Ditt bästa LAX-recept tack
Har kört fast när det gäller lax, det blir alltid ungefär samma lika....Behöver lite inspiration!
Har kört fast när det gäller lax, det blir alltid ungefär samma lika....Behöver lite inspiration!
Min kompis åt en rätt i Australien, som vi gjort här hemma. Super.
Laxsida, eller bitar. Pressa massor av lime över, flingsalt, röd hackad chili, och sist cashewnötter, hackade.
Mumma.
Laxfilé i en ugnsform, ös på med lök och tomater eller vad du tycker är gott och smaksatt creme fraiche. In i ugnen tills det är klart. Superenkelt och gott, speciellt med färsk pasta till.
Viltlax är mums! www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=554763
Jag gör mycket lax periodvis. DEt är ju super at bara helsteka en laxsida med salt smör och skivad citron på. en kalla sås på cremefraich citronpeppar och räslök/dill och pressas potatis till.
En enkel pasta med lax som vi ofta gör (poppulärt hos barnen.)
koka upp ett paket matgrädde och lägg i
Färsk eller rökt tärnad lax (går ocks bra att använda rester från ovanstående förslag) krydda med Citrobnpeppar och lite dill. Lpt det puttra så att laxen är genomkokt och blanda sedan såsen med kokt, gärnas färsk, pasta.
Detta är supergott.
Lägg laxbitar i en ugnsform.
Blanda ihop rivet citronskal,salt,peppar, riven västerbottenost och hackade hasselnötter.
In i ugnen på 225 grader ca 15-20 min.
Servera med ris,bulgur eller potatis och kall citronsås på 1 burk cremefraiche,saft från 1 citron och lite honung.Mums!!!
Det ÄR det!!!! Vill ha NU!!!!!
T.om min sambo som HATAR fisk tyckte det va jättegott
Detta är ett gott, enkelt och snabblagat recept:
Ta ca 3 dl fiskbuljong, blanda med matlagninsgrädde (2-3 dl beroende på smak). Krydda med ett kuvert saffran (vet inte hur många g det är. Ibland har jag lite extra i för att jag tycker det är så gott med kraftig saffran smak). Koka upp och smaka av med salt.
Lägg i tärnad laxfilé och låt koka i några minuter. Mot slutet, lägg i gröna sugarsnaps. Koka någon minut, sugarsnapsen ska vara krispiga.
servera med ris!
Åh, underbart. Har längtat efter att dela med mig av recept på den här gooda laxen:
4 portioner.
4st Laxfiléer
2 1/2 dl Matlagningsgrädde
2-3 msk Viltfond med kantarell
Salt, peppar och timjan
Rårörda lingon
Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
Blanda grädde, viltfond, peppar och timjan. Häll över laxen. Lägg på lite lingon på varje filé. Släng in i ugnen, 225 grader i ca 15-20 minuter
Serveras med fördel tillsammans med nygjord potatismos och kokt broccoli.
Jag såg det först efter jag skickat iväg mitt inlägg
Jag älskar lax, kan äta en hel firre (tror jag) vid ett och samma tillfälle om det skulle finnas... Jag föredrar färsk lax, den smälter verkligen i munnen till skillnad från den frysta.
Jag brukar bara laga den i ugnen i en ugnsfastform. Lite rapsolja i bottnen (så att inte formen går i tu), brukar riva citronskal över + saft, hackad chili och persilja, salt & vitpeppar. Man kan "baka" den med tunnskurna rotfrukter som ger smak; purjo, gul lök, morot, potatis ex.
Ångkokad lax med färska örter är också enkelt och gott, bara lägg med en knippe örter över laxen och sätt på timern!
Grillad lax i panna går också snabbt och enkelt. Man kan marinra laxen i förväg i en marinad av t.ex citrusfrukter, tahini, dijonsenap eller vad man föredrar.
Tack för alla goda förslag, ska genast prova nåt nytt!
Laxgryta är också jätteenkelt och gott. Jag brukar blanda lite på känn så det finns inget riktigt recept.
Skiva morötter och purjolök tunt och lägg i en kastrull. Om man vill kan man lägga i bitar av potatis också men då måste det koka lite längre tid.
Häll på vatten så det täcker och ev. fiskbuljong. Koka upp och lägg i laxfiléer (frysta går bra). Låt koka så laxen blir klar och grönsakerna börjar bli lite mjuka.
Krydda med salt och peppar och lägg i lite dill. Häll i lite creme fraiche strax innan servering.
Jag serverar med kokt potatis till, men om man vill så kan man lägga i potatisen i grytan så blir det en allt-i-ett-gryta.
jag brukar lägga laxfileer i en ugnsfast form.
Kryddar rejält med citronpeppar svartpeppar och salt,
Pressar över citronsaft.
Sen gör jag en blandning med
1 burk cremefraich
tärnad fetaost
provencalska örtkryddor(finns i frysdisken)
Häll blandningen över fisken och in i ugnen på 225c i ca 20min
Servera med kokt potatis eller potatismos och kokta ärter!så gott jag lovar!