• Anonym

Kan man fuska på faderskaptestet?

Hej min sons fader bor i utlandet och blev kallad mot sin vilja till svenska ambassaden att lämna DNA prov för att fast ställa faderskapet. Testet visade att han är inte pappa till barnet. Jag är 100% säkert att han är min sons fader, jag har inte varit med någon annan man under den tiden när jag blev gravid. Jag misstänker att han har skickat en vän eller sin bror som liknar honom med hans ID-handlingar för att lämna prov.Kan detta vara möjligt? Kan jag begära att han kommer till Sverige och lämnar provet här så att jag kan se att det är han. Vad tycker Ni?Vad hade Ni gjort i mitt fall?

• Svar på tråden Kan man fuska på faderskaptestet?
  • Anonym

Har du pratat med ambassaden?

• Anonym (Em)

Så sorgligt. Men det är kanske ett bevis på att han inte vill vara pappa. Och då är det inte så mycket du kan göra just nu. Om du själv inte vill lägga ut en massa pengar o resa dit o bevisa att han är fadern genom att själv bekosta ett DNA test som kostar runt 20 000 kr.

Men om han nu inte vill, så låter det ju inte som en vidare pappa, ellerhur?
    Om fadern är okänd får du ersättning ändå varje månad som du skulle ha fått från fadern.

• Anonym (Prova)

Ja,hur kan man vara säker på att det var han och inte en annan släkting som är lik honom?
    Prova att prata med familjrätten och försök få hit´´pappan´´till sverige så du ser att det är rätt person,fast nekar han att komma så finns ju inte mkt man kan göra utan acceptera och gå vidare.

• Anonym

Hej, det handlar inte om pengar men min son har rätt att veta vem hans fader är. Jag kan inte tvinga denne mannen att vara fader mot sin vilja. Men jag vill ha honom registrerat på pappret att han är fader till min son. Hur skall man gå till vägar när testet var negativ. och jag är 100% säkert att han är fader och han bor i utlandet.

• mimili

vem har drivit genom DNA testet? är det ni själva eller genom tingsrättsbeslut här i Sverige ? i sådana fall har du ju en advokat som kan hjälpa dig. det skulle nog inte vara omöjligt att ett till dna test tas om du hävdar att han är pappan och ingen annan kan vara det, men du kan inte tvinga honom att komma till sverige för det.
    Som svar till annat inlägg, nej man kan inte tvinga en man att ta föräldraransvar men alla barn har rätt att känna till sitt ursprung.

• Saadie

Borde de inte fotografera personen som kommer in och lämnar dna-test?

Mitt enda råd är att du ber dem fotografera personen som lämnar testet, och sen får du se bilden och berätta om det är pappan eller ej innan de genomför testet.

• MikaelaOchEricaQudijo

men om det var en släkting till fadern så ska det ju endå visa att dom har samma dna,så ja tror inte det var en släkting till din sons far som lämnade testet. i övrigt har ja ingen aning om hurvida du kan få ett nytt test,men när min dotters pappa skulle skriva på faderskapspapperna på ambasaden i landet han var i så var han tvungen att ha leg och att någon på ambasaden bevittnade underskriften. nu gjorde han ju inget faderskapstest då ioförsej...

• Anonym (insatt)

Prata med den som gör faderskapsutredningen i din kommun och be dom kontakta ambassaden och fråga hur mannen legitimerade sig - och om han även fick legitimera sig med namnteckning, vilket är vanligt i Sverige. Då kan man jämföra namnteckningar om osäkerhet uppstår... Ett annat alternativ är att du får ett provtagningskit från utredaren och själv åker och "topsar" mannen på plats ...

• Anonym (insatt)

Anonym (Em) skrev 2009-09-28 17:47:49 följande:

Så sorgligt. Men det är kanske ett bevis på att han inte vill vara pappa. Och då är det inte så mycket du kan göra just nu. Om du själv inte vill lägga ut en massa pengar o resa dit o bevisa att han är fadern genom att själv bekosta ett DNA test som kostar runt 20 000 kr.Men om han nu inte vill, så låter det ju inte som en vidare pappa, ellerhur?Om fadern är okänd får du ersättning ändå varje månad som du skulle ha fått från fadern.
    Inte behöver hon själv bekosta ett dna-test (som fö inte kostar så mycket) om det pågår en utredning i den egna kommunen ...
  • Anonym (insatt)
    MikaelaOchEricaQudijo skrev 2009-09-29 16:14:58 följande:
    men om det var en släkting till fadern så ska det ju endå visa att dom har samma dna,så ja tror inte det var en släkting till din sons far som lämnade testet. i övrigt har ja ingen aning om hurvida du kan få ett nytt test,men när min dotters pappa skulle skriva på faderskapspapperna på ambasaden i landet han var i så var han tvungen att ha leg och att någon på ambasaden bevittnade underskriften. nu gjorde han ju inget faderskapstest då ioförsej...
    - endast enäggstvillingar har samma dns - inte vilka släktingar som helst!
Svar på tråden Kan man fuska på faderskaptestet?