Giftig häck på dagis-vad göra?
Idag då jag hämtade min son på 21 månader på dagis hade han båda händerna fulla med mörkblå bär. De kom från en busk på dagis och fröken sade det var "bär som är gitiga om man äter mer än 10 st". Hon sade ckså de kämpat i många år få bor busken men ingen som lyssnar på dem.
Jag frågade om min son ätit några av bären men enligt fröken så hade han gått runt med dem i handen..(då undrar jag avrför hon inte atr dem ifrån honom????)
Jag betvivlar personalen kan ha 100% koll på att ingen av alla barn inte stoppar dessa bär i munnen. Utegården är mkt full med massor av snår,buskar och det finns långa gångar i buskagen som de små springer in i som vuxna inte kommer in under...där kan de mumsa bär hur mkt de vill helt obevakade.
Jag tittade på busken och det såg ut som en liguster. Enligt giftinfo så är det en busk som är gigtig på alla delar men sällan ger allvarliga förgiftningar.
Ska man bara acceptera den står kvar? Kan man kräva de gräver upp samtliga buskar som är giftiga?
Det är flera msåbarnsavdelningar och mängder men barn från 1-3 år som är där...känns lite otryggt de har giftiga buskar.
Jag funderar på prata med rektorn.
Tips? råd?