Raynauds Fenomen
Hej!
Min son på snart två år, är alltid kall om händerna och fötterna. På vintern har han dubbla handskar, men är ändå iskall när han kommer in. (och vit)
Min äldre son har ETT par handskar, och är varm om händerna och fötterna. Dessutom är vi ju inte ute när det är "för" kallt!
Sen så är han även kall inomhus, och blir vit.
Tidigare i våras var vi till vårdcentralen, och läkaren där sa att min son mest troligt lider av Raynauds fenomen, så vi vart kallade till barnkliniken.
Idag har vi då varit på barnkliniken, och läkaren där säger samma sak. Han tror också att det är RF. Han sa att han var dålig på att förklara, så han sa att jag skulle googla på det. Dom tog även blodprover på sonen. Vad jag förstod, så var det för lederna. Antar att dom tog prover för att kolla reumatism, men jag är inte helt säker, för jag förstod inte mycket av vad läkaren sa.
Vi skulle få svar om en vecka.
(jag har själv problem med kalla händer och fötter, men jag blir inte heller blå. Sen så har jag ont och blir stel i lederna också. vilket inte sonen verkar bli. Men han är ju som sagt, bara, snart 2 år)
Till saken: jag har nu googlat, och jag hittar ingenstans om barn, pojkar, med Raynauds fenomen! Dessutom har jag aldrig märkt att han blir blå om fingrarna och tårna, när han har varit kall och vit.
Någon med erfarenhet av sjukdomen? Eller någon som vet någonting om barn med sjukdomen?
Har som sagt googlat, och hittar ingenting.
Ska ju självklart ta kontakt med läkaren igen, men jag väntar på provsvaren först.
Behöver bara bolla lite tankar...
Tacksam för svar!