får göra under ett sådant ingrepp.
    Tyvärr läkte inte såret bra utan jag blev tvungen att öppna upp hålet flera gånger och tömma ut det på var för att det inte läkte som det skulle.
    På mig sydde de inte ihop hålet utan jag fick gå till vårdcentralen VARJE dag i flera månader och spola rent hålet.
    Vet ju inte hur svårt drabbad din man är, men för mig var det ett helvete, kunde inte sitta eller gå ordentligt på låång tid.

Lycka till!!!

• Anonym

sambon gjorde en i sommras o han e friskförklarad, han var helt ok för att jobba som lastbilsmekaniker efter 3 veckor dock tog han 2 vecor semester efter det. Dock gick han sjukskriven 6 månader innan op för han inte kunde jobba, han sövdes o fick komma hem efter några timar

• Anonym (En mamma)

Måste fråga er, varför opereras man för fistel?

Min son har en fistel sedan födseln. Han är 8 år nu och har aldrig känt någonting av den. Är det något som kan komma senare?
    Nu blev jag lite orolig när jag lästa denna tråd.

Ursäkta TS att jag lånar din tråd.

• Anonym

Anonym (En mamma) skrev 2009-09-28 20:06:36 följande:

Måste fråga er, varför opereras man för fistel?Min son har en fistel sedan födseln. Han är 8 år nu och har aldrig känt någonting av den. Är det något som kan komma senare?Nu blev jag lite orolig när jag lästa denna tråd.Ursäkta TS att jag lånar din tråd.
    min sambo hade ont av den + att det läckte ur var ur den
  • Anonym (jag med!!)

Tror inte att fistelgångar i sig är så ovanligt, men när dom blir varfyllda (och det känner man!!!!) måste dom tömmas och det kan vara jobbigt. ja, problemen kan komma senare.

• Anonym (Orolig hustru)

Tack för era svar! Han tror han kan jobba lite redan på fredag,men jag är skeptisk. Mellan 1-4 veckor sa de att det skulle ta innan han kunde jobba som vanligt. Nu är han som tur är sin egen och har inget sittande jobb så han kan ju göra som han vill och orkar. Han ska op:as vid 14.00 först så det blir väl hela kvällen där antar jag. de sa inget om att gå på omläggning så jag hoppas det blir så lindrigt att jag själv klarar av det. Har viss vana av sår,men vi får se vad som händer. Han har haft dessa bölder som spricker i snart 20 år nu så nåt måste göras. Den värsta stod rakt ut minst en cm och när jag tryckte hål på den rann det var i _timmar_!

• Felleppla
    Fistel, analt, operation, behandling, lösning etc

Hej på er som det berör. Jag skapade en ny tråd pga att det fanns så himla många trådar kring detta ämne. I ett försök att nå ut till så många som möjligt så skriver jag min historia (OCH LÖSNING PÅ PROBLEMET KOMMER I SLUTET) här, samt klistrar in min historia på samtliga trådar jag finner här på Familjeliv.

Bakgrund:
    För flera år sedan var jag drabbar och härjat av en tids förstoppning och dålig mage. Stress etc gjorde att jag fick en böld runt analen pga tryck, hygien etc. Jag fick otrolig feberfrossa i flera dagar med stor (stor) smärta pga abcessen (bölden) som ömmade. När denna gick sönder så hade det skapats en fistelgång i analen. Jag levde i lång förnekelse på att JAG kunde få något så ohygieniskt som en fistel. Jag trodde den skulle läka sig själv om jag åt bättre mat etc och skötte hygienen exemplariskt. Nej, det är inte en lösning.

Efter många år av förnekelse, illaluktande flytningar och skam - gick jag på undersökning. Flera läkare trodde det var en hemorrojd men enligt röntgen var det alltså en fistelgång. Skammen återigen gjorde att jag gick i skymundan istället för att ta tag i problemet. (Dåligt). 

EN fistelgång visade sig ha blivit TVÅ. Mådde hemskt dåligt pga detta men genomförde en operation. Denna operation är inte att frukta - det är som vilken operation som helst. Det smärtar lite efteråt, men det skrivs ut morfintabletter i en veckas tid ungefär. Man behöver vara försiktig att inte stygnen spricker, alltså att man undviker fysisk ansträngning.

Återkopplingen ett par månader senare visade sig att en tråd hade avlägsnat sig själv men ingen av de två fistelgångarna hade läkt ihop. HELVETE tänkte jag.- . Ska jag behöva opereras IGEN?!"

Jag letade och letade på internet och hittade en försöksgrupp (som jag har svårt att finnas idag), men jag skall försöka summera allting som stod i den:

Behandlingen gjordes i Sverige och hade cirka 30 försökspersoner med anala fistlar. Samtliga skulle behandlas med AKTIVT KOL i rektum (analen). Det genomfördes så här: AKTIVT KOL i form av granulat. I storlek lite större än salt skulle tillsammans med destillerat vatten injiceras med en större spruta ett par gånger per dag. Under ett par månader gjordes detta och ungefär 70 % av de som höll sig till studien - blev fria från sina anala fistlar. Någon fick en återkommande fistel, några hoppade av studien helt osv osv. 

JAG GJORDE SÅ HÄR:

Varje gång jag skulle duscha kroppen (2 ggr/dag) tog jag en kopp jag ej använder - fyllde den med AKTIVT KOL (granulat, liknar mindre grus i storlek. Det skall gå att "pumpa"), blandade detta med vanligt vatten, och injicerade en mindre mängd upp i rumpan på mig själv i en hukande person. Det är ej så farligt som det låter och känns inte så obehagligt. Det är värre att ha fistlar i rumpan. Jag gjorde alltså detta 2 ggr/dag i ungefär 3 månaders tid och märkte att jag inte hade några obehag från rumpan längre. Jag fick prata med en läkare ang detta (kirurg). Hon hade aldrig hört detta tdigare men var imponerad att jag klarat av detta själv. PROVA! Jag finns och svarar på funderingar och frågor om det dyker upp några. Det aktiva kolet binder orenheter, bakterier och minskar inflammation i rektum. Det är detta som gör att kroppen till slut kan läka såret på egen hand.

Shoppinglista:
    Spruta (finns på apotek, de används för att spola näsan med saltlösning)
    AKTIVT KOL, granulat. Superbilligt och kommer i stora mängder om man önskar.

Jag är i dag 2 år fri från mina två anala fistlar och har inte behandlats för något annat sedan dess. Det togs en bit av min slutmuskel i analen på den operation jag gjorde. Detta kunde kanske ha undvikits. Idag har jag lite svårare att hålla rent pga detta. Men är jag noga så lever jag ett normalt, skamfritt liv 

Lycka till!
    wadawdawd

Svar på tråden Någon som opererat bort en fistel?