• Anonym (Fundersam)

Raynauds Fenomen

Hej!
    Min son på snart två år, är alltid kall om händerna och fötterna. På vintern har han dubbla handskar, men är ändå iskall när han kommer in. (och vit)
    Min äldre son har ETT par handskar, och är varm om händerna och fötterna. Dessutom är vi ju inte ute när det är "för" kallt!
    Sen så är han även kall inomhus, och blir vit.

Tidigare i våras var vi till vårdcentralen, och läkaren där sa att min son mest troligt lider av Raynauds fenomen, så vi vart kallade till barnkliniken.
    Idag har vi då varit på barnkliniken, och läkaren där säger samma sak. Han tror också att det är RF. Han sa att han var dålig på att förklara, så han sa att jag skulle googla på det. Dom tog även blodprover på sonen. Vad jag förstod, så var det för lederna. Antar att dom tog prover för att kolla reumatism, men jag är inte helt säker, för jag förstod inte mycket av vad läkaren sa.
    Vi skulle få svar om en vecka.
    (jag har själv problem med kalla händer och fötter, men jag blir inte heller blå. Sen så har jag ont och blir stel i lederna också. vilket inte sonen verkar bli. Men han är ju som sagt, bara, snart 2 år)

Till saken: jag har nu googlat, och jag hittar ingenstans om barn, pojkar, med Raynauds fenomen! Dessutom har jag aldrig märkt att han blir blå om fingrarna och tårna, när han har varit kall och vit.

Någon med erfarenhet av sjukdomen? Eller någon som vet någonting om barn med sjukdomen?
    Har som sagt googlat, och hittar ingenting.

Ska ju självklart ta kontakt med läkaren igen, men jag väntar på provsvaren först.
    Behöver bara bolla lite tankar...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Raynauds Fenomen
  • UlletGullet

Jag har problem m cirkulationen pga min EDS och har ledproblem. Har alltid frusit om händer och fötter så länge jag kan minnas. Det finns ju såna här påsar man kan knäppa i så blir de varma, bra att ha med sig om han blir kall kanske?

• bubbako

hej!
    jag har raynauds syndrom, det är väldigt vanligt - vanligare än vad man tror. det kan dock vara olika grader och sitta olika mycket på olika personer, det jag har märkt är att det är ärftlig då jag, min syster och pappa (och i alla fall en av hans systrar) har syndromet. jag märker mest av det på mina fötter när det är kallt, de blir aldrig blå - men gul/vita och känseln tappas. händer är också ett problem, men inte i samma utsträckning. för min pappa är det framförallt händerna som blir gul/vita. det går tyvärr inte över med tiden och det är bara att leva med, något annat har jag inte hört. men det är bra att alltid vara varm om händer och fötter - men det kan vara väldigt svårt. speciellt om man åker utför på vintern och har pjäxor... usch...

lycka till med dina barn, håll dem varma!

• Anonym (Fundersam)
    UlletGullet skrev 2009-09-28 22:03:12 följande:
    Jag har problem m cirkulationen pga min EDS och har ledproblem. Har alltid frusit om händer och fötter så länge jag kan minnas. Det finns ju såna här påsar man kan knäppa i så blir de varma, bra att ha med sig om han blir kall kanske?
    Tack för tipset!

Önskar jag kunde veta om han har ont, eller "fryser". Han är ju kall, men jag vet ju inte hur han känner sig.
    bubbako skrev 2009-09-28 22:20:43 följande:
    hej! jag har raynauds syndrom, det är väldigt vanligt - vanligare än vad man tror. det kan dock vara olika grader och sitta olika mycket på olika personer, det jag har märkt är att det är ärftlig då jag, min syster och pappa (och i alla fall en av hans systrar) har syndromet. jag märker mest av det på mina fötter när det är kallt, de blir aldrig blå - men gul/vita och känseln tappas. händer är också ett problem, men inte i samma utsträckning. för min pappa är det framförallt händerna som blir gul/vita. det går tyvärr inte över med tiden och det är bara att leva med, något annat har jag inte hört. men det är bra att alltid vara varm om händer och fötter - men det kan vara väldigt svårt. speciellt om man åker utför på vintern och har pjäxor... usch... lycka till med dina barn, håll dem varma!
    Ja, jag känner igen mig i det du skriver. Jag har ju också så, och min mamma. Tyckte bara att det var så konstigt att min son, som är 2 år har det. När det inte är vanligt på män och inte på barn.
    Får väl höra vad läkaren säger.

Tack för era svar!!
  • blackeyedwoman

Hej! Det var länge sedan den här tråden skrevs men jag undrar hur det gick med din son. Nu är han väl 6 år kan jag tänka mig. Våran ena dotter fick diagnosen Raynauds syndrom 2010 och är 5 år idag. De tog prov på att spola kallt vatten på hennes fingrar i några minuter samt blodprover och hon går på reumatismmottagningen. Hon har fått sulor och vantar med batterier som värmer av arbetsterapeuten så nu kan hon vara ute lite längre stunder. Min makes systerdotter har liknande syndrom som de tror att våran dotter har ärvt och att raynauds syndrom ingår i det syndromet. Min makes systerdotter får nästan tvärsom effekten med att hon känner inte av att hon blir kall och får ont när hon är ute när det är kallt utan det känner hon när hon kommer in och har därför fått sår. Är det någon av er med raynauds syndrom som har problem med att ni domnar/somnar eller krampar eller får ont i fötterna när ni suttit ett kort tag eller längre? Våran dotter får det och läkarna vet inte om det beror på raynauds syndrom

Svar på tråden Raynauds Fenomen