• Colapolarn

Hjälp, jag ska på besiktning!

Ja, jag är en liten Anka. Bilen har varit mannens område, men nu har det blivit så att vi måste ta en tid för besiktning då bara jag kan åka med bilen. Och fy f*n som jag är nervös! Jag hatar att åka någonstans där jag inte vet exakt hur det ser ut och vart jag kan parkera. Nu ska jag även åka in i ett garage och träffa med däcken exakt på "rampen"! Hur ska jag klara av det här utan att få nervsammanbrott?

• Svar på tråden Hjälp, jag ska på besiktning!
  • Lindreas

Vet du? Det är inte så svårt som det verkar. Om du är rejält nervös för att köra in bilen genom porten, så säg till innan det är din tur, om personalen har möjlighet så kan de nog hjälpa dig att köra in bilen. Och det är inte så svårt att träffa rampen, det kommer att gå bra! :D Andas djupt och ta det lugnt.

• Peztis

Du behöver inte åka in och träffa däcken på rampen. De senaste åren har besiktningsmännen gjort det själva på de ställen där jag har varit.

Och är det inte så hos dig så ber du dem snällt göra det, helt enkelt.

• Peztis

Vet du hur det går till från början till slut?

Hos oss är det så att man parkerar bilen utanför, går in och ankomstregistrerar sig genom att på en monitor slå in sitt registreringsnummer. Sedan går man ut och väntar i bilen.
    När det är ens tur så lyser registreringsnumret upp på en ljusramp och så står det vilken port man ska köra in i.
    Då startar man bilen och kör till den porten och in i garaget. Besiktningsmannen visar var du ska stå och håller upp handen när du ska bromsa. Då stänger du av bilen, låter nycklarna sitta i, går ur och om det inte redan är gjort, betalar.
    Därefter tar besiktningsmannen över, du kan sätta dig och ta en kopp kaffe om du vill.
    När det är färdigt så söker besiktningsmannen upp dig och säger om det gått bra eller vad som annars behöver åtgärdas. Allt det står även på besikningsprotokollet så du behöver inte memorera det.
    Ibalnd kan de även säga att det där borde du nog fixa för det börjar bli slitet eller liknande. Om du inte kommer ihåg det han säger, be dem skriva upp det så du kan lämna det till din man (om det nu är han som fixar sådant).

Piece of cake!

• Bei Bei

Jag var också nervös för det. När jag skulle besiktiga våran bil hade jag inte haft körkort alls länge. Men det var superlätt och gick som en dans. Hade ändå med mig mina två barn då...
    Men som sagt, de hjälper dig säkert om du inte vill köra bilden själv.

• tarrrap

Blir lite orolig om du är rädd för att träffa rätt med däcken, har du verkligen tillräcklig koll på din bil för att vara ute och köra den?!

• Colapolarn
    tarrrap skrev 2009-09-29 08:06:25 följande:
    Blir lite orolig om du är rädd för att träffa rätt med däcken, har du verkligen tillräcklig koll på din bil för att vara ute och köra den?!
    Näh, kanske inte. Jag kör nästan aldrig, och då aldrig på trånga små ställen.
  • Niinaaa
    Colapolarn skrev 2009-09-29 09:03:38 följande:
    Näh, kanske inte. Jag kör nästan aldrig, och då aldrig på trånga små ställen.
    Men så trångt är det inte
  • Colapolarn
    Niinaaa skrev 2009-09-29 09:05:56 följande:
    Men så trångt är det inte
    Men vad bra! :)

Tack för de beroligande svaren! Jag ska klara av detta *peppa,peppa*
  • Bevabus

Jag var på besiktning idag och det var besiktningsmannen som tog om alltihopa! Jag behövde bara köra fram bilen, sen kollade han bromsarna och körde upp på rampen och testade den på alla möjliga vis. Jag fick sitta med bredvid för det var första gången jag besiktade en bil (övningskör så jag var dit med pappa) och det gick galant
    Du kan ju ta med dig en kompis eller släkting om du vill ha någon att få hjälp utav om du blir nervös (ifall att du måste köra upp den på rampen själv).

• Colapolarn

Beverly: Jag var också idag. Det gick ju jättebra! Det var helt omöjligt att missa rampen om jag ville in i garaget med bilen ;) Tack för alla svaren, jag blev mycket lugnare av dem! :)

• rille

Skönt att det gick bra, Det värsta jag känner till var en gammal gubbe som skulle besikta i lännersta/nacka nångång i början av 2000. Han hade tanten med sig och parkerade bilen med tanten i och gick in för att skriva in sig, misslyckades med det. Efter att tag fick han hjälp och skulle tillbaka till bilen, problemet var att han gick ut en annan väg är den han kom in och inte hittade bilen.

Han är övertygad om att han ställde den där och tror att någon tagit bilen med tanten i, följaktligen ringer han polisen som rubricerar det som kidnappning. Polisen kommer till stationen på några minuter och börjar upprätta vägspärr med spikmatta på ormingeleden. I detta läget hittar en av bilprovarna bilen med tanten i...

Detta omnämndes i den lokala tidningen, om gubben slutade köra bil vet jag inte men det känns som att det var rätt läge för det :)

• Bevabus

hahahahahahaha snacka om att dra en förhastad slutsats

rille skrev 2009-10-01 09:38:17 följande:
    Skönt att det gick bra, Det värsta jag känner till var en gammal gubbe som skulle besikta i lännersta/nacka nångång i början av 2000. Han hade tanten med sig och parkerade bilen med tanten i och gick in för att skriva in sig, misslyckades med det. Efter att tag fick han hjälp och skulle tillbaka till bilen, problemet var att han gick ut en annan väg är den han kom in och inte hittade bilen. Han är övertygad om att han ställde den där och tror att någon tagit bilen med tanten i, följaktligen ringer han polisen som rubricerar det som kidnappning. Polisen kommer till stationen på några minuter och börjar upprätta vägspärr med spikmatta på ormingeleden. I detta läget hittar en av bilprovarna bilen med tanten i...Detta omnämndes i den lokala tidningen, om gubben slutade köra bil vet jag inte men det känns som att det var rätt läge för det :)
  • rille

Ja, eller gubben (underligt att de tokigaste tabbarna utförs av gubbar) som inte förstod att han skulle stanna utan fortsatte in under bilen framför som stod upphissad på lyften, det vart krångligt att få bort han därifrån, det är ju ett steg ner på någon decimeter...

Svar på tråden Hjälp, jag ska på besiktning!